Etter jeg leste boka Ung jente, voksen mann fra Lund Fjæren i desember måtte jeg prøve meg på nok ei bok fra forfatteren. Jeg endte på denne - et godt valg!
Klokken og sengen handler om ei nitten år gammel jente som flytter fra østlandet til Bergen for å studere. Her skal hun bo alene i en ettroms-leilighet og forsørge seg selv med deltidsjobb ved siden av. I utgangspunktet en interessant bok for meg å lese akkurat nå, siden jeg har en studine i Sogndal. Etter endt bok er jeg noe usikker. Ikke på egen datter, men om boka er smart å lese om man sender en datter til nytt studiested alene :-)
Boka til Fjæren er som den forrige jeg leste både direkte, ærlig og ikke så rent lite forstyrrende. Historien er skrevet i jeg-form, noe som gjør at jeg som leser kommer helt inn på hovedpersonen. Hun er noe for seg selv. Det viser seg nemlig raskt at hun ikke har noen planer om å studere, og søker på jobber som hun verken ønsker å komme på intervju til, ei heller vil ha.
Forlaget sier om boka"Hun er nitten år og har nettopp flyttet til Bergen, der hun skal bo i en ettromsleilighet. Hun søker på jobber hun håper hun ikke får, og møter ikke til forelesningene på universitetet. Hun har en venn i den nye byen, Julie. Det er alltid Julie som ringer, aldri omvendt. Og mannen hun pleide å treffe før, vil komme på besøk.
Iblant er stedet hun kommer fra så tydelig for henne: den døde ormen hun syklet forbi hver dag en hel sommer, den glødende elgkroppen som hang fra taket etter jakten hun var med på, moren som mistet et barn. Men nå har hun valgt et voksenliv i byen på den andre siden av fjellet. Aller mest ønsker hun å være alene, selv om det betyr å være blakk, ensom, langsom."
Jenta "rømmer" egentlig fra en tidligere elsker, som det etterhvert viser seg hun har litt kontakt med ennå, og istedenfor å studere og jobbe murer hun seg inne i den lille leiligheten. Det eneste livet hun har utenfor de fire tomme veggene er utallige turer dritings på byen med derpå følgende sex og en "venninne" som sliter med sine egne utfordringer. Skrivestilen er definitivt show, not tell når det kommer til følelser og tanker. Vi aner konturene av ensomhet og depresjon, spisevegring og fortrengelse samt en sterk grad av sosial utilpasshet og ganske så fraværende fremtidsplaner.
Og så plutselig - der - slutter boka. Ingen forløsning, bare vage konturer av en slags fortsettelse av livet. Ute på en benk, i en park, i Bergen.
Du all verden så bra, så visuellt sterk og nydelig fortelling av Lund Fjæren. Jeg er fremdeles like hektet på forfatterskapet hennes. Anbefales!
Kilde: Biblioteket - Forlag: Oktober - Utgitt: 2015 - Sider: 141 - Sjanger: Roman
![]() |
| Idag kom Svanhild på besøk :-) |
.

