søndag 9. desember 2012

En smakebit fra "The Monk" av M.G. Lewis

Idag titter jeg igjen innom Mari's Smakebit på Søndag med 1001-lesesirkelboka "The Monk". Dette er en gotisk roman utgitt i 1796, og skrevet av en nittenåring i løpet av 10 uker. Jeg må si jeg er riiimelig imponert!!! Jeg var nemlig litt skeptisk til å lese nok en 1700-talls roman etter "Udolpho" som vi pløyet oss gjennom forrige måned med slit og møye.

Dette var imidlertid noe helt annet! 40% uti boka finner jeg fremdeles dydige skjørtekanter og sitater (bla. fra Macbeth, denne gang), men duverden - her spes det i tillegg på med banditter og mord, spøkelser i slottstrappene, bortføringer og fysisk utfoldelse - både i og utenfor ekteskapet. Lewis var kanskje kun 19 år da han skrev boka, men fantasi (og egne erfaringer?) overgår langt den mye eldre, samtidige forfatteren Ann Radcliffe. (Ihvertfall sålangt hun var villig til å dele med oss i "Udolpho"-boka).

Bort med landskapsmalende og pittoreske franske fjellandskap og fram med rå 1700-talls action. Vi går inn i boka der den rasende anstanden ved navn Cunegonda er blitt kidnappet og holdt fanget på et overnattingssted langs veien. Anstanden holder en kommende nonne under oppsikt slik at hun ikke finner på noe sprell før hun tar nonne-eden og går i kloster. En ung og viril mann vil imidlertid gifte seg med nonnen in spe, og da må anstanden settes ut av spill.

"As the periode of her Lady's elopment drew nearer, Cunegonda's rage increased. I verily believe that spight and passion would have killed her, had I not luckily discovered her prepossession in favour of Cherry Brandy. With this favourite liquor she was plentifully supplied, and Theodore always remaining to guard her, the gag was occasionally removed. 

The liquor seemed to have a wonderful effect in softening the acrimony of her nature, and her confinement not admitting of any other amusement, she got drunk regularly once a day just by way of passing the time."

Lewis går altså heller ikke av veien for skjenking av eldre kvinner for å holde dem under kontroll. Her er det bare å meske seg i fordums gleder og intriger :o)


Eia var vi der igjen og fikk tint opp kroppen.... Eleuthera, Bahamas






43 kommentarer:

  1. Aj, så spennede med en gotisk roman fra 1700-tallet. Finnes denen på norsk? Går så tregt meg meg å lese engelsk.. Takk for smakebit og ha en fin søndag.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke såvidt jeg vet. Jeg hentet den ned gratis fra Amazon på e-bok, der ligger utrolig mange gratis klassikere. Jeg tviler igrunnen på det, dessverre :-/

      Slett
    2. Ååå, da er det jo ingen grunn til at jeg skal la være å skaffe meg boken!

      Slett
    3. Nemlig! Det er bare å forsyne seg :o)

      Slett
  2. Ja, det må man si, en anstand som er kneblet å skjenket på. Dette tyder på ville tilstander, Marianne! Hvorfor leser ikke jeg mer 1700-talls litteratur lurer jeg på nå, så får vi se om jeg skal gjøre noe mer enn å lure etter at jeg har lest deres deres omtaler av Monk.

    Det er forresten veldig interessant at du nevner kontrastene mellom Lewis og Radcliff. Kan det være at en kvinnelig forfatter måtte/burde/skulle(stryk det som ikke passer) være mer varsom med hvordan(og hva) hun uttrykte? At Lewis som mann stod mer fritt i sin skrivning?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ville tilstander i Spaniens land, må vite ;-) Skal bli spennende å lese videre. Er kommet ca. midtveis i boka, og på tross av smakebiten så ligger det faktisk an til en skikkelig romantisk historie i bunn. Skal bli interessant å lese bokomtalene etterhvert som de detter inn ja.
      Forskjellen på Radcliffe og Lewis er interessant siden de er to forfattere, forskjellig kjønn fra samme tid. Det er helt klart menn stod mer fritt til å uttale seg om famøse utskeielser, mord og fanteri enn kvinnene på den tiden. Jeg holder på å lese meg litt opp på romantikken's tidsalder nettopp fordi forskjellen på bøkene er så stor. Hvor Radcliffe hadde dydige skjørtekanter og landskapsmalerier får vi fra Lewis munker som har sex, nonner som blir gravide, banditter og mord. Spennende tidsalder, ser du! :o)

      Slett
    2. Dette høres veldig interessant ut, Marianne. Jeg måtte forresten laste ned boken med engang jeg så at den lå gratis hos Amazon.

