onsdag 31. mai 2023

Bøker lest april og mai

Det er på tide å ta en solid gjennomgang av siste to lesemåneder. Jeg begynner såvidt å komme igang med en slags driv over lesingen min igjen, selv om jeg ikke er tilbake i godt, gammelt gjenge. Jeg har fått lest solid i mai, og med et gjennomsnitts sideantall på 440 så har det ikke vært lettvektere i bibliotekposene. Thomas Mann's Buddenbrooks tok kaka med sine 731 sider. Den gikk jeg over til å lytte til. 

Først april, som jeg ikke har notert ned tidligere.

Dette er førsteboka i en ny (for meg) serie fra Baldacci. Jeg har satt meg fore å lese alt han har skrevet. Av de tjueseks bøkene jeg har lest så langt har kun ei bok fått en treer, resten er fire og fem. Det sier litt. One Good Deed har en interessant protagonist, nettopp sluppet ut fra fengsel. Her er som seg hør og bør mord og familiehemmeligheter, et snev av romantikk og dypfølt hevn, svært god plotting og mangel på dødpunkt. Jepp, anbefales.


 ja, Ja, JA! Jeg er så utrolig glad i Han Kang, og Leksjoner i gresk suger meg rett inn. Inn i en herlig, sakteflytende fortelling om møtet mellom en tilsynelatende stum kvinne og en lærer som er i ferd med å miste hørselen. Menneskelige bånd og samhørighet, kjærlighet og intimitet. En magisk bok for alle som liker språk og er opptatt av språkbruk. Solid 5'er, eller som anmelderne gjør - terningkast 6!

Jeg leser meg jevnt og trutt gjennom bøkene jeg har valgt ut i Elidas 1001 lesesirkel. Denne ble jeg ikke helt overbevist over. Kidnapped av Robert Louis Stevensen har forbausende tungrodd språk, og selv om handlingen i boka og mange av personene skal være preget av faktiske hendelser så føles historien altfor fiksjonær og lite troverdig? Er det meg? Hilary Mantel har nemlig rost boka opp i skyene, så noe ser jeg ikke.

Handlingen? Satt til 1700-tallets Skottland rundt tiden for Appin-mordet (Appin-mordet var attentatet på Colin Roy Campbell, klan Campbell-kampmannen i Glenure, 14. mai 1752 nær Appin vest i Skottland. Drapet skjedde i kjølvannet av Jacobite Rising i 1745 og førte til henrettelsen av James Stewart of the Glens, ofte karakterisert som en beryktet rettsfeil.) Her ringte Outlander-bjellene mine kraftig (herlig serie skrevet av Diana Gabaldon for de av dere som *gasp* ennå ikke har fått med dere denne), så jeg var kanskje noe i overkant håpefull? Datidens politiske situasjon blir fortalt fra flere forskjellige synsvinkler og her (som i Outlander) blir de skotske høylandsherrene behandlet med sympati til tross for opprøret. En svak treer fra  meg her. Ikke mer. Nuvel.

Over til en solid og another cup of tea. Endelig har jeg fått lest/lyttet til Buddenbrooks som lesesirkelgenerøse Elida har forsøkt å få meg til å lese i noen år. Siden Thomas Mann sin Nobelpris i litteratur er basert på denne solide romanen skle den inn som valget mitt i kategorien Forfatter som har mottatt Nobelprisen i litteratur. Romanan følger en den rike kjøpmannsfamilien i Lubeck gjennom fire generasjoner med oppturer og nedturer både familiært og økonomisk. Med undertittelen En families forfall så sier det seg selv hvordan det går til slutt. 

Så hvorfor Nobelprisen for denne? Det viser seg at Buddenbrooks regnes som en av de viktigste samfunnsromanene på tysk og betraktes som et portrett av det tyske høyborgerskapet fra 1800-tallet frem til begynnelsen av 1900-tallet. I boken sies det at Mann griper sterkt tilbake til personer og hendelser fra hans egen familieihstorie og familietradisjon. Hva ikke wikipedia vet :-) God bok? Ja! Elida, du hadde helt rett. Jeg likte svært godt denne!


Jepp, I'm on a roll :-) Jeg har (nesten selvfølgelig) lest Fornuft og følelser / Sense and Sensibility tidligere. OG sett ihvertfall to versjoner av filmen. Jeg har også alle Jane Austen-bøkene på Kindle (funnet gratis på Amazon btw) men måtte selvfølgelig kjøpe papirversjonen da jeg var i en bokhandel i Bath i fjor. Bath! I hvor mange år har jeg ikke ønsket å reise dit? Fantastisk by! Svarte så til de grader til forventningene, men det er en annen historie.

