søndag 2. desember 2012

November - lesemål og bekjennelser

November føyer seg pent inn i rekken av det jeg kaller normale lesemåneder, ihvertfall når det gjelder mengde bøker og variasjon i sjanger. Språk er det litt verre med. Begynner jeg rett og slett å bli norskfiksert? Jeg gjorde flere gode bokvalg, og holdt meg utrolig nok til lesemålet denne måneden. Den største prestasjonen er imidlertid de 25% jeg leste fra lesesirkelboka The Mysteries of Udolpho. Den tyngste boka jeg har påbegynt i overskuelig fortid, utfordrende så det holdt, men likevel overraskende bra!

Jeg har funnet meg en ny, norsk favoritt også! Tom Kristensen og Korsbæreren tok meg med storm, og jeg har allerede kjøpt min andre bok av forfatteren. Jeg ble også veldig positivt overrasket av ei bok jeg egentlig trodde var en lettvindt "kiosk-roman", nemlig En Overflødig Kvinne av Rabih Alameddine. Utrolig god og gripende historie om en annerledes kvinne fra Libanon. Slutten på måneden leste jeg to lettleste bøker fra hhv. Jostein Gaarder og Erlende Loe. Begge to "nye" norske forfattere for min del som jeg kommer til å lese mer fra. Interessant november med andre ord.

Jeg må heller ikke glemme, at november ble måneden da jeg klarte å lytte FERDIG min aller første lydbok! Det var en så stor suksess at jeg allerede er igang med lydbok nr. 3! Første lydboka var Håkan Nesser's Det Grovmaskede Nettet, de neste to er begge lydbøker fra Tom Kristensen. Hans siste bok Korsbæreren, og nå lytter jeg til hans aller første med tittelen En Kule. Bøkene laster jeg ned på mobilen og propper i ørene hver gang jeg er ute med hunden eller igang med kjedelig husarbeid. At jeg ikke har klart dette tidligere forstår jeg ikke! Men nå - NÅ er jeg igang! :-)

 Følgende 8 bøker ble fortært:



Oppsummering
  1. Jeg har heller ikke lest noen debutant denne måneden, men har likevel god samvittighet for det.
  2. Jeg har lest tre nye, norske forfattere. Tom Kristensen, Jostein Gaarder og Erlende Loe. Alle tre veldig gode på hvert sitt vis, men med Tom Kristensen klart øverst på tronen!
  3. Av sjangere så har jeg vært innom litt av hvert i november også. Jeg har lest thriller (Korsbæreren), krim (Det Grovmaskede nettet og Blodets Bånd), noe som nesten kan betegnes som en historisk roman (En Overflødig kvinne), en tolket myte (Angus Drømmebæreren), 1700-talls gotisk roman (The Mysteries of Udolpho), kjærlighetsdrama (Appelsinpiken) og en roman som stiller seg någet kritisk til forbrukersamfunnet (Doppler).


Statistikk

Språk: 7 bøker på norsk(!) og 1 bok på engelsk
Land representert: 1xLibanon, 3xNorge, 2xEngland, 1xScotland, 1xSverige
Antall klassikere: 1
Kvalitet: 2x5'er, 2x4'er, 3x3'er og 1x2'er
Bøker kjøpt: 16
Bøker fått/mottatt: 3
Bøker nedlastet gratis: 2


Målsetninger

Nå er lesemålene for 2013 iferd med å bli nokså spikret, og jeg føler meg rimelig (?) sikker på at jeg skal klare å nå de fleste av dem jeg har satt meg. Det er viktig å være optimist! Og dersom målsetningene går rett vest, ja så er det enda viktigere med optimisme. Lesemålene kommer definitivt ikke til å ta nattesøvnen min, men det er alltid kjekt å ha noe å strekke seg etter. For å sitere Lines Bibliotek: "Hvis du ikke setter deg mål, har du heller ingen anledning til å mislykkes. Og det å mislykkes er mye av poenget med å sette seg mål." Nemlig! Jeg er allerede klar for 2013! Er du?

Og over til min andre hobby - fotografering! Jeg kunne ikke stå for denne ;-)


Dagens konklusjon: Size DOES matter!

.

14 kommentarer:

  1. Har dere ikke fått med dere at det er leeeenge til 2013, så lenge at jeg garantert har tid til å lese de 87 bøkene jeg mangler for å nå målet.
    Snakk om å mislykkes med klasse stil og overlegg.

