onsdag 5. desember 2012

Bokomtale - "Doppler" av Erlend Loe

Først: Jeg ELSKER coveret på denne boka, og ikke har vel et cover passet bedre med innholdet i ei bok enn denne. Min første bok av Erlend Loe, og jeg flirte fra start til mål. Ikke fordi den var så ustyrtelig morsom, men fordi jeg bare vet at jeg kommer til å slenge rundt meg med sitater fra denne boka i flere år fremover :o)

Boka handler om Andreas Doppler, en mann - som etter å ha mistet sin far og ikke minst etter å ha hatt et kraftig fall på sykkelen - bestemmer seg for å leve i skogen som jeger og sanker. Doppler har både kone og barn, og etterhvert et barn til på gang (kona kommer nemlig og besøker ham i teltet i skogbrynet fra tid til annen, hovedsakelig fordi han har et stort lem), men ingenting får ham tilbake til sivilisasjonen - bortsett fra skummet melk da. Skummet melk MÅ han ha! (Tilbake til coveret - nemlig, derfor :o) Siden Doppler også har sluttet å jobbe erkjenner han at den eneste måten å overleve på er å gå tilbake til bytteøkonomien. Har han noe å bytte, må det vel være mulig å få seg skummet melk uten å betale med penger? "Min far er død. Og i går tok jeg en elg av dage. Hva kan jeg si. Det var den eller meg." Doppler dreper elgen med kniv, parterer den og klarer å få istand en bytte-deal med en lokal kjøpmann på ICA ikke langt fra skogbrynet. Skummet-melka er reddet! Doppler leverer kjøttet og kjøpmannen skal sette skummetmelka ut bak butikken så Doppler kan hente den når han vil. Doppler liker nemlig ikke folk, og vil ha så lite å gjøre med dem som mulig. "Jeg liker ikke folk. Jeg liker ikke det de gjør. Jeg liker ikke det de er. Jeg liker ikke det de sier." Et sosialt behov er han ihvertfall ikke plaget av. Doppler har Bongo, teltet, den drepte elgkua og skummetmelka. Hva mer trenger man da? Toblerone! Og det er slik han møter Düsseldorf, mannen med andre verdenskrig i stua...

Herfra og utover i boka blir det bare særere og særere. Doppler har tatt til seg Bongo (den drepte elgkua's kalv) som adoptivsønn og lever livet som skogens mann. Han bygger seg etterhvert en totempæl  til ære for sin avdøde far, og på totempælen blir både faren, sønnen og Bongo hedret. Mer fra den lille boka vil jeg ikke fortelle, men lev i visshet om at denne er svært så spesiell. Og morsom. For ikke å si absurd! I bunn så tar boka et oppgjør med dagens pengesamfunn og hvordan dette påvirker oss mennesker.  Den tar opp status og prestasjonsjaget vi mennesker blir utsatt for og hvordan det meste vi foretar oss sirkler rundt det å være flink. Doppler har nemlig heller ikke noe til overs for flinkhetspresset, og blir nesten stresset av at den yngste sønnen Gregus, som etterhvert får lov å bo hos Doppler i teltet noen dager om gangen, lærer seg rimelig kjapt både å lese og regne. Han er allerede som barn altfor flink! Hvordan det går med Doppler, sønnen, Düsseldorf og Bongo til slutt? Les boka! Jeg sier, bare les den! :o)

Kilde: egen e-bok
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2009
ISBN: 9788202327484
Språk: Norsk
Ant. papirsider: 158
Format: epub



Ikke direkte skummetmelk-kopling, men RÅSA er det :o)


.

26 kommentarer:

  1. Erlend Loe er bare helt genial! Har ikke lest denne boka enda, men det skal jeg absolutt gjøre en dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror nok jeg skal teste ei bok til av Loe ja! Jeg hadde noen riktig så festlige timer med boka :)

      Slett
  2. Flott omtale! Jeg elsker denne boken og jeg elsker Erlend Loe! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Amanda. Det blir ikke siste Loe-boka, nei :o)

      Slett
  3. Mannen min digger denne, så vi har den allerede i hyllene. Nå ble jeg enda mer fristet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boka er fort gjort, og verd hvert eneste minutt. En sjeldent festlig opplevelse, og den minnet meg en aldri så liten smule om absurditetene i Tor Åge Bringsværd's "Slipp håndtaket når du vrir" :o)

      Slett
  4. Leste denne for noen år tilbake. Jeg lo godt. Erlend Loe er noe for seg selv. :D

    SvarSlett
  5. Psssst: Naiv. Super står på listen over 1001 bøker ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. ÅH! Det visste jeg ikke! TUSEN TAKK!!! Da vet jeg hvilken Loe-bok som blir den neste! :D :D
      Jeg må virkelig få lest meg opp på hva som ligger i 1001-lista av norske bøker! Der har jeg vært litt (les:veldig) sløv...

