fredag 7. februar 2020

Midnight Crossroad av Charlaine Harris

Februar har startet godt, ihvertfall på bokfronten. Været kan vi diskutere. To dager med striregn og snøsmelting på travelt etterfulgt av -8 grader, tett snøvær og full vinter igjen. Action utenfor vinduet, og rimelig satt i soffen...



Første bok ut i skuddårmåneden ble Midnight Crossroad av Charlaine Harris, forfatteren bak Sookie Stackhouse-serien som er grunnlaget for HBO suksessen True Blood, for de av dere som har sett TV-serien. Denne boka har ingenting med serien å gjøre...

Velkommen heller til det lille tettstedet Midnight i Texas. Her finner du en pantelåner med interessante leieboere i kjelleretasjen, et lite spisested hvor gjennomreisende ikke sitter så altfor lenge etter de er ferdige å spise og Manfred Bernardo, en synsk ung mann som mener å ha funnet det perfekte stedet å jobbe ut fra. En forsvinning, et mord og et knippe mennesker man etterhvert finner ut har overnaturlige evner i en landsby hvor alle innbyggerne får ha hemmelighetene sine i fred kokes sammen til et landlig, koselig mysterium ispedd noen fantasy elementer og en gruppe menn som støtter et hvitt overklasseherredømme. (Det var setningen sin, tenker jeg :-)

Dette er første boka i en serie. Jeg tror det blir med denne. Boka er faktisk velskrevet, men ... meeehh ... jeg fikk ikke helt dreisen på verken karakterene eller fortellerstilen. Det er mulig Harris bare bruker førsteboka her til å bygge opp et nytt rammeverk for denne nye serien, men hun bruker for lang tid og for mange ord til at den griper nok fatt i meg til at jeg blir drevet til å låne neste bok ut (som jeg vet ligger ledig på biblioteket). Liker du Harris? Da vet du sannsynligvis hva du går til. For meg var ikke denne en innertier. En lunken anbefaling fra meg. 

Charlaine Harris' bibliografi HER.



Kilde: Whistler bibliotek - Utgitt: 2014 - Sider: 350 - Språk: Engelsk - Sjanger: Fantasy
Utfordring: GoodReads

 Her varer jula hele året
Whistler Upper Village


25 kommentarer:

  1. Det tøt ingen begeistring ut her, nei..
    Har sett True Blood og elsker de første episodene, men så falt jeg av etter en sesong eller to.
    Men det var egentlig ikke noe poeng siden den ikke har noe med boka å gjøre.
    -
    Jeg tror du vil like Subutex;) Mye komikk og absurde situasjoner der..rått språk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fremdeles lunken til Subutex. Kanskje jeg må vente til den ikke blir lest av så mange? Er sjelden glad i fransk, men vet jeg har blitt overrasket tidligere. Den er notert :)
      True Blood kjenner jeg ikke, og Harris sparket ikke akkurat igang skrivegnisten, hehe. Jeg vet jeg er gjennomsiktig. Det er det fine med blogg. Det kan vi være, til det ekstreme om vi må. Utfordringen er å skrive om bøker som ikke fenger. Det er ikke så lett.
      Ikke lest Harris du heller da? Vet det er mange som liker Sookie-bøkene, eller - ser de har fått god tilbakemelding på bla Amazon.

      Slett
    2. Orker nesten ikke skrive om bøker jeg ikke liker, lenger.. har blitt daff på blogginga i det nye året, i grunn.
      Ikke lest Harris.
      Leser nå Grebe, Skyggejegeren. Starta veldig bra på sengekanten i går. Leser mer i kveld.

      Er det så mange du vet om som leser Subutex for tiden?
      Despentes er en slags kvinnelig Houllebesque, men har mer artige karakterer enn Hs mistørstige middelaldrende hvite menn.

      Slett
    3. Mange? Kanskje ikke, men jeg googler litt rundt og Vernon dukker opp både her og både der. Kanskje fordi ei sistebok er kommet ut? Har heller ikke lest Houelle-mann, ennå. Han har imidlertid kommet så langt som til bokhylla hjemme i det minste :)
      Vi har nå holdt på noen år nå, så det er kanskje ikke så rart at vi trenger gnist for å