fredag 14. desember 2012

Digitalbok Touch lesebrett test / review

OPPDATERING NOV.2016:
Digitalbok Touch ser ikke ut for å eksistere lenger etter oppkjøpet til Tanum.



ENDELIG! Dette har jeg ventet lenge på! Et norsk, veldig godt lesebrett som kan koples direkte mot en nettbutikk for direkte kjøp av e-bøker! Og det også med ett-klikks funksjon! YESS!

Jeg tror Digitalbok nå har kommet med et lesebrett som kan bli en braksuksess!!! (Og det sier jeg, som i utgangspunktet har giftet meg med Amazon på livstid... :o)

Digitalbok Touch kom inn dørene her idag, og jeg har nå hatt en time og to intens knotting for å sjekke de mest vanlige funksjonene (smådetaljer kommer i en senere utgave...)


I pakken fant jeg:
  • Digitalbok touch lesebrett
  • USB-kabel for tilkobling til PC/Mac
  • Lader
  • Beskyttelsesomslag
  • Øretelefoner 
  • Enkel og veldig brukervennlig håndbok ble sendt meg på norsk i velkomstmail fra Digitalbok før jeg mottok brettet. NICE!
(PS! Jeg er ikke betalt for å skrive denne omtalen, bare så det er sagt. Jeg er kun en happy e-bok nerd... ;o)


Hardware

Et solid rammeverk som definitivt kan konkurrere med Kindle! Dette føles ikke plastikk-ish, det er stivt og stramt, ligger veldig godt i hånden, har lett avrundede hjørner og fargen er matt antrasittgrå/sort. Skjermen er en 6" e-inc pearl med 800x600 oppløsning, 16 gråtoner og med bra kontrast! Sammenliknet med Kindle føles kontrasten litt mindre, men overhode ikke noe problem. VELDIG BRA!

Under skjermen ligger 5 knapper. Først en HJEM-knapp som tar deg til hjemmesiden din, en Tastatur-knapp som bringer frem det virtuelle tastaturet der du måtte trenge det, i midten ligger en 5-veis-knapp som har piltaster opp/ned/høyre/venstre og OK i midten, deretter kommer en "gå tilbake til forrige side"-knapp og til slutt kommer en "oppdater siden" knapp. I tillegg - og dette er virkelig rosinen i pølsa - så har dette brettet mine kjære "bla fram/tilbake i boka" knapper langs både venstre- og høyresiden av brettet. Som betyr, at du kan ligge i senga og enkelt bla med en hånd, både med venstre og høyrehånda. Ingen touch for å bla side som vi nå må på Kindle. (Største ulempe med Kindle Touch synes jeg. Et gedigent tilbakesteg fra Kindle Keyboard som nettopp har disse knappene). På Digitabok Touch får vi begge deler. JATAKK :o) Ellers er brettet pent og ryddig med kun en veldig diskret Digitalbok TOUCH  logo øverst over selve skjermen. VELDIG BRA!!!

Vekten på lesebrettet er kun 225 gram. Tenk litt på det når du sitter der med et par tusen bøker i hånden...! Det er nemlig 4Gb minne på selve lesebrettet. I tillegg kan man kjøpe en Micro SD brikke med opp til ytterligere 32Gb. Denne følger ikke med! (Kindle Touch har ikke mulighet for ekstra brikke). Her kan du mao lagre også musikk og lydbøker i tillegg til e-bøker uten å måtte tenke for mye på lagringsplass. VELDIG BRA!

Medfølgende cover

I pakken følger også et cover til beskyttelse av lesebrettet. Supert! (Det følger f.eks. ikke et standard cover med Kindle og det er det første man kaster seg over og bestiller i tillegg så snart lesebrettet er i hus!) Digitalbok Touch coveret er sort og har en veldig praktisk magnetlås. Dersom man justerer innfestningsbøylene (som er av bøyelig metall) så sitter også brettet godt fast i coveret (noe jeg ikke registrerte ved første øyekast). Coveret er lett, har en matt skinn-lookalike overflate og er en flott beskyttelse om du som meg drar på lesebrettet overalt :o) VELDIG BRA! 

Programvare

Første ikonet på HJEM-menyen tar deg til mappen for "Nylig Lest", og her legger dine siste bøker seg. Enkelt å finne fram til den/de bøkene du leser for øyeblikket. Hendig! Neste mappe "Dokumenter" samler alle bøkene dine. Her kan du sortere etter boktittel, tid, type dokument, forfatter eller størrelse på boka. Det er ikke mulig å lage undermapper! (Likt som Kindle, med andre ord). Det er en snedig liten detalj pr. bok og det er at du direkte kan se hvor mange prosent av bøkene du har lest! Tredje ikonet er ikonet for "Audio". Siden jeg ikke har lagt inn en lydbok eller musikk ennå så har jeg ikke testet dette!

