fredag 22. juni 2012

Besatt av bøker?

En av grunnene til at e-bøker foretrekkes
- ei av mange bokhyller i huset..
Nei - nærerer betatt av bøker, vil jeg si - og slenger meg med og bekjenner mitt forhold til bøker :-)

  • Er du helt besatt på å kjøpe bøker?
  • Nei, ikke besatt på å kjøpe - heller betatt av å eie... Ikke noe rom i huset gir meg større glede enn biblioteket med sine hylle(kilo)meter bøker :-)
  • Når, hvor og hvor ofte kjøper du bøker, og pleier du å handle sammen med noen eller alene?
    Jeg kjøper så godt som alle bøkene mine på nettet. Jeg er nok heftigst kunde hos Amazon, dernest kommer norske Digitalbok. Jeg kjøper i all hovedsak e-bøker. Papirbøkene som kommer i hus nå er leseeksemplarer og gaver/bøker fra andre bloggere og venner.
  • Hva er det som gjør at du blir tiltrukket av en bok?
    Jeg er veldig svak for gode omtaler. Coveret betyr mindre for meg, spesielt etter jeg gikk over til e-bøker. Vaskelappen leses nøye, dernest reviews. Er det bøker fra forfattere jeg liker er jeg mindre kresen enn dersom det er en ny forfatter jeg vurderer. Noen bøker kjøper jeg KUN fordi det er fra en forfatter jeg liker. Bokbloggene er en sikker kilde til nærmere sjekk av forfattere og bøker.
  • Er det en spesiell sjanger du foretrekker?Jeg leser veldig mye forskjellig. Foretrekker nok Sci-fi, Fantasy, Krim og Action/Adventure. Leser imidlertid også historiske romaner, YA og dystopiske bøker.
  • Foretrekker du å kjøpe nye eller brukte bøker?
    Jeg foretrekker å kjøpe nye bøker, og nå som e-bok leser er det jo nye bøker - eller, filer :-) Jeg har imidlertid meter på meter med brukte bøker i hyllene også. Men siden spørsmålet var "foretrekker" så er det jo kjekkest når de er nye og uleste.
  • Hvor mange penger synes du det er greit å bruke på bøker i måneden?Hmm... Vil jeg innrømme dette tro... Jeg syns nemlig det er helt greit å bruke over 1000,-/mnd  på bøker dersom dette er bøker man faktisk leser! Det styres imidlertid helt automatisk av seg selv mht budsjettet. Nå er vi to stk som leser nokså samme sjangere, så dersom jeg kjøper en bok så vet jeg at det er stor sannsynlighet for at sambo'en også leser samme boka. Ja, vi deler e-bøker også... men ikke si det til noen ;-)
  • Har du noen sinne hatt bokkjøpstopp eller bokkjøpbegrensning?
    Nei, egentlig ikke... og det bærer bokhyllene preg av... 
  • Når du har kjøpt en bok – hvor lang tid tar det før du leser den?
    Fra no time til never... Jeg har faktisk bokklubb-bøker fra 80-tallet som ennå sitter der ulest i hylla... Uffda...
  • Billige eller dyre – innbundet eller paperback?
    Jeg kjøper veldig veldig sjelden papirbøker til fullpris. Nå snakker vi norske bøker her.. Over 300,- for kun ei bok når jeg leser 8-10 bøker i måneden sier seg selv ikke er mulig i lengden. E-bøker, spesielt fra Amazon, er derimot veldig mye mer prisgunstige. Det er veldig sjelden jeg betaler mer enn 60,-/ebok og nå snakker vi "nye" bøker! Jeg foretrakk paperback tidligere, lettere og enklere å ha med. Nå er valget e-boka om jeg kan. Ingen over, ingen på siden! :-)


"Lille" Ellie



.

1 kommentar:

  1. Så flott og full bokhylle du har :-)Likte godt det at du er betatt og ikke besatt.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)