onsdag 29. mars 2023

Bøker lest i mars

 Plutselig tilbake. Med bøker lest i mars (og siden sist). Vi har kommet oss hjem til Norge igjen, fått oss nytt firbeint familiemedlem og hatt en gedigen besøksrunde til venner og familie, feiret flere runde og halvrunde dager og gjort alt annet enn å lese bøker. Men nuh er det dags å komme i rutine. Kort om bøkene siden sist - noe anbefales, andre... ikke...

Disse to bøkene har jeg lest fra perm til perm flere ganger, så også i år. Jeg er blitt hageentusiast, men har dessverre brune fingre. Både Hagekalender og boka om Dyrking i drivhus anbefales alle som ikke har et naturtalent når det kommer til vekster. Når gjøre hva, hvorfor og hvorfor ikke. Anbefales. Og kommer nok til å leses neste år også. Spesielt Hagekalenderen er utrolig praktisk, som tar for seg hva som bør gjøres i januar, februar, mars etc. Det er også plass for notater, så man kan "tikke av" for hva som er gjort og hva som gjenstår av det som bør gjøres. Topp!


De som kjenner meg vet at jeg er spesielt glad i Jon Fosse, derfor var det svært overraskende at jeg faktisk ikke fikk så mye ut av denne siste boka hans - Kvitleik. Jeg ser det trilles seksere, men forunderlig nok så traff den ikke meg. Det repeterende og suggererende språket manglet, magien som bøkene hans har vært pakket inn i, var borte. Historien om mannen som kjørte seg bort i skogen for ikke å finne veien ut gav meg lite. Er det bare meg? Jeg leste derfor denne lille boka en gang til. Nope. Punktum, komma, store bokstaver og overkommelige setninger til tross. Neste bok, Fosse. Jeg venter på den :-)


Jeg har også fått lest siste boka til en annen norsk favoritt nå i mars, Tor Åge Bringsværd. Den Himmelske Makrell har også stått på leselista mi fra jeg så den skulle utgis. Er det mars? Er det meg? For aller første gang har jeg lagt ei Bringsværd-bok fra meg. Ikke helt ferdiglest. Og det var ikke kun fordi jeg lånte den på 1-ukes hurtiglån på biblioteket. Er jeg litt for jordnær for tiden? Ikke i stand til å leve meg helt inn i fabelfantasiene? Det må være en første gang for alt. Denne boka skal leses igjen ved en senere anledning. Jeg nekter å tro at det er noe annet enn meg. Boka ble tross alt nominert til Bokhandlerprisen 2023!

Forlaget skriver om boka:

Den himmelske makrell av Tor Åge Bringsværd er en underholdende, klok og fantasieggende science fiction-roman. 847 mennesker er rammet av en mystisk sykdom, det såkalte makrellsyndromet. Alle ble smittet i samme område av byen, og alle synes å leve i to verdener. På den ene siden kan terapeutene snakke med dem som vanlig, men pasientene er også omgitt av andre vesener, usynlige for alle andre enn dem selv. Slik også med Silas. Han er i det hele tatt «et særlig interessant kasus», ifølge de fleste som har med ham å gjøre. Det kan nesten virke som om han snakker med de døde. Eller er de egentlig døde? Området Silas bor i er inngjerdet med laserpiggtråd, mens resten av samfunnet forsøker å finne ut av årsaken til sykdommen. Hvordan blir framtiden - for pasientene og for de andre, tilsynelatende friske menneskene? Hvilken virkelighet seirer til slutt? Den himmelske makrell er nok et viktig verk av en av Norges mest sentrale skjønnlitterære forfattere.


En som derimot ikke sviktet i mars var David Baldacci. Long Shadows er foreløpig siste boka i serien om Amos Decker. Etterforskeren med fotografisk minne. Baldacci har skrevet flere krim/thriller serier og jeg har snart lest meg gjennom alle - godt over et tjuetalls. Samtlige er svært gode, og perfekte å ha på øret. Baldacci er også en av forfatterene jeg tyr til når lesegnisten, eventuelt tiden, ikke spiller på lag. Jeg lytter til bøkene i all hovedsak fra Storytel. Innleserne er supre. Baldacci er en favoritt og anbefales.

Ikke så mange bøker lest i mars, men det er også fordi jeg holder på med Atwoods The Blind Assassin på over 18 timer (lydbokvariant, kombinert med papirbokversjonen med over 700 sider på nattbordet). Jeg nyter boka og leser den som mursteinsvalget i Elidas 1001-lesesirkel. 

Kjapp statistikk

  • Kun ca 1000 sider i fem ferdigleste bøker for mars
  • 4 menn / 1 kvinne
  • 4 papir / 1 lydbok
  • 2 sakprosa / 1 roman / 1 fabel / 1 krim
  • 2 bøker fra egne hyller / 2 bibliotekbøker / 1 lydbokabonnement
  • 4 norske / 1 engelsk


Hovedgrunnen til at jeg ikke har lest så mye er både flytting tilbake til Norge, som alltid tar sin tid på ymse vis. Og så har jeg planlagt, reist og hentet hjem et nytt familiemedlem. Sibirkatten Kizo på 12 uker. Han er rett og slett en skjønnass som jeg fant på Jessheim utenfor Oslo. Jeg har aldri kjøpt rasekatt tidligere, men har hatt to persere som omplasseringskatter. Ellers har jeg hatt ymse katter i hus av ukjent opprinnelse. De fleste har min datter funnet utendørs, forlatt av kattemor. Eller jeg har funnet etterlatt i en plastpose(!) på vei til jobb. Jeg har et stort kattehjerte, men da Gamla på 18.5 døde for to år siden sa vi nei til flere katter. Før nå. Det går jo ikke an å leve uten en pus i et lesehus.

