søndag 9. februar 2020

Thrilleren "To the Lions" av Holly Watt

Jøss! Jeg går fra den ene gode boka til den andre for tiden. Denne gang kom jeg over den utmerkede thrillerdebuten To the Lions fra britiske Holly Watt.

Casey Benedict, stjernereporter i The Post i London, har så langt i karrieren infiltrert livene og avslørt løgnene til utallige politikere og maktpersoner.  Ved å bruke kontaktenettet sitt, og evnene sine til å skli inn i hvilken som helst identitet som passer situasjonen, er Casey alltid på jakt etter den neste store historien. Dette uansett hvor stor fare et potensielt skup kan plassere henne i, eller hva kostnadene kan komme til å bli rent følelsesmessig.

Etter å ha overhørt en samtale på en eksklusiv nattklubb i London, begynner hun å undersøke det tilsynelatende opplagte selvmordet til en velstående ung britisk mann. Dødsfallet hans har påvirket forloveden og familien sterkt og det er også mannens død som får vektskålen til å tippe over for en mye mer uhyggelig og farlig skandale som involverer verdens mektigste ledere og magnater - menn som samles i Nord-Afrika for en ekstrem og hemmelig jakt. Sammen med medreporter Miranda og krigsveteranen Ed ved sin side, vil Casey finne ut hva som egentlig foregår. En reise som tar henne fra London, via det glitrende sosietetslivet i St. Tropez til flyktningeleirene i Libyas ørken.


Holly Watt
Denne boka er uhyggelig. Og faktisk også direkte vemmelig. Ikke fordi forfatteren mesker seg i blod, gørr og grufulle detaljer, men fordi historien ligger og vipper akkurat der hvor den kanskje kanskje kan nappe borti de mørkeste delene av menneskesinnet i virkeligheten. En flik av en urgammel drift. En tanke det kun er lov å tenke, ikke gjøre. 

Njææhh... Dette høres vel over the top ut, tenker du? Urealistisk? Vel, forfatteren har selv jobbet som gravejournalist for både The Sunday Times, The Telegraph og The Guardian, og på ett tidspunkt skal hun ha gått seg vill i en atombunker under et av Muammar Qaddafis palass. Hun har besøkt flyktningeleire og jaget etter pirater rundt Det Indiske hav, så en helt urealistisk journalist er nok ikke protagonisten Casey. Forfatteren har nemlig førstehåndskjennskap til å avsløre hvordan penger, privilegium og makt kan misbrukes. Tittelen To the Lions kommer fra en kommentar hun fikk fra sin egen editor. Pass på hvem du kaster til løvene idag i jakten på det neste, store nyhetsoppslaget...

Jeg anbefaler defintivt boka. Den er en sidevender. Den får deg også til å tenke og gruble. Hva er det som foregår der ute som vi egentlig ikke kjenner til? Kan verden virkelig være så jævlig? Fantastisk bra thrillerdebut og starten på en forhåpentligvis forrykende god serie.

Boka vant CWA Ian Fleming Steel Dagger Award i 2019 og ble valgt til Book of the Year i både The Times, The Sunday Times, The Telegraph og The Guardian. (Noe farget, kanskje, siden hun har jobbet i 3/4 av avisene, men lell..)


Telegraph skriver:
“Pacy and genuinely thrilling. Watt has lived her story and that is the main draw, but she is also a proper writer with a fine turn of phrase. This promises to be an outstanding series.”

Engelske Crime Review sier om boka:
"A superbly plotted debut... frighteningly plausible and utterly unforgettable! This is a rollercoaster of a book... To the Lions is quite sensational."

Norske bloggen OP-5
har skrevet om boka HER.


Kilde: egen ebok - Kjøpt: Amazon - Utgitt: 2019 - Språk: Engelsk - Sider: 397 - Sjanger: Thriller
Utfordring: GoodReads


Litt mer fredelig her

10 kommentarer:

  1. Jeg elsker britisk kvalitetskrim, takk for super omtale Marianne. Din skildring av "vippepunktet" og løftet om at jeg kommer til å gruble avgjør det hele, denne må jeg lese. Ser at ARK har den, så jeg noterer den til neste gang de har tilbud på engelsk pocket :) Fortsatt god søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt du vil prøve deg! Jeg har bare tilgang på bibliotek og nettbøker her borte, så jeg er i all hovedsak prisgitt engelske bøker. Har lest litt rundt hva som har rørt seg i utlandet til en forandring, og da kom jeg over denne. Den er god, den har action, man vet etterhvert i hvilken retning og sikkert også hvilken løsning historien kommer til å ha, men det blir på en måte underordnet selve den journalistiske gravehistorien på nyhetsplanet. Jeg tenker, at her har vi en forfatter som virkelig vet hvordan rammeverket (media) fungerer. Førstehåndskunnskap til fingerspissene. Vi får smådrypp om bakgrunnen til protagonisten og hennes nærmeste uten at vi får vite alt. Det er helt tydelig at dette er førsteboka i en ønsket/planlagt serie der karakterene skal få lov å utvikle seg etterhvert. Ja, dette er britisk god kvalitet. Vet ikke helt om jeg vil kalle den krim, heller en mørk kunne-vært-virkelighetsthriller.
      Har ikke sett noen norsk oversettelse ennå, men skal google litt mer. Denne MÅ da bli oversatt?!?

      Slett
  2. Enig med Tine! Fristende omtale :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å kaste seg rundt. Det ser ut for at neste bok ut i serien - "The Dead line" - er forventet i salg 16.4.2020 ifølge en norsk nettside. Det er ikke nevnt på Amazon ennå, så kanskje ønsketenkning? Jeg krysser fingrene. Kjekt jeg kan friste :)

      Slett
  3. *noteres* til den kommer på norsk.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke forstå annet enn at denne må bli oversatt til norsk. I tillegg til selve grunnhistorien gir boka et interessant innblikk i media, og til hvilke yttergrenser journalister kan og må bevege seg for overleve i egen bransje.

      Slett
  4. Spennende! Dette er tydeligvis en bok jeg må skrive ned. Takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte den ihvertfall svært godt, og det ser ut for at neste bok i serien er like om hjørnet. Så får vi se om forfatteren klarer å holde oppe trykket, uten å tippe over i altfor (ihvertfall på papiret) urealistiske saker. Det jeg likte med denne boka var at - til tross for at saken som rulles opp er grufull - så kunne den kanskje også være sann? Give it a go :)

      Slett
    2. Det med "forfatteren klarer å holde oppe trykket" er alltid spennende med bok 2. Det er virkelig ikke alltid det fungerer :-)

      Slett
    3. Nei ikke sant! Og noen ganger syns jeg at forfatteren prøver altfor mye, så det faktisk tipper over og blir for mye. Skal bli spennende å følge med på henne. Jeg føler at slike bøker ofte blir skrevet av menn, så jeg sitter her og ønsker sterkt at hun skal lykkes - stort :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)