onsdag 27. april 2011

Bokskya blir lansert i Norge 4. april, 2011

Den norske Bokskya blir lansert i Norge, og jeg hadde store forventninger. Jeg regnet ikke med at det var en norsk utgave av Amazon, men at det skulle være et godt utvalg norske bøker, lett tilgjengelig og til littegranne bedre priser enn papirutgavene på norske bøker - som kan være syykt høye...

Om jeg ble skuffet... VELDIG skuffet! Bokbransjen i Norge har vært veldig trege med å etablere et marked for e-bøker. Jeg hadde håpet at tiden ble brukt fornuftig, men det eneste fortrinnet den norske Bokskya har i forhold til Amazon, er ferske norske bøker. Når det er sagt så var det heller ikke særlig mange nye, norske bøker der heller. Mye av årsaken til dette er den pågående diskusjonen om forfatternes honorarsatser.

Og prisene? De kan skremme vannet av hvermann! Jeg sjekket en Jo Nesbø-bok på Bokskya. Den kostet i e-bok format kr. 349,- TREHUNDREOGFØRTINI !!! Jeg kjøper Jo Nesbø bøker til kr. 69,- SEKSTINI på Amazon!!! Riktignok var den til 69,- ikke den aller nyeste, men likevel. Det er jo sykt !!!

En annen ulempe med Bokskya er at man må logge inn i 9 forskjellige mindre bokbutikker for å lete seg frem etter bøkene man vil ha. Foreløpig er følgende norske bokhandlere registrert:

  • Akademika
  • Ark
  • Bokkilden
  • Bokklubben
  • Digitalbok
  • Haugen bok
  • Libris
  • Norli
  • Studia
Resultatet av versjon 1.0 var intet mindre enn sørgelig! Og pressen var heller ikke nådig... Link til innlegg i Stavanger Aftenblad finnes HER, med tittelen: Bokskya for dyr og for dårlig! Så får man se da, hvordan dette vil utarte seg fremover. Enn sålenge er jeg såre fornøyd med å lese mine få norske forfattere på engelsk...

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)