Fornuft og følelser. Hvem skal og bør man gifte seg med? Tre søstre står uten penger når faren dør. Det logiske er å inngå fornuftsekteskap, men følelsene går i en annen retning. Trenger jeg å si mer? Britisk kjærleikshistorie,  intet mindre. Orker ikke lese boka? Finn fram filmen. Emma Thompson, Kate Winslet, Alan Rickman og Hugh Grant i hovedrollene. Trenger jeg si mer? Les! Finn fram remoten. Både bok og film er verd det.

Så over til noe helt annet. Jeg har ikke kun lest seriøs litteratur i april og mai. Franske Bernard Minier har vært en av mine store krimhelter siden jeg leste første boka fra ham tilbake i 2017 (The frozen dead, utgitt
2013). Minier regnes av mange som en av verdens ledende krimforfattere. Ikke lest ham? Les!
Forlaget skriver om Jakten

"En ung mann blir funnet død, naken, med ordet rettferdighet skåret inn i brystet. Drapet danner opptakten til en marerittaktig thriller, der etterforsker Martin Servaz må kjempe mot sine egne demoner, samtidig som han og kollegaene merker de politiske spenningene og politiets svekkede status i det franske samfunnet på kroppen. Det handler om hevn, frykt og pur menneskelig ondskap i Bernard Miniers sjuende roman om Martin Servaz."

A.J. Kazinzki er et nytt bekjentskap for meg. Det forhindrer ikke at jeg har lest tre bøker fra forfatteren  det siste halve året. A.J. Kazinski er et pseudonym for det danske forfatterparet Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich. Kazinskis debutroman Den sidste gode mand mottok Det Danske Kriminalakademis debutantdiplom i 2011 og den franske krimipris, Prix Relay, i 2011.

Solid og spennende krim der alle tre bøkene beveger seg rundt temaet - hva skjer egentlig når vi dør? Velskrevet serie med den københavnbaserte gisselforhandleren og politimannen Niels Bentzon i hovedrollen. I denne boka går han under cover på et psykiatrisk sykehus og blir lagt inn som pasient. Verken leger eller pasienter vet at han er politi. Bentzon skal prøve å oppklare giftmordet på en av overlegene ved sykehuset, og der skal han dele fasiliteter med både massemordere, voldtektsforbrytere og schizofrene voldsmenn. Spennende? Definitivt! Anbefales!

Hurra! Ingrid er blitt litteraturprofessor! Og ENDELIG er hun tilbake! Janne S. Drangsholt har igjen lagt gullegget, og Winterferie har fått strålende anmeldelser over det ganske land. Fullt ut fortjent! Jeg har fulgt serien om Ingrid Winter fra bok 1, og det er en herlig samrøre av hendelser som denne litteraturforeleseren på UiS - nå professor - har gått gjennom fra bok 1.

Vi møter en som vanlig småstressa og lettere nevrotisk Ingrid denne gang, men kanskje med en litt dypere undertone? Hvordan vil ekteskapet tåle at barna flytter ut? Har jeg egentlig tatt vare på noen egne voksenvenner å falle tilbake på når empty nest-syndromet overmanner følelsene? Og hva skal man gjøre når også foreldre på 75 henger på SoMe og skal samle en lettere dysfunksjonelle storfamilie på feiring i Italia? Med en ny og endringskåt leder på universitetet havner også Ingrid ufrivillig som kunstekspert i NRK. Morsom, tankevekkende og mistenkelig gjenkjennelige problemstillinger. Denne boka traff blink på så mange nivå. Full score fra meg - anbefales!!

Jeg plukket Nattsang av Vidar Sundstøl med meg fra biblioteket sånn helt i forbifarten. Hvorfor? Fordi den var ei lita flis som lå på samme reol som to av krimbøkene jeg lånte. Jeg har faktisk aldri lest noe fra forfatteren tidligere, men denne lille kortromanen var fin. Den handler om en far og sønn som møtes etter en skillsmisse og finner en felles glede i fugletitting. På samme tid beskriver historien både ensomheten etter skillsmissen og fellesskapet far og sønn har et drøyt års tid før sønnen finner andre interesser. Anbefales faktisk.

Jeg hadde lest de to første krimbøkene fra Samuel Bjørk og syns de var svinaktig gode. Så glemte jeg igrunnen ut hele forfatteren. Jeg plukket med meg de neste to i serien - disse to - og hurra, de var minst like bra. Plottingen er god i alle bøkene, men spesielt godt liker jeg persongalleriet som forfatteren skriver frem. Jeg sier ikke noe om handingen, det kan man google seg til. Men liker du krim, så sørg for å lese Samuel Bjørk! Jeg ble gjort oppmerksom på at det utgitt nok ei bok, med tittel Hitra. Den er nettopp ankommet Kindlen min og er neste nattbordsbok ut :-) De to ovennevnte anbefales!

