fredag 9. desember 2011

Jeg sitter her med Kindle Touch og Kindle Fire...

Kindle Touch - Kindle Fire - Apple iPad

Jeg er så heldig å sitte her med både en Kindle Touch og en Kindle Fire å leke med. Ikke alle forunt i Europa, for her har vi verken Touch eller Fire tilgjengelig. Og kanskje er det like greit, er min konklusjon etter å ha lagt mine klamme fingre på begge to. (Bildet av iPad'en har jeg med bare for å vise størrelsesforskjellen mellom den og Kindle Fire..)

Jeg skal ikke påberope meg å ha testet alle funksjonene på disse to nye Amazon-dingsene - ennå, men første inntrykket er som følger:


Kindle Touch (KT)

Denne er mindre enn min Kindle Keyboard (tidligere kalt Kindle 3). MEN, ikke så mye mindre som jeg trodde i utgangspunktet! Holder jeg dem ved siden av hverandre så ser jeg at KT faktisk har breiere toppkant over skjermen, og breiere bunnkant under skjermen enn hva K3 har ned til tastaturet. Som betyr, at KT kun er noen få cm kortere enn K3 totalt. KT og K3 er like breie. Her forsvant mitt største kjøpsargument - jeg trodde KT ville være mindre, selv om jeg jo kjente cm-målene i utgangspunktet...

Når jeg ikke liker touch skjermer som sådan, så vil jeg si - at resten er veldig likt K3. Jeg har ikke lenger et stort behov for å bytte ut K3'en min (som har fysisk tastatur) med det første.

Oppdatert 05.02.2012: Kindle Touch selges til Norge!!!


Kindle Fire (KF)

Denne er interessant! Veldig mye tyngre enn K3'en min - selvfølgelig - men med farger og kjapp kjapp internett tilgang. Jeg forstår imidlertid hvorfor denne kun er tilgjengelig i USA... KF er veldig(!) knyttet til Amazon.com sitt cloud-tilbud på tv-kanaler, filmer, publikasjoner osv. Disse kan ikke aksesseres fra Norge. Ei heller på en KF kjøpt i USA, som den jeg har her er.. Som betyr, at selv om man får fatt på en Kindle Fire - så fungerer den veldig langt fra optimalt utenfor USA.. Jeg hadde mine håp om at en importert dings kanskje likevel kunne laste ned det den skulle fra nettet, men dengang ei. Godt jeg kun låner denne :-)

Jeg kan ikke umiddelbart se hva jeg skulle ha brukt en KF til dersom den likevel hadde vært tilgjengelig i Norge, minus alle amerikanske tv kanaler, filmer osv. Skjermen er noe liten, og selv om dingsen er uhyre kjapp - så ville jeg valgt iPad'en. KF er som iPad bakgrunnsbelyst, så den er ikke noe å lese bøker på. Der sverger jeg til e-inc teknologien som K3 har. Og det vil jeg alltid gjøre! 


Konklusjon?

Jeg er ikke så lei meg for at verken KT eller KF er tilgjengelig i Norge. Den lille Kindle (Mini) er tilgjengelig her hjemme, men hvorfor bytte ut en K3 med tastatur med en Mini når denne har halve batterikapasiteten, halve lagringskapasiteten og ikke mulighet for å avspille lydbøker? Ingen grunn!

Dersom KT slippes i Norge (NÅR denne slippes i Norge) vil den dekke behovet til dem som ønsker touch skjerm på lesebrettet sitt. For oss som allerede har en K3 vil den sannsynligvis overbevise til kjøp a) dem som alltid vil ha "den nyeste dingsen", b) dem som synes en drøye 2 cm kortere dings er et must og den åpenbare c) dem som ikke kan leve ute touch teknologien... 

Jeg må (nesten dessverre) si meg lykkelig med min "gamle" Kindle Keyboard enn sålenge. Jeg tror jeg setter noe helt annet enn en ny Kindle på ønskelista for jul - et håp om et MYE større utvalg i norske e-bøker kanskje? Det er jo lov å ønske :-)

Oppdatert: Jeg kunne ikke dy meg og har nå kjøpt en Kindle Fire og testet den i Norge. Resultatet finner du HER



Hit drar jeg i vinterferien igjen - GLEDE GLEDE :-)


.

1 kommentar:

  1. Interessant post! Eg klare meg fint med Kindle'n min som eg har eg og, men større og billigere utval innan norske e-bøker hadde ikkje vore feil:-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)