fredag 7. desember 2012

ENDELIG E-BOK UTLÅN !!!

En gledens dag! Omsider! Nå er Ryfylkebiblioteket endelig igang med utlån av e-bøker, og vi kan få låne e-bøker døgnet rundt - uansett hvor vi befinner oss. Fantastisk!!! Det har vært en lang vei mot mål, sånn ca. 4-5 år lang vei mot mål - men den som venter på noe godt.. osv!

Man må ha lånekort i et av Ryfylkebibliotekene for å kunne låne e-bøkene, noe som jeg foreløpig mangler. Derfor har jeg heller ikke fått låne meg ei ebok for testen's skyld. Jeg skal imidlertid sporenstreks til utlånsavdelingen på det lokale biblioteket for å få meg lånekort og satser på å komme med tilbakemelding så snart jeg får lånt meg ei bok.

Ryfylkebiblioteket har valgt en løsning der det er et avgrenset antall eksemplarer av hver bok. Det vil si, at dersom det er tre personer som låner den samme boka på likt, så er det ikke mulig for andre å låne denne før ei blir levert tilbake. E-boka kan lånes for to uker om gangen, og det er ikke nødvendig å gjøre noe for å levere den tilbake. Etter 2 uker blir filene ubrukelige, og de blir da regnet som returnert. Som Ryfylkebiblioteket sier: "Du slipper å tenke på sinte bibliotekarer" :o)

Rent teknisk trenger man Windows Media Player, Adobe Reader og Adobe Digital Editions. Jeg gleder meg som en unge til å teste!

GRATULERER til Ryfylkebiblioteket !!! :o)


Morgen over Ryfylke

.

6 kommentarer:

  1. Dette vil jeg også gjerne teste ut : ))) Takk for superbra innlegg og gratulerer til Ryfylkebibliotekene : )))

    SvarSlett
    Svar
    1. PS! Tjenesten åpnet idag, så gi dem et par dager til å fjerne barnesykdommene som jeg er rimelig sikker på at de har. Det ble litt febrilsk på Strand Bibliotek da jeg sa hva jeg skulle bruke lånekortet til ;)

      Slett
  2. du har vunnet gi-borten på bloggen min ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Yeyyhh.. tusen hjertelig. Mail sendt :D

      Slett
  3. Dette var veldig gode nyheter! Nå håper jeg at mulighetene for e-boklån vil spre seg videre til andre bibliotek!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror absolutt dette er veien å gå. Antar at det vil bli litt krøll i starten, men håper at bibliotekene ser at dette er fremtiden. Det er ikke direkte stort utvalg i bøker på det lokale biblioteket når man bor avsides til...

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)