Fjerde ikonet, "Digitalbok", kobler deg til Digitalbok's netthandel. Dersom du ikke er tilkoplet wi-fi så ber den deg kople deg på. Siden du får opp hos digitalbok.no er sortert for deg og du finner følgende valg:
  • Aktuelle bøker
  • Nyheter - norske ebøker
  • Nyheter - engelske bøker
  • Norske bestselgere
  • Engelske bestselgere
  • Ebøker under kr. 80,-
  • Mine bøker
Digitalbok har altså gjort et utvalg for deg. Dette syns jeg er veldig bra! Nederst finner du et fritekst søkefelt hvor du kan skrive inn ønsket boktittel direkte. Her kan også språk velges - norsk eller engelsk. VELDIG BRA!!!

Femte ikonet, "Filbehandler", tar deg til en tradisjonell filbehandler slik at du ser hvilke filer som ligger på lesebrett-disken. Her kan du bla i ebok/musikk/dokument/bildefiler.

Siste ikonet, "Innstillinger", gir mulighet for å endre fonttype, dato/tid, sette tid for hvilemodus, sette ønsket bilde for hvilemodus, kople til wi-fi, sette drm-innstillinger (sette din egen adobe digital editions bruker-id/pw) og en knapp for et par tilleggspreferanser. VELDIG BRA!

Overføring av e-bøker mellom PC og Digitalbok Touch

Dersom du ikke kjøper bøker direkte fra lesebrettet så kan disse enkelt overføres fra PC til Digitalbok Touch via kabel. Kople den medfølgende USB-kabelen i lesebrettet, så i PCen. Du blir på lesebrettet spurt om du vil kople deg til PC. Ok. Gå så til Filbehandler på PC og du finner lesebrett-disken som egen diskstasjon. For å legge bøker, musikk, andre dokumenter over på brettet - copy og paste inn i de respektive mappene. Digital Editions mappa skal ha e-bøker, Music skal ha musikkfilene osv. Enklere kan det ikke gjøres! Når du kopler lesebrettet fra PC så er dokumentet lagt i korrekt mappe og er blitt tagget med NEW. VELDIG BRA!

Lydbok

Jeg har som sagt ikke testet lydboka, men har ingen grunn til å tro at den er like bra som alle andre lydavspillende dingser. Den leser MP3 filer enkelt, og med medfølgende ørepropp er det bare å laste inn og kjøre play  :o)

Konklusjon

Jeg ble utrolig positivt overrasket over dette brettet, og jeg tror dette er det absolutt beste alternativet for lesebrett-entusiaster i Norge nå. DIgitalbok Touch leser norske e-bokfiler direkte, det er kjapt, har en solid utførelse, god skjerm, veldig bra lagringskapasitet og godt virtuelt tastatur. Et stort stort pluss er bla fram/tilbake knappene på sidene i tillegg til touch!!! Man er heller ikke bundet til Digitalbok sitt bokutvalg, bare så det er sagt. Lesebrettet leser ebok-filer fra alle ebok-leverandørene i Norge. Bibliotekene bruker også e-pub formatet, så her er det bare tut og kjør.

Hvor finner man Digitalbok Touch?  --   HER   :o)



Ikke helt - men nesten, Stavanger igår :o)


.

32 kommentarer:

  1. Dette MÅ jeg bare ha meg, har lenge vurdert å prøve lesebrett men har vært usikker på hva jeg skal velge og prisen nå er ikke noe å si på heller. Har sagt til barna at jeg ønsker meg et sånt så jeg håper de lystrer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et veldig bra ønske Beathe! Jeg skal krysse fingrene for deg! :-)

      Slett
  2. Spennande! Eg bruker foreløpig iPad til norske e-bøker, men dette lesebrettet høyres bra ut:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig bra Elida! Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk, for jeg likte ikke det forrige lesebrettet fra Digitalbok. Dette var imidletid imponerende bra sålangt. Skal teste detaljene etterhvert ila helgen, men jeg kan ikke forstå annet enn at dette brettet må bli en stor suksess!

      Slett
  3. Så bra å høre :) Kanskje jeg bør sette dette øverst på ønskelista da. Er til og med den 5-veis-knappen brukbar? Det synes jeg ikke på det første brettet fra digiatalbok.
    Fikk du det tilsendt av dem? Heldig du i så fall... men du fortjener det med denne bra bloggen da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Inger, ja det ser ut for at 5-veis-knappen fungerer helt flott! Jeg har som sagt ikke testet detaljer ennå, men de kommer. Skal bruke litt tid på småtingene som er mulige, gjøre notater, kikke nærmere på fontvalg og størrelser, hvordan bilder, JPGs og Word-dokumenter oppfører seg, testet mer på internettmuligheter osv. Jeg ville bare få ut førsteinntrykket først :o)

      Slett
  4. Ingenting er som harde pakker ;) Jeg håper du får Julebrevpikene i julegave, så du slipper å vente helt til neste år med å lese den, he he :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, en ting er som harde pakker! Gavekort på ebøker hos Amazon ;o) Julebrevpikene skal leses neste år! Jeg har herved bestemt meg! Helt fullt på leselista for resten av måneden, og januar blir litt tåpelig å lese boka, hehe..

