tirsdag 18. desember 2012

Bokomtale - "12:21" av Dustin Thomason

Ifølge dem som tror på dommedagsprofetier så går verden under på fredag. Ikke hvilken som helst fredag folkens, men kommende fredag - altså 21.12.2012 !!! Denne datoen er regnet som siste datoen i en 5125 år gammel syklus i den meso-amerikanske kalenderen. Det finnes selvfølgelig flere tolkninger av hva denne datoen, og slutten på kalenderen, vil bety. En av dem er at datoen markerer dommedag eller en tilsvarende katastrofe. Andre tolker det som at denne fredagen vil bli en markant overgang for menneskeheten fra slik vi kjenner verden...

Det som ihvertfall er helt sikkert er at skolerte Maya-professorer  mener at det ikke finnes noen som helst indisier som peker i dommedagsretning, og at ideen av at det som kalles The Long Count Calendar slutter i i 2012 er totalt misvisende i forhold til Mayaenes historie og kultur. Hva som er riktig får vi vel vite på fredag? :o)

Uansett om man er troende eller ei, så har ihvertfall Dustin Thomason brukt 21. desember 2012 som tema for boka si, og hva var da mer naturlig enn å starte på denne 11. desember, altså forrige uke. Jeg må jo si jeg kvapp litt til, for første kapittel i boka het nemlig "11. desember"... ohh lala.. ;o)

To uker før 21.12.12 og vi befinner oss i Los Angeles. Alt er stille og rolig, og dr. Stanton tar sin sedvanlige sykkeltur, dropper hunden av hos eks-kona som har bosatt seg på båten sin, og drar til laboratoriet hvor han jobber. Stanton studerer en foreløpig ikke-kurerbar prion-sykdom (skrapesyke, infeksjonssykdom i hjernen hos sau og geiter, er én type prion-sykdom - ja, jeg måtte google da jeg leste boka...). En telefonsamtale fra et sykehus i nærheten kontakter ham fordi de har en case han absolutt bør ta en titt på. En ukjent pasient med en ukjent sykdom har nemlig dukket opp på sykehuset. Samtidig har Chel Manu, en stjerne innenfor Maya-studiene, fått uventet besøk på museumet der hun jobber. En person hun vet jobber på det svarte markedet for Maya-antikviteter ønsker at hun skal oppbevare en bag på kontoret for ham. Det viser seg etterhvert at det som befinner seg i bag'en er sjelden vare - en eldgammel kodeks fra den klassiske Maya-perioden.

Stanton får sine verste anelser etterhvert som han jobber med den ukjente pasienten. Hvert eneste symptom han finner forvirrer og skremmer ham. Dette er en form for prion-sykdom som ser ut for å gi ofrene søvløshet for så å ta livet av dem til slutt. Chel Manu på sin side sitter på en illegal gjenstand som mirakuløst har overlevd alle århundrene intakt. En uvurderlig kodex fra en glemt by hvor hennes forfedre bodde. Denne ekstraordinære kodeksen, som viser seg er skrevet i det skjulte av en kongelig skriftlærd, ser ut for å inneholde svaret på hennes livsverk og til en av historiens store gåter - hvorfor Maya-kulturen mer eller mindre forsvant over natt. Og nå ser det ut for at vår egen sivilisasjon står på randen til å oppleve det samme. Det er kun dager til 21.12.12, og Stanton og Chel slår seg sammen for å prøve å løse gåten og redde menneskeheten fra undergang...

Dustin Thomason
Bildekilde: bn.com
Joda, her er det forutsigbar action så det holder, men det dukker også opp uventede hendelser innimellom. Boka følger standard oppskrift for suksess, og selv om ikke språket er til å ta bølgen av, så trengs ikke det for å få fram spenningen. Temaet er interessant, og forfatteren gjør en god jobb med å bygge opp plottet. Kanskje litt vel forutsigbar kjærlighetshistorie, men prionsykdommen gav historien kant. Litt om Maya-kulturen lærte jeg også underveis, selv om jeg kanskje skulle ønske å lære enda mer! Mayaene var jo viden kjent for bl.a. sine matematiske og astronomiske systemer og kulturen deres syns jeg er spennende!

Underveis syns jeg boka minnet sterkt om Michael Crichton sine thrillere, og er du fan av ham ville jeg absolutt tatt en titt på denne. Jeg kan anbefale boka som en "easy read" uten at den på noe tidspunkt ble kjedelig. Slutten ble imidlertid noe tam. Jeg forventet at den skulle ende med en KLABAAANG! Det gjorde den ikke... så bit ikke negler. Men - vil du ha litt action før fredag så må du kjappe deg! Det kan være for seint på lørdag...dersom verden er gått heden :o)


Kilde: egen e-bok
Antall sider: 337 pages
Forlag: The Dial Press (August 7, 2012)
Solgt av: Random House Digital, Inc./Amazon
Språk: English
ASIN: B007SGLZD0



Close to truth...?  :o)

...

6 kommentarer:

  1. En bra omtale av 12:21! Boken har jeg på leselisten, men det er nok ikke håp om å få lest den før fredag. Skjønt, om verden går under vil det heller ikke være behov for det. Men jeg velger å tro på det skolerte Maya-professorer sier og utsetter actionlesingen til ut på nyåret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja men da vet du jo hvordan det går da joooo! ;o)
      Eller... ei?

      Slett
    2. Håper jo det :)

      Den tegningen på slutten av innlegget er forresten knakende god!

      Slett
    3. hehe.. ja er ikke den tegningen bare herlig :D

      Slett
  2. Mye av spenningen ligger jo i at 21.12 enda ikke har vært. Man rekker å kjenne litt på uroen i uvissheten underveis i boken...
    Selv leste jeg den tidlig i høst. Temmelig enig med deg, uten at jeg orker lese min egen omtale for mer utfyllende svar :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, veldig enig med deg! Spenningen ligger nettopp i at 21.12 ikke enda har vært. Heldigvis ser jeg ikke noe om prioner i nyhetene.. eller skrapesyke.. Ikke er jeg spesielt søvnig ennå heller, så da... får jeg kanskje julepresanger i år også?? :D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)