mandag 8. januar 2024

Hva jeg idag ville velge om jeg skulle velge lesebrett


Review og konklusjon

Som nevnt i dette innlegget så har jeg nå gått til anskaffelse av et annet lesebrett enn en Amazon Kindle. Ikke fordi jeg ikke er fornøyd med min Kindle Oasis - jeg elsker den! - men fordi jeg ikke får lest alt jeg ønsker på samme lesebrett.

I stedenfor å bli veldig teknisk og gå i altfor mange detaljer her på bloggen (spør heller i kommentarfeltet om det er noe jeg ikke har dekket inn) så er konklusjonen min som følger på dette spørsmålet:

Kan alle ebøker jeg ønsker å lese leses på ett og samme lesebrett?

Det enkle svaret er: JA!

Det er viktig å presisere følgende

Testen er foretatt på min Boox Nova Air C som er et lesebrett (ikke en iPad- variant, men et frontbelyst lesebrett) som kjører Android operativsystem. Det kan eksistere flere lesebrett der ute som både har frontbelyst skjerm og som kjører Android og som gjør samme jobben - jeg fokuserer kun på det brettet jeg selv har gått til anskaffelse av.

Fordeler Boox Nova Air C

Dette lesebrettet kommer i farger, til forskjell fra de fleste andre lesebrett, noe som gjør det mulig å lese både tegneserier og andre bøker i farger.

Man kan legge inn og kjøre samtlige apper man finner i Play Store på samme måte som man gjør på mobilen. Jeg har foreløpig lagt inn:
  • Kindle appen - som lar meg lese alt av Kindle/Amazon sine ebøker

  • Allbok appen - som lar meg låne norske bøker på mitt bibliotek (evt BookBites for andre norske bibliotek)

  • Libby appen - som lar meg låne engelske bøker på mitt bibliotek

  • GoodReads appen - som lar meg ha oversikt over alle leste bøker, uleste, ønskelister over bøker på samme brettet som jeg leser på

  • The Storygraph appen - som jeg nå skal teste ut som mulig erstatter til GoodReads
Samtlige apper fungerer som de skal!

Ferdig installert på lesebrettet ligger også bibliotekprogramvare som gjør at du enkelt kan lese de fleste andre ebok-formater som finnes der ute. Last ned via wifi/kopier bare eboka inn på brettet - og kjør!
Konklusjon fordeler: Her kan jeg lese absolutt alle ebøkene jeg måtte ønske - både kjøpte og lånte


Ulemper og kronglerier
  • Først som sist: batterikapasiteten er dårlig sammenliknet med de aller fleste andre lesebrett! Jeg må lade annenhver dag for å holde brettet operativt. Min Kindle varer med samme lesemengde i 8-10 dager...

  • Man må installere apper for å lese de forskjellige bøkene. Helt ok i utgangspunktet, men det betyr - at når du starter opp brettet går det ikke direkte inn i den boka du sist leste. Du må først startet brettet, så åpne appen du leste i sist og SÅ klikke på boka som du vil lese. Appen husker selvfølgelig hvor du var i boka, men siden brettet er såpass fleksibelt så må du også først finne frem hva du vil lese fra hvor før du kommer igang. 

  • Mulighet for å endre fontstørrelser, fonttyper og linjeavstand er mulig i alle de nevnte appene, men det er klart at valgene er større på en Kindle.

  • Største ulempen er prisforskjellen - dette brettet er DYRT (kr. 6.490,- pga at det kommer i farger). Boox Poke5 gir samme muligheter, men kommer med litt mindre skjerm og i svart/hvitt. Jada, jeg har gått all-in. Det er IKKE nødvendig. Poke 5 gir deg samme fleksibiliteten.

Etter å ha brukt en langhelg på brettet og testet det på alle mulige måter jeg ser jeg ville brukt et allsidig lesebrett så må jeg innrømme at Boox Nova Air C er både
  • fleksibelt
  • enkelt å bruke 
  • og dekker alle mine lesebehov
Det sitter likevel veldig langt inne å legge Kindle'n min hjemme når jeg nå skal reise bort i to måneder. Kan jeg klare meg med kun Boox'en? Jeg føler meg som en forræder når jeg sier ja... men det blir den ultimate testen. Jeg kommer til å forlate min kjære Kindle hjemme... Oppdatering på hvordan DET går, kommer  nok også etterhvert :-)

Når det er sagt så er Boox Nova Air C mye mer enn bare et lesebrett. Les mer om brettet HER (som er en link til Kjell & Company hvor jeg kjøpte brettet) eller HER som er Onyx sin egen nettside.

Mitt nye motto blir vel nå...

Alle bøker i en Boox




.



2 kommentarer:

  1. Høres ut som det er mange fordeler med dette brettet i forhold til å eventuelt måtte ha flere brett til ulike formål. Når du er mye ute å reiser så er det vel en fordel å ikke måtte drasse på mye med seg. Jeg kunne godt tenke meg å skifte ut det nettbrettet jeg har men kanskje ikke gå all-in som deg, jeg må i tenkeboksen.
    Veldig kjekt at du deler slike tester og erfaringer med oss andre, setter stor pris på det. Jeg har jo den Kindlen jeg kjøpte av deg ennå, men yngstemann har mer eller mindre overtatt den, så kanskje et slik nettbrett må være å foretrekke i stedet for en ny Kindle.
    Absolutt en fordel å ha alt i ett.
    Går det an å bruke pdf-filer også? ( kanskje en superdumt spørsmål)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen dumme spørsmål. Ja, brettet leser pdf også, og alle andre normale dokumentformat. Boox Poke 5 til ca 2.300,- (finnes bla hos Komplett.no) er et fullgodt alternativ til mitt. Ikke farger, men vanlig sort/hvitt som Kindle. Skjermen er litt mindre enn mitt brett, men temmelig likt det du har på Kindle nå. Jeg er litt svett med tanken på å forlate Kindle hjemme idag når vi reiser, men har bestemt meg for å kutte navlestrengen brått 😁

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)