    (bildet var en fulltreffer -)

    Forresten, jeg må ta tilbake all selvforherligende skryt jeg lirte av meg i bokoholikerposten din. Jeg har nå kjøpt ei bok. Et stk Connelly på kindle. Sukk.
    I blame you - og alle de lettsindige og handlegale i kommentarfeltet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Definitivt registrert at det ennå er lenge til 2013! Det ser jeg også ut fra de manglende oppnådde lesemålene mine for inneværende år... Vet imidlertid også, at dersom jeg ikke går kraftig igang med å definere noen utfordringer for 2013 allerede nå, så er det en stor fare for at det - sammen med årets målsetninger - vil bli fortrengt.. Jeg er nemlig utrolig dyktig på to ting: a) putte hodet i sanden og satse på at ingen ser det og b) rett og slett korrigere lesemålene mine underveis. Ingen husker jo hva jeg egentlig sa den gangen i desember 2012 om målene mine for 2013. Smart? Hva? Et av årets mål var nemlig 100 bøker, nå er jeg 1 bok fra å nå målet mitt - som er 85 bøker, og det får meg til å se UTROLIG DYKTIG UT!!! Verden vil bedras og lykkelig er jeg :o)

      Ei bok, Ingalill? EI? Jeg tar på meg skylden for den, sporenstreks. For da har jeg en skyld tilgode, og den skal jeg sørge for dumpe på deg ved anledning. Tror allerede nå at jeg må begynne å hamstre skyldnere, til neste års bekjennelser over hvorfor jeg ikke nådde mine lesemål for 2013. You are hereby warned! Lettsindig handlegal? Det er definitivt en beskyldning jeg kan leve med. Hørtes herlig frivolt ut :D

      (Bildet er en perle, og jeg tar det fram hver gang jeg må finne en unnskyldning for hvorfor jeg bruker penger på stadig større objektiver.. ;)

      Slett
  2. Hi, hi! Det var et artig bilde på en mandagsmorgen :)

    Det ser ut til at du har hatt en kjempefin lesemåned i november. Det er alltid en bonus når man oppdager "nye" forfattere med flere bøker man gleder seg til å lese. Jeg har ikke lest Loes nyeste bøker, men satte veldig pris på "Naiv. Super" og "Tatt av kvinnen". Men det er klart, man må være i modus for å lese om tafatte, unge menn på leting etter mening med livet. Der er Loe en mester :)

    Jeg bli imponert at du er godt i gang med lesemål for neste år. Før jeg begynte å blogge visste jeg ikke at man kunne ha lesemål, jeg! Det blir spennende å lese oppsummeringen din fra 2012 og endelige måll for 2013.

    SvarSlett
    Svar
    1. Digger det bildet, og skulle gjerne ha skrytt på meg at det var jeg som var hjernen bak den kreativiteten! Det er et bilde jeg gjemmer meg bak hver gang jeg har vært "lettsindig handlegal" (takk, Ingalill!!) på fotolinse-fronten. Det skjer ikke fullt så ofte som bokkjøp, men tygger desto større jafs ut av lommeboka... Godt det snart er jul!
      Måneden var flott ja, der største bonusen var Kristensen. Jeg blir like glad hver gang jeg faller for en forfatter. Erlend Loe var også et veldig hyggelig bekjentskap, om enn veldig annerledes enn Kristensen. Var ikke klar over at han spesialiserte seg på unge menn på leting etter mening med livet, men fortellerstilen traff en nerve i meg. Det blir definitivt lest mer av ham også!
      Det var etter jeg begynte å blogge jeg også satte meg lesemål. Tidligere leste jeg bøker i hytt og vær, noe som jo var kjekt nok det også, jeg liker innfallsmetoden. Jeg gikk imidlertid glipp av en del bøker jeg hadde "notert bak øret". Nå har jeg både lesemål og ei side på bloggen der jeg faktisk skal notere ned bøkene jeg tidligere hadde bak øret, for om mulig å huske å lese de perlene jeg kommer over, blir anbefalt etterhvert. Legger lista altså veldig høyt, og det er langt ned. Men akkurat det tenker jeg ikke på. Lesemålene mine er å strekke seg etter, jeg er ikke så bekymret for om jeg klarer å nå dem :o)

      Slett
  3. Haha, så bra bilde! Og takk for sitat, måtte mine velvalgte ord spre seg til hele nasjonen... Doppler er den Loe-boka jeg har likt best, Tatt av kvinnen og Naiv. Super var jeg ikke spesielt begeistret for. Med tre Loe-bøker lest anser jeg meg som ferdig med forfatterskapet hans for en stund, og det er ikke verst bare det.

