søndag 4. februar 2024

Lest januar

Januar måned er over, og til tross for både plan om å selge huset i Canada og to ukers besøk av slekt her borte så har jeg klart å få lest mer enn jeg hadde håpet på. Mye krim, ser jeg. Det er enklest å hoppe ut og inn av, men jeg har også fått med meg første boka i Elidas 1001-lesesirkel., High-Rise av Ballard. En intens måned er over. Huset her borte ble solgt på ei uke (! - location is everything!) og vi var strålende fornøyde med hele prosessen. Samtidig satt det langt inne å selge hjertet sitt her vest i fjellom, men det er nå på tide å se framover mot nye mål :-)

Bøker lest i januar

  • Nygaard, Kaja Gjersem - "Et Mørkere Vann" (krim) 3.25
  • Fossum, Karin - "Farvel, Farah Diba" (krim) 4.25
  • Gaiman, Neil - "American Gods" (fantasy) 4.5
  • Ballard, J.G. - "High-Rise" (1001-bok, en slags dystopi) 4.5
  • Connelly, Michael - "The Reversal" (krim) 3.75
  • Johnsrud, Ingar - "Patrioter" (krim) 3.5

I januar begynte jeg også prosessen med å sjekke ut et alternativ til GoodReads, nemlig The Storygraph. Begynner å bli lei av all reklamen på GoodReads og ikke minst at man ikke lenger kan legge bøker inn i databasen selv. The Storygraph presenterer også veldig mye bedre lesestatistikk for oss listomane... Jeg vegret meg en stund, for jeg har vært på GoodReads siden 2011 og registrert hver ei bok der, men prosessen med å overføre absolutt alle bøkene mine fra GR til Storygraph gikk lekende lett. Foreløpig registrerer jeg bøkene mine begge plasser, bare sånn just in case... :-) men jeg går nok fullstendig over i løpet av første halvår, tenker jeg. Derfor har også bøkene mine over her litt annen stjernegivning, for Storygraph gir mulighet for 0.25, 0.50, 0.75 i tillegg til "hele" stjerner. Muligheten for differensiering har jeg også savnet på GR.

Planen for februar er igrunnen lik januar. Vi blir i Canada til midten av mars. I tillegg til lesing blir det snowboarding på travelt for å få presset max ut av resten av tiden her borte og pakke ned og få sendt hjem alt vi har hamstret i løpet av de siste 10 årene. Hvor vi skal gjøre av sakene i vårt nå mye mindre hus hjemme er en utfordring vi får ta når det kommer til Norge...


Sånn for sikkerhets skyld, både blader på treet vårt OG snø...


4 kommentarer:

  1. Så gøy å se deg på bloggen igjen Marianne:) Herlig å ha fått solgt huset. Gratulerer:) Stusset litt over den graderingen på bøkene, men skjønte at det var Storygraph sitt system, ja. Farah Dibah likte jeg også godt. Blant de beste norske krimbøker jeg leste i fjor. (blant topp fem). Kaja N sin bok ligger her klar for å leses. Ellers går det trått med 1001. Begynte på en spøkeselshistore av Henry James, men så stoppet der, dvs den frister ikke så mye å lese videre på, men jeg skal gjøre det før den må leveres tilbake til bib. Ønsker deg en fin kveld i Canada:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var deilig å få solgt huset så fort når vi først hadde bestemt oss. Satt langt inne, men kanskje det er på tide å se mot varmere strøk snart. Som deg 😁 Det gjelder å plukke 1001-bøkene med omhu ja. Jeg var heldig med min første, leter nå etter en afrikansk forfatter, men orker ikke mer Coetzee... Jeg får studere lista til Elida mer inngående
      Det er enkelt å ty til krim her borte, spesielt siden jeg kan plukke fra biblioteket til mitt nye lesebrett. Ny verden for meg. Slipper å kjøpe ebøker mer. Må bare passe på å få med meg annet enn krim. Det blir jeg fort lei. Sjangeren altså. Neste bok ut får bli Sci-fi for å få balanse i regnskapet 👍 Og god morgen og ny uke til deg. Her nærmer det seg kveld i sol og med lite! snø...

      Slett
  2. Gratulera med solgt hus! Eg snuser på Storygraph, men det sitter langt inne for Goodreads-dronninga å si opp tittelen ;-) Er kraftig i tenkeboksen (og har forøvrig laga profil hjå Storygraph).

    Kaja Nygaard har eg lest, artig med kjent landskap, men vart ikkje meir imponert enn deg.

    Gler meg til å sjå deg når du kjem heim :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Elida. Takk for det (ang huset :-) Vi må få til et treff så snart jeg er hjemme. Det blir nok mot slutten av mars en gang. Men da blir jeg hjemme en stund 👍

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)