      Slett
  5. Som fullstendig neewbie og snart eier av første lesebrett; kan man kjøpe fra amazon på dette?
    Og bruke e-bibliotek?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan,
      Du kan kjøpe e-bøker fra Amazon og lese på Digitalbok Touch. Du må imidlertid konvertere e-bøkene fra Amazon-format til lesbart norsk format først. Hvordan du gjør det finner du i oppskriften min her:

      http://ebokhyllami.blogspot.no/2012/04/hvordan-fjerne-drm-fra-amazon-sine-e.html

      Du kan definitivt lese e-bøker fra biblioteket på dette lesebrettet! Du må foreløpig bo i Ryfylke for å få tilgang til e-bibliotek tjenesten. Se mer infor her:

      http://ebokhyllami.blogspot.no/2012/12/jeg-har-lant-min-frste-e-bok-fra.html

      Gratulerer med lesebrett :o)

      Slett
  6. Hei KindleJoy

    Først, tusen takk for bloggen din.
    Har du noe å si om sammenligning av Digitalbok Touch med Kibano?
    På forhånd, takk.

    Oksana

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan, hyggelig du liker bloggen min :-)

      Når det gjelder sammenlikningen så må jeg si at jeg ikke har grundig testet Kibano. Jeg ville likevel uten tvil valgt Digitalbok Touch pga en i mine øyne veldig stor fordel, og det er bla fram/tilbake knappene som du finner på hver side av Digitalbok Touch brettet. På Kibano-brettet kan du bla framover på høyresiden av brettet, og bakover på venstresiden av brettet. Digitalbok har begge valgene på hver side. Høres ikke ut som en stor greie, men for meg var det mye mer praktisk med Digitalbok Touch løsningen. Liggende i senga med boka i ene eller andre hånden kan du enkelt bla fram OG tilbake med en hånd...

      Digikortet som Kibano har på baksiden har jeg aldri sett noen vits med. Det tar jo bort hele poenget med e-boka. Jeg vil jo ikke gå i butikken for å kjøpe ebok!

      Det er flere fysiske knapper på Digitalbok Touch brettet. Noen vil si at det er for mange knapper. For meg er disse også veldig praktiske. Tar meg dit jeg vil når jeg vil, og jeg slipper å knote på touch skjermen. Dette er jo selvfølgelig smak og behag, men jeg syns Digitalbok Touch er det beste valget. Hadde jeg ikke hatt en Kindle og vært veldig knyttet til Amazon (jeg leser i hovedsak engelske bøker), ja da hadde jeg kjøpt et Digitalbok Touch. Uten tvil :)

      Slett
  7. Har Digitalbok touch brettet lys innebygd slik at du kan lese i et mørkt rom ?

    SvarSlett
  8. hei. God test du har gjort. den var informativ og god. Gjorde vel egentlig at jeg bestilte et brett fra digitalbok :-) Vet du om det er mulig å lese/kjøpe bøker fra f.eks ARK sine e-bokløsning eller må man kun forholde seg til digitalbok.no?

    mvh,
    Espen H.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Espen. Hyggelig å høre at du likte testen! Gratulerer med lesebrett :-) Det er fullt mulig å lese bøker fra alle de norske nettbokhandlerne på Digitalbok sitt brett! Du må bare kjøpe bøkene til PC først og så overføre dem etterpå. Det er en helt enkel operasjon der du kopler Digitalbok Touch'en til PC med den medfølgende usb-kabelen og bruker vanlig file copy/paste funksjon mellom PC disken og lesbrett-disken.

      Slett
    2. hei igjen. Ja, fikk det til. Kjekt lite lesebrett dette. Gjør ikke alt som en ipad kan men funker godt til bøker. Klarte til og med å laste ned rett fra ARK. takk for hjelpa :-)
      Espen

      Slett
    3. Flott! Ingenting er som når dingsene fungerer som de skal :o) Enjoy!

      Slett
  9. Jeg har akkurat testet Digitalbok Touch og har vel samme oppfattelse av lesebrettet som du har. Lurte bare på hvordan du opplever batteritiden? Sammenliknet med Kindle, synes jeg den er kort.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan,
      Jeg hadde Digitalbok Touch kun for testen sin del et par dager, så jeg har dessverre ikke fått røynet den på batteritiden. Jeg har nå en Kindle Paperwhite og er veldig spent på batteritiden på den i praksis... :o) Interessant observasjon av deg når det gjelder Digitalbok-brettet... Takk for tilbakemelding!