      Slett
    2. "Naiv. Super" står på 1001-boklista som er å finne hos bloggen Lines bibliotek. Det er ikke sikkert at boka står i din internasjonale utgave. Jeg har en mistanke om at det kvoteres inn noen ekstra bøker fra det landet boka utgis i (altså den "nasjonale" utgaven). Her er det åpenbart viktig å velge sin liste/bok med omhu :)

      Slett
    3. Aha! Jeg forstår! Da skal jeg sjekke differansene på de norske hos Line! Jeg er nemlig av den oppfatning at dersom jeg har lest/leser ei bok som enten står eller har stått på ei offisiell 1001-bok liste så er det ei 1001 bok! Elskede Sputnik av Murakami er nå fjernet fra den internasjonale lista, men jeg fjerner den definitivt IKKE fra mine LESTE 1001-bøker :-) Takk for Line-tips! Jeg burde jo visst at det var der jeg fant oversikt over de norske :o)

      Slett
    4. Det høres ut som en veldig bra plan! Lines liste inneholder også en oversikt over nye bøker som er tatt inn på listen og hvilke som er tatt ut. Jeg har samme strategi som deg når det gjelder 1001-bøker: Lest er lest, og dermed basta!

      Slett
  6. Leste denne boka tidligere i år og elsket den! Noen ganger får jeg lyst til å gjøre som denne mannen. Bare dra til skogs og unngå sivilasjonen for en stund. Jeg liker dyr bedre enn mennesker. Det er i alle fall sikkert. Loe skriver temmelig sært, but I like it:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sært skal være visst :-) Men definitivt likendes! Har du lest "Slipp håndtaket når du vrir" av Tor Åge Bringsværd? Også veldig sær. Og absurd. Og fantasy. Men med stor grad av realisme og spark mot flere retninger i samfunnet.

      Slett
    2. Har ikke lest den, men takker for tips:)

      Slett
  7. favoritt boken min i år :) den er bare helt fantastisk bra skrevet. kan anbefale oppfølgeren "volvo lastvagnar"
    har du forresten lest "harens år" av arto paasilinna ? samme stil som doppler :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Volvo Lastvagnar notert !!
      Jeg kjøpte faktisk Harens År på sensommeren. Den kryper stadig oppover på TBR lista mi. Har nå satt den opp for januar. Var ikke klar over at den var skrevet i Doppler-stil. Nå gleder jeg meg enda mer! Takk for tips :D

      Slett
    2. bare hyggelig :) denne typen bøker er skikkelig fornøyelig asså :) har du forresten lest "sameland" av magne hovden ? den er minst like hysterisk :)

      Slett
    3. Nei, den har jeg (heller) ikke lest! Så flott!!! :-) Jeg elsker å lese surrealistiske og småhysteriske bøker innimellom. Det balanserer så greit krim, thrillere og sci-fi. Nok et supert tips fra deg! Thx :o)

      Slett
  8. Det var en sykt billig tatovering, skeptisk! Rosa fargen var bra! "Mer fra den lille boka vil jeg ikke fortelle" Ahh, jeg var så godt inni teksten din. Jeg har bare lest 'Naiv.Super'. Den likte jeg! Hovedpersonen er SÅ glad i sykkelen sin, han var også litt sånn enkel. Naiv var han. Han dro på ferie i New York og hver kveld før han la seg skriver han en liste med ti punkter over det han husker best fra dagen som har gått i den store byen. Et av punktene som gjorde stort innstrykk og 'satte en støkk' i ham var da han hørte en mann kalle sykkelen sin "Bitch!". Da lo jeg så jeg grein. Humoren til han Loe er noe spesiell men herrigud hvor artig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tattoo-prisen var fra ei helt ok tattoo-sjappe i Las Vegas. Kun de minste som kostet $10 da, men rest in peace - jeg tok IKKE tatovering. Not my cup of tea, og broder'n har vel nok for oss begge :o)
      Med fare for en gedigen spoiler, så måtte jeg begrense meg i tide. Hadde veldig lyst til å oppsummere hele boka, med sitater og det hele - men siden boka er så kort så ville det nok ha ødelagt litt av lesegleden for dem som ønsker å lese den selv. Kjekt du likte teksten min sålangt da, har du ikke lest Doppler så mååå du bare få lest den. Spesielt dersom du likte Naiv.Super (som definitivt blir min neste Loe-bok, ser det ut for :o)

      Slett
    2. Høres tøff ut han bror din. Jeg har to tatoveringer og skal nok ha mange flere men jeg har det ikke travelt med det. Teksten din var helt super! Doopler er så klart på lista og jeg gleder meg! God helg videre :-D

      Slett
  9. He-he: denne leste jeg da den kom ut! Morsomt med litt mimring- kanskje den bør leses på nytt?

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) Den er jo ikke så lang, så hvorfor ikke. Det var definitivt en fornøyelig sak, og jeg humrer ennå når jeg tenker på den. Erlend Loe må ha et interressant "internt landskap" når han klarer å prestere ei bok som denne :D

      Slett
  10. Det er lenge sidan sist eg las Doppler, men boka er ein soleklar favoritt! Eg får lyst til å lese ho om igjen, kvar gong nokon snakker om henne.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)