      Kan jeg skimte et innlegg som sammenligner de to bøkene et sted der borte i fremtiden?

      Slett
    3. The Monk har bloggdato 30.12 i lesesirkelen. Enten så tar jeg det med i bokomtalen da, eller så kommer det et eget blogginnlegg enda litt lenger frem. Interessant tema indeed!
      Ja Amazon har ganske så utrolig mange av de gamle klassikerne som ligger i 1001-lista gratis for nedlasting. Sålenge copyright'en er gått ut, så er det fritt fram å forsyne seg uansett hvor på nettet man måtte finne dem.

      Slett
  3. Ser interessant og spennande ut, men må sei meg enig med Anita; det går tregt på engelsk..!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dersom det går tregt på engelsk så er nok ikke denne den beste.. Språket er tyngre enn dagens engelsk, med underfundige ord og uttrykk som jeg bare må gjette meg til. Litt av sjarmen og man leser engelsk greit i utgangspunktet, men kan nok være "drepen" ellers :)

      Slett
  4. Jammen bra du tok en smakebit på denne. Det er nå så lenge siden (oktober) jeg leste den jarsbergosthjernen hadde glemt den bort. Det var ei bisarr men underholdende bok, litt uenig med meg selv, siden jeg nesten brukte en måned, men likevel føler den var lettlest. Går slikt an?
    Og nå kom jeg også på at jeg helt har glemt å lese Udolphoinnlegget ditt.
    Slikt går ihvertfall ikke an!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går definitivt an! Jeg forstår akkurat hva du mener. Den er lettlest, men tar lang tid å lese..?!? Forstå det den som kan. Spekket med handling var den ihvertfall, og umåtelig mye kjekkere å lese enn vår forrige :-)

      Slett
    2. NB! og PS! Udolpho-innlegget mitt bærer sterkt preg av at jeg leste meg gjennom kun 25%... Men de 25% står det jammen respekt av med tanke på hvor utålmodig sjel jeg egentlig er.. ;o)

      Slett
  5. Vilken ovanlig bok! Jag tror bestämt den här hamnar på listan för böcker jag ska bekanta mig med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uvanlig er rette ordet! De kunne det på 1700-tallet også, men kanskje ikke helt vanlig at disse bøkene blir lest idag. Jeg er glad jeg er med i lesesirkelen, ellers så hadde nok ikke jeg plukket opp denne boka av meg selv :o)

      Slett
  6. 1700-tals action låter ju mycket intressant. Och ovanligt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle ikke trodd det var mulig å spa opp så mye action fra romantikkens tidsalder, men de kunne det definitivt de også!

      Slett
  7. Her gikk det vilt for seg! Må nok sette The Monk på leselista skjønner jeg. :)

    Ha en fin søndag videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det syns jeg du skulle gjøre :o) Fortsatt fin søndag til deg også Ann Kristin!

      Slett
  8. Dette virker veldig spennende, og jeg kunne virkelig tenkt meg å lese denne en gang selv om den sikkert blir noe "heavy" for meg å lese på engelsk. Gleder meg til omtalen din,Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg også, til å se hvordan dette ender :o) Fortsatt flott søndag!

      Slett
  9. Takk for smakebit og omtale. Lurer på å skaffe meg lesebrett, og da skal jeg se etter denne boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du finner den bl.a. på Amazon. Absolutt verd å notere seg bak øret :o)

      Slett
  10. Takk for smakebiten!:) Kunne tenkt meg å lese denne, men styrer unna når det er så vanskelig engelsk:) Herlig bilde å se nå i kulda:) Ser jo bare herlig ut!:) God søndag!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke så vanskelig engelsk, bare littegranne tung dersom du ikke er vant med å lese språket i utgangspunktet. Plukket nettopp opp sambo'en på flyplassen. Han har vært 1,5 uke i Bangkok/Jakarta på jobbreise. 35 grader... DET hadde vært no' akkurat nå :o) God søndag til deg også!

      Slett
  11. Så spennnede med en "gammel" bok! Jeg leser ikke så mye engelsk, og regner med at denne nok ikke er av den letteste å lese.Her stort sett lest mest krim (Agatha Christie) på engelsk. Men takk for fin smakebit og informasjon om hva som finnes. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gammelt og annerledes! Jeg syns det er kjekt å lese alternativer til samtidslitteraturen. Får utvidet horisonten og utfordret meg selv. Dette er ikke ei bok du raser igjennom. Her må man ha tid. Vel verd timene, spør du meg :-)

      Slett
  12. Ja, The Monk var fornøyelig lesing! Spøkelser og seksualdrift i fri utfoldelse, eller mer korrekt blir vel å si i skjult utfoldelse...
    Nå har jeg ikke lest Udolpho og kan ikke sammenligne med den, men har skjønt at den visstnok var treg. Det var ikke The Monk, som du skriver: her er rå 1700-talls action!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjult utfoldelse ja, det skal være sant. Utspekulert liten f... den derre munken, spør du meg... ;o) Gleder meg til å lese alle omtalene i slutten av måneden!

      Slett
    2. Ja...hehe, det kan ikke være enkelt å plutselig få smaken på på det kjønnslige! Men jeg vet ikke helt, det var en bok som jeg bare MÅTTE lese videre og videre på. Likevel ble jeg ikke helt overbegeistret.

      Slett
    3. Jeg sitter med akkurat samme følelsen! Har konkludert med at det nok er språket for min del. Vi leser om sexgale munker og gravide nonner, dette kunne absolutt ha skjedd i nåtid. Samtidig så leser vi det på litt "gammelt" engelsk, og det skaper "forvirring" i opplevelsessansen min tror jeg. Settingen er 17-1800 talls, mens deler av plottet kunne skjedd i det 21. århundre... :-)

      Slett
    4. Det er vel noe i det Sigrid Undset en gang sa: "Ti sed og skikk forandres meget, alt som tidene lider, og menneskenes tro forandres og de tenker annerledes om mange ting. Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager".

      Slett
  13. Denne høres veldig interessant og spennende ut :) Jeg leser alt for få "gamle" bøker så må virkelig skjerpe meg der! Men jeg synes ofte språket blir litt for tungt.. Ha en fin søndag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt tungt, men ikke uoverkommelig. Tar du det som en utfordring så skal du se at du kanskje blir like overrasket som meg. Interessant lesning! En fin søndag til deg også, Amanda :o)

      Slett
  14. Intressant, och tjusigt omslag! Det senare påminde mig om bilder från "Kristens resa" som jag nyligen läste.Den var utgivet på slutet av 1600-talet och finns gratis på runeberg.org. Mer detaljer: http://vadvilljagtjuva.blogspot.se/2012/10/mormor-varnade-for-bok-for-30-ar-sedan.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tipset! Denne skal jeg kikke nærmere på! :)

      Slett
  15. Den boken hørtes virkelig spennende ut! Den må jo bare havne på leselisten min. Jeg har hatt mange flotte leseopplevelser med eldre bøker. Blant annet Niels Klims fantastiske reise som er en av mine favorittbøker.
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg ser også at gamle bøker har en tendens til å gripe meg. De må liksom leses sakte også, og det er ganske deilig å ikke bli drevet fremover. Faktisk riktig så koselig å sige ned i sofaen med en gammel bok fra fordums tider, hvor "action" var noe helt annet enn hva det er idag :-) En fin søndag til deg også, Astrid Terese!

      Slett
  16. Du er ikke alene om å være imponert, det var ikke en gammel guttebass og i tilleg på så kort tid! Jeg regner med den er god, eller kanskje dårlig med god kvalitet, siden den også er i 1001-boka. Whoo ho!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne gang faktisk god/god og fortjener definitivt plassen sin i 1001-lista :o)

      Slett
  17. Blir så imponert over alle de forskjellige typene bøker du leser, like spennende hver gang du presenterer en smakebit :) Gleder meg til å høre hva du syns om Jan Guillou når du kommer så langt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Variert er det sikkert det er for tiden! Savner nå å lese ei skikkelig sci-fi bok. Det begynner å bli noen bøker siden! Det er jo så masse å ta av :o) Jeg ser også fram til Guillou! Min bror har forsøkt å få meg til å lese bøkene hans i flere år, men det har alltid kommet noen foran i køen. Du vet hvordan det er... Nå har jeg imidlertid fått fatt i en serie på e-bok salg og har ikke lenger argumentet "jeg orker ikke lese papirbøkene dine, brutter.." ;o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)