    Jeg innser nå at jeg glemte et mål for 2013: Å lære meg å høre bøker på lydbok. Det er den eneste muligheten jeg har for å komme gjennom Moby-Dick + Don Quijote, og hadde kanskje gjort meg til en flinkere husmor. Jeg lar lett bøker og blogging gå foran gulvvask, og der kunne lydbøker ha vært en god løsning. Dessuten kunne jeg da ha gjenopptatt min store husmorhobby - håndarbeid! Ok, da sier vi det sånn at jeg skal høre 6 lydbøker i 2013, en annenhver måned. Tvi-tvi!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det blir lydbøkene som kommer til å redde meg inn i 2013 mht antall leste bøker. Lydboka gir meg en så HERLIG følelse av at jeg ikke prioriterer lesing foran andre (ikke så veldig spennende, men desto mer forventede) oppgaver. Det er ikke mulig å SE at jeg faktisk nyter boka mye mer enn strykehaugen og oppvasken... (bombe? niks!) For ikke å snakke om middagslagingen! Lar jeg håret gro 15 cm til så kan jeg sannsynligvis kamuflere lesingen min andre steder også, der det kanskje ikke var fullt så naturlig å lese/lytte. Mulighetene er uante! Bortsett fra at lydbøker er svinaktig dyre! E-bøker er jo direkte billige i forhold! HAH! Og der fant jeg nok et argument for å kjøpe flere e-bøker! Sammenlikner jeg dem med lydbøker så er det jo som å handle på salg. Hele tiden! Yeyyhh.. Investeringsargumentene hagler inn her! Og kanskje jeg også kommer til å ferdigstille Skappel-genseren jeg i et frimodig øyeblikk lovte å strikke til min datter? Lydbøker for 2013 it is!

      Slett
    2. You go girl! Jeg har et ess i ermet når det kommer til pris, for jeg har overveldende mange bøker på leselisten min som man kan høre gratis på nett. En del av dem er 1001-bøker, så da slipper jeg jo til og med å kjøpe dem (som om det er et argument). Det eneste aberet er at jeg da må holde meg i nærheten av pc'en, fordi de ikke kan lastes ned gratis. Men da kan jeg kanskje strikke istedet, og få unna julegavene i juli... Ok, nå nærmer jeg meg Utopia her, så jeg får heller gå tilbake til virkelighetens verden og 50 sider kulturkunnskap.

      Slett
    3. Det er lov å drømme! Julegaveferdigstillelse allerede i juli er likevel å dra den noe langt! Jeg har som mål å bli ferdig før 22.12. Det kan gå..
      Kan du ikke laste lydbøkene ned gratis? Ønsk deg ryggsekk til jul! Jeg syns jeg ser deg i husarbeidet med laptop'en på ryggen og propper i ørene. Har du stasjonær PC? Fortvil ikke. Det kan settes hjul på alt - det har IKEA lært meg. Kan bli någet klønete å støvsuge, men alt går med rett innstilling! Jeg har planer om å lese 6 fagbøker innenfor litteraturfaget i 2013. Ei bok annenhver måned. Det kan være jeg trenger noen tips etterhvert. Jeg vet hvor jeg skal henvende meg! Med 50 sider kulturkunnskap pr. dag, som er over 18.000 - ATTENTUSEN!!! - sider i året så skal jeg ikke klage på mitt mål. Det er jo underdimensjonert så det holder og litt til....

      Slett
  4. hehe måtte flire litt av det bilde :P hehe

    Flott at du er tilfreds med månten din :)

    Huff a meg 2013 sniker seg innpå..
    Ikkje heilt klar enda må jeg innrømme :P Men blir det nok :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Det fine med et nytt år er at det sniker seg på plass enten man vil det eller ei - med og uten lesemål. Jeg liker ideen av blanke ark, selv om jeg sjelden har nyttårsforsetter. Lese bøker samt leve lykkelig lenge i landet holder for meg :o)

      Slett
  5. Appelsinpiken har jeg veldig lyst til å lese, har sett filmen - en av mine favoritter i den type sjanger:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Var ikke klar over at det var laget en film, den skulle jeg like å se! Takk for tips :)

      Slett
  6. Jeg synes du har fått lest mye og variert i november - 8 bøker er bra! Jeg har nå hentet The Mysteries of Udolpho på posten, den var så stor at den ikke fikk plass i postkassa. Har sett og lest litt her og der, og språket ser ut til å flyte veldig greit med tanke på når den ble skrevet. Taglinen på baksiden er følgende: "Emily's face was stained with blood..." - ja, jeg gleder meg (men den blir nok ikke lest før i januar) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er veldig fornøyd med november. Jeg har blitt mye flinkere å planlegge hva jeg skal lese for å få en variert måned, og det ser jeg fungerer veldig bra for meg. Måneder med lesetørke ser ut for å oppstått der jeg har enten lest for mange bøker av en sjanger eller hevet meg på murstein etter murstein. For å holde god flyt er jeg visst avhengig av å lese variert, både i sjanger, språk og tykkelse på bøkene. Udolpho er ei av mursteinene, som du har sett :) Jeg lytter nå innimellom lesing av "lettere" litteratur. Kjente det var nødvendig nå, selv om jeg er helt enig med deg i at språket faktisk flyter veldig godt i Udolpho. Jeg gleder meg til å høre hva du synes - en gang utover neste år ;o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)