Hils på Kizo, en sibirsk Neva Masquerade :-)



 


10 kommentarer:

  1. Åhhh,Kazo må være den søteste pusen ever! Noe så nydelig, jeg hadde ikke fått lest et eneste ord med dette nøstet i hus. Om en uke er det ett år siden vi mistet Pia, et par måneder før hun hadde fylt 18 år. Stort savn fremdeles så jeg er ikke klar for et nytt nøste ennå,men savner jo en liten pus ved siden av når jeg leser, og savner lydene av et dyr i hus.
    Må være herlig med hage, det er et stort ønske her! Jeg har kun lest Fosse sin av disse og jeg likte den jeg. Lyttet til lydboken så mulig det var det som "reddet" situasjonen. Lytter faktisk til en bok av Fosse as we speak, Stengd gitar, her er ihvertfall det suggerende og repeterende på plass.Kanskje du skulle prøvd den? Forresten er Leander Djønne sin bok Oskespiralen ganske "Fosse-isk" i stilen,just saying.
    Det var fint med en oppdatering fra deg og at det leses litt, fem bøker er bra det :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fem bøker er bra, men nå går det seint gitt. Skylder på pus, men har laber lesegnist. Mye annet som heller frister. Jeg tror jeg plukker feil bøker.. Holder ennå på med Atwood-murstein som i utgangspunktet er svært god, men som jeg kun får lest stykkevis og delt. Ikke bra. Skjerpings på lesefronten..!!

      Slett
  2. Åh, den søte pusen:)
    Skjønner det ble mindre lesing med flytting og henting av ny pusekatt og det det medfølger av tilvenning i nytt hjem for den.
    Har ikke lest noen av dine bøker denne gang, men har lest en del andre hagebøker før i tiden da jeg hadde hage. Har nå bare en veranda, og får delvis mitt rote-i-jorda og se-planter-vokse- behov tatt ut der. Pluss i Ringve botaniske hage i nærheten.
    Ønsker deg en fin april Marianne. :) Jeg fant ut plutselig at 1.april er på lørdag og da her jeg enda et par dager igjen i mars, før jeg oppsummerer. Blir ikke mange bøker på meg heller..pga to uker i Afrika og annet som tar tid. Men et par diktbøker øker antallet.. og så håper jeg at jeg blir ferdig med Murakami på lydbok før 1.april for da går den tilbake til Bookbites.

    SvarSlett
    Svar
    1. April har vært leseseig. Graving i jorda har det blitt mer av! Påsken var jo nydelig, så da fikk ett av bedene en aldri så liten oppfriskning. Les: fjernet 2 trillebårlass med ugress. Jadda. Hage har jeg, men luke liker jeg ikke helt... April er snart midtveis. Jeg får komme meg i lesingen. Både av blogger og bøker igjen. Av-og-på. Av-og-på....

      Slett
  3. "Den blinde morderen" har eg lest for fleire år sidan, husker det var godt og varmt seint i juni og eg las på terrassen. Meget god syns eg. https://serieavhengig.blogspot.com/2016/06/1001-bkerbooker-vinner-2000-den-blinde.html

    Gler meg til å sjå deg i morgon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantastisk bra Nei og atter nei !!! Glad for at vi fikk og billetter og gikk. Lørdag blir det åpning av Sølvberget 1.etg. STAS! Jeg SKAL bli ferdig med Atwood til da... See U soon.

      Slett
  4. Du har hatt mye annet å gjøre enn å lese bøker denne måneden, heldige deg. Artig at Bringsværd og Fosse ikke falt i smak, men spesielt han godeste Jon var nok en skygge av seg selv. Sikkert derfor jeg likte denne boken, litt mer "normal" i tegnsetting, og mye mindre irriterende (som jeg alltid synes repetisjonene er...)
    Hagebøker skulle jeg hatt, ingen av mine planter og busker lever lenge. For en nydelig pus, skjønner at du har forelsket deg i ham :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha ja der ser du. De Fosse-bøkene (boka?) som jeg ikke liker faller i smak hos deg. Jeg forstår hvorfor :-)
      Og... jeg er avhengig av hagebøker OG google... Ellers lever mine planter rimelig farlig også. Det kan fort bli dyrt, og det har jeg ikke råd til. Bøker er tross alt billigere ;-)
      Pus er skjønn. Og det bærer lesingen fortsatt veldig preg av..

      Slett
  5. Så fin pus! Så blå auge! Du har ikkje redigert bildet på noko vis?
    Eg er egentleg ein hundeperson, men er også glad i kattar. I alle fall i min eigen katt, ein skogskatt med ukjent opphav. Ho har masse pels, men likar seg best inne i varmen.

    Så til bøkene. Har aldri lest Fosse, men har sans for Bringsværd (men Den himmelske makrell har eg ikkje lest. Kanskje for sært for meg?)
    Som følge av eit tips frå deg ein gong oppdaga eg Baldacci. Mange takk for det, han er verkeleg god. Har lest King & Maxwell-serien og tre i Amos Decker-serien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan - sein i avtrekkeren her :-) Neida, jeg har ikke redigert bildet. Det er min mann (som er flink med fotoapparatet) som har knipset bildet, i godt naturlig lys. Øynene er faktisk så blå i rent dagslys. Fascinerende. Dette er en variant av sibirsk skogskatt. Jeg hadde en skogkatt gatemiks i 18.5 år tidligere. Aldeles fantastisk katt.
      Baldacci ja - veldig bra, ikke sant! King & Maxwell er supre, Amos Decker likeså. Jeg har også lest Robie og Puller-seriene. Like gode. Herlig med forfattere man bare VET leverer :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)