April og mai, ikke så verst med andre ord. Litt kort om tall:

  • Antall bøker: 11 (ligger bak leseplanen for året så det holder, men - jeg har ikke gitt opp)
  • 6 romaner / 5 krim
  • 7 norsk / 4 engelsk
  • 8 menn / 3 kvinner
  • 4269 sider
  • 4 kjøpt / 2 Audible abonnement / 4 Biblioteket / 1 egne hyller

Juni har startet godt. La oss håpe det varer :-) Ha en fin leseuke i sola!



Så var vi tre bokelskere i huset :-)


6 kommentarer:

  1. Hei!! Kjekt med liv i leiren, og at det ikke bare er katt & hagestell det går i der nede i vakre Rogaland :)
    Jeg har lest fem av dine bøker i denne bolken, Nattsang likte jeg godt og Leksjoner i gresk også. Siden jeg har blogget om nesten alle bøkene som Janne S. Drangsholt nevner i Fra Shakespeare til Knausgård, så dukker navnet hennes opp en million ganger på bloggen min. Men, jeg har ikke lest noe av henne, det må jeg gjøre noe med, går det an å hoppe rett inn i Winterferie, eller er dette en serie jeg bør ta fra begynnelsen?
    Hentet tre bøker på biblioteket i dag, og har to jeg holder på med, i tillegg til feriehaugen som har vokst ut av alle proposjoner (på Kindle), men en Winter-bok må det bli plass til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Liv i leiren, definitivt! Bare lite blogging. Men nå har lesingen tatt seg kraftig opp igjen. Ikke bare katt og hagestell, men det kan jo kombineres med lydbøker. Det er nok bare jeg som har vært litt sløv...(igjen)... Bøkene til Janne ville jeg definitivt lest i rekkefølge dersom du på sikt vil lese alle. De er fornøyelige og følger Ingrid Winter opp gjennom årene. (Jeg tipper den følger Janne like mye opp gjennom årene, og utviklingen ser du best med å begynne på bok 1). Alle bøkene er lettleste, morsomme og med et underliggende alvor. Du kan selvfølgelig lese Winterferie som en stand-alone også, men det er nok morsommere å følge henne opp gjennom årene. Ingrid altså -)
      Har fått meg operert inn linser med trifokal styrke på begge øynene. Fungerer fantastisk godt, men det har nok gjort sitt til at det har gått litt opp og ned med lesingen. Begynnende grå stær... så jeg tok det med rota. Brillene ble jo aldri rene nok. Tåkeheimen AS. Nå ser jeg! Det er faktisk noe enklere ja, hehe.

      Slett
  2. Hei Marianne. Sen hilsen fra Rhodos, og det renner trøtthet fra øynene, og leggene kramper av fukten,,
    sånn er det, men jeg er så glad for livestegn at jeg må svare tilbake:)
    Elsker kattepusen:
    Ellers ; Hitra og Kazinsky me love:) Good night from Grekenland.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Grekenland :-) Utslitt på tur? Ja du er vel ute og går, tenker jeg. Så herlig!! Her er det livstegn ja. Det leses, skrives og blogges mindre, men jeg er fremdeles med nesa i bøkene - mer eller mindre på travelt siden slutten av april. Har tråkket meg gjennom ganske mange 500+ sider bøker i år, så det har nok dempet litt på antall bøker lest. Startet nettopp på en lydbok, fantasy og ny forfatter med 3 x best på GoodReads nominasjoner for en serie. Den er på 800+ så jeg er tydeligvis hektet på mursteier for tiden. Vel, det er bare å go with the flow, tenker jeg.
      Kos deg masse på Rhodos. Her kommer sola på besøk på vestlandet også. Akkompagnert av vestavinden, men det er vi vant til :-)

      Slett
    2. Ja, gikk til byen i går, tok meg 1,5 time på steinete underlag langs stranda. Pluss tråkking i gamlebyen. Sov dårlig i natt med hoftesmerter, og så fikk jeg sti på øynene for noen dager siden. Fikk tak i noe på apotek, dråper og renseservietter, nå er det bedre.
      Flink du som leser mange mursteiner. Atlas var grei, 750 sider, men ellers har jeg bøyg mot dem.
      Ble ferdig med Stjålet fokus på lyd i går, mens jeg gikk til byen. Viktig bok, skremmende på mange vis.. Ellers blitt lite lesing her. Alle blir med hjem igjen. Leste ferdig Egne steder, som jeg hadde begynt på. Ellers litt her og der, men krimboka jeg har begynt på nå, skal jeg lese ut, kanskje på flyet hjem i morgen.

      LIkte selvsagt Winter-boka også, alltid fornøyelig. Og de Bjørk-bøkene. Jakten av Minier har jeg på vent.

      Ang bok, har rått førsteutkast ferdig. Hvordan går det med din skriving?

      Takk, fin dag til deg også:)

      Slett
  3. Eg elsker at du endelig har lest Buddenbrooks! Trur eg har mast i nokon år om den romanen, og burde egentlig lese den om igjen for ifølge GR er det 12 år sidan eg las den ;-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)