mandag 11. februar 2019

Michael Connelly og jeg = leseboble

Det leses i et for meg svært høyt tempo i forhold til planen for tiden. Ligger 6 foran skjema til 100 bøker i 2019 (og nå hørte jeg Per Jorsett og Knut Bjørnsen i hodet for dere som er gamle nok til å huske dem ;-)  Lesegnisten på topp med andre ord, og mye av årsaken ligger her:



Jepp, hele fem på rad fra Michael Connelly! Jeg har så fullstendig falt for Connelly sin Harry Bosch-serie at jeg føler meg naken uten å ha ham på øret. LAPD-detektiven Harry som driver mordetterforskning i englenes by Los Angeles i California. Etterforskeren med bakgrunn fra Vietnam hvor han var tunnelrotte, som røyker som besatt, som har bart, et godt hjerte og en evne til dedusering som kan matche Sherlock Holmes.

Jeg måtte spørre meg selv hvorfor denne serien traff meg så til de grader, jeg mener - det er ikke som det er manko på krimserier der ute. Konklusjonen? Etterforsker Bosch er menneskelig! Ikke sær og rar, ingen "skjulte" diagnoser, han kan være sur og tverr, irriterende når han har rett, sta når han får det for seg og svært plagsom for omgivelsene med kjederøykingen sin. Han er singel og ofte ensom, men alltid målbevisst, rettferdig, dyktig og snill på bunn. Karakterutviklingen, både når det gjelder Bosch, men også de andre bi-karakterene i førsteboka Black Echo, følger også interessante linjer videre utover i serien.

Michael Connelly
Bildekilde: wikipedia.org
Connelly har rett og slett truffet blink hos meg med protagonisten sin. I tillegg tegner han et tydelig bilde av både LAPD og Los Angeles forøvrig. Plottene er interessante, så langt i serien varierte og godt skrudd sammen, helter blir skurker og skurker blir helter så man aldri er helt sikker på hva som har skjedd og hvem som er skyldig i hva.

Jeg tok meg i å sammenlikne Harry Bosch med Lee Child sin Jack Reacher, en serie jeg faktisk har lest 22 bøker av. Personene er vidt forskjellige - Bosch stedbunden og med et tydelig mål om å være Los Angeles' stødige og grundige etterforsker av absolutt alle sakene han blir tildelt. Reacher er stikk motsatt - en loner som drifter formålsløst fra sted til sted i USA, alltid med buss, eier ingenting, skylder ingenting og som dumper oppi saker helt tilfeldig. Felles for dem begge er imidlertid at de har hver sin forfatter som gir dem liv du interesserer deg for, saker som engasjerer, historier som ikke drives videre verken av groteske detaljer  eller irriterende cliffhangers. I tillegg er begge seriene avhengighetsskapende å ha på øret. De første bøkene i Bosch-serien ligger ikke på Storytel, så de har jeg funnet på Audible. Storytel begynner med den sjette boka i serien, så det er neste bok ut for meg. Dersom jeg klarer å bytte innleser da. Dick Hill gjør en formidabel jobb!

Serien anbefales til alle som liker gode, sammenskrudde LAPD-historier med troverdig persongalleri og kreative plott som flyter.

Michael Connelly er amerikansk, han har bakgrunn som kriminalreporter, blant annet for Los Angeles Times. Og for arbeidet sitt der?  ...fikk han Pulitzer-prisen. Løp og kjøøøøp! Evt lytt :-)

Fangirl Ingalill hyller også de første fire i serien opp i skyene HER.


Kilde: Audible - Sider: ca 400/hver - Tid: mellom 12-13t - Språk: Engelsk
Utfordring: GoodReads



Et litt annerledes bilde fra California - Giant Redwood trær i Hendy Woods


3 kommentarer:

  1. Inspirerende boble dette. Som jeg nettopp sa ( i et annet kommentarfelt), har du fått dyttet meg tilbake til Boschmodus også. The Fifth Witness er neste bok ut for meg. Har kun hørt Lincoln Lawyer på lyd (strålende lest), reste papir/kindle. Liker ikke at du må skifte innleser, tar ofte litt tid å venne seg til. Skar seg fullstendig for meg da jeg gikk fra norsk til engelsk i Robert Galbraith serien. Har ennå ikke kommet over da. (men har mange flere eksempler hvor det har gått bra da -)

    Har du tenkt å høre hele serien? eller er det bare tilfeldigheter som styrer format?

    SvarSlett
    Svar
    1. Lincoln Lawyer også filmet? McC i filmrolle? Ikke sett den, men husker vagt jeg ser ham for meg i en bil? Skifte av innleser er skummelt. Har flere cred's på Audible, så jeg vurderer å fortsette så lenge det er gratis der. Jeg får se. Ikke testet innleser på Storytel ennå. Norsk til Engelsk i Galbraith ser jeg for meg må være nesten umulig? Siste i Galbraith-serien kommet ut ennå? Jeg har jammen ikke sjekket det heller.
      Har planer om å høre hele serien med Bosch ja. Ikke tilfeldigheter som styrer formatet. Jeg har alltid en lydbok på gang, men akkurat nå på hotell, hvor jeg også strikker jevnt og trutt, så er lyd/strikk kombo gennnial!

      Slett
    2. Lincoln Lawyern er filmet. Siste Galbraith er ute. (men jeg er bare halveis, lagt bort, tror jeg må begynne på nytt da jeg ikke har greid å følge med, vet ikke om det er meg eller boka)

      Lincoln Lawyer er forresten den eneste Connelly jeg har hørt på lydbok. Husket innleseren som ekstremt god.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)