      Slett
  10. Hei på dere, superlesehester! Så flott at noen har prøvd ut sånne brett og deler deres erfaringer med oss andre:) Jeg ønsket med lesebrett til jul, for å følge med i tiden, men er teknisk analfabet og trenger deres tips for å komme i gang og oppdage alle mulighetene som ligger i denne dingsen;)Så bare fortsett opplysningstjenesten! Jeg fant nemlig ingen medfølgende instruksjonsbok, derfor stoppe det opp for min del.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan,
      Dersom du savner instruksjonsbok (som jeg fikk på mail etter jeg bestilte Digitalbok Touch via nettet) så send Digitalbok beskjed. Du får garantert en email tilbake med instruksjonsbok :o) Send mailen til mailadressen: support@digitalbok.no Her er kundeservice'n deres! Lykke til!!!

      Slett
  11. Jeg ble s¨grepet av din begeistring at jeg midt på natten bestilte Digitalbok Tøtsj. Så får jeg bare se om jeg kommer til å bli en trofast ebokleser eller om jeg fortsetter med å støtte norsk papirindustri.

    Egil

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe... herlig :-) Jeg kan ikke forstå annet enn at du kommer til å like tøtsj'en din! Jeg var en ihuga papirleser jeg også, men må jo si - at etter lesebrettet kom i hus så leser jeg det jeg kan på dette. Leser selvfølgelig også papirbøker ennå, og det drypper en og annen bok inn dørene her fremdeles, men kan jeg så kjøper jeg ebok. Lykke til :o)

      Slett
  12. Liker "boka" godt! Men en ting som forstyrrer lesingen: "å"-en er i kursiv. Må det være slik?

    SvarSlett
    Svar
    1. Humm.. Det har jeg ikke vært ute for tidligere! Forstår faktisk ikke helt hva dette kan være. Er å'en kursiv i flere bøker eller kun i ei bok?

      Slett
  13. hei, lurer på om det er mulig å bruke ordbok samtidig som du leser, kan du f.eks markere et ord og få det oversatt dersom du har lastet ned ordbok til lesebrettet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anja,
      Jeg har ikke testet ordbok på Digitalok Touch faktisk, skal lete litt rundt og se hva jeg finner. Jeg har nemlig ikke brettet lenger :-)

      Slett
  14. Jeg forstår at du ikke lengre har digitalbok touch, men lurer på om du likevel kan svare meg på en ting. Jeg bestilte nettopp mitt første lesebrett, digitalbok touch, og syns det er veldig mørkt. Så mørkt at det er vanskelig å lese. Sammenlignet med en vanlig bokside er det mye mørkere. Er alle lesebrett slik? Jeg vurderer å angre kjøpet og heller kjøpe en annen type. Har du noen tanke om hvilket jeg heller burde prøve?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan,
      Mørkt skal det definitivt IKKE være!!! Dersom det ikke er lyssettingen som er skrudd helt ned (finnes på settings ett eller annet sted, husker definitivt ikke i hodet) så ville jeg kontaktet Digitalbok og bedt om et nytt brett! Bakgrunnen skal være papirhvit, mørkeste fall lys lys lys grå. Ikke mørk! Da er det noe feil. Kontakt Digitalbok sin kundeservice - jeg har god erfaring med dem på andre områder.
      Jeg vil fremdeles påstå at Digitalbok touch er det beste norske brettet på markedet ennå...

      Slett
  15. Har du testet noen andre lesebrett i den siste tiden? Jeg er på utkikk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan, nei jeg har ikke testet noe annet enn den nye versjonen av Kindle Paperwhite. Endringene er så få i forhold til den "gamle" at det bare var snakk om en oppdatering. Noe kjappere prosessor, littegranne hvitere bakgrunn = marginalt bedre kontrast. Det var det hele sånn rent praktisk. Andre småting var korrigert, men ikke noe som "normale" lesere ville legge merke til. Samboen har den såkalte "nye" så jeg har knottet litt på den. Ellers vet jeg at Sony E-readers er kjøpt opp av Kobo, uten at jeg har fulgt for mye med på den fronten når det gjelder lesebrett. Litt mer om det kan du lese på linken nedenfor. Ellers har det skjedd lite på lesebrett fronten som har vært verd å teste, synes jeg. Det ryktes om en ny Kindle (gjør det ikke alltid det...:-) men vi får vente å se.

      http://www.pcpro.co.uk/news/388600/sonys-ebook-readers-flip-to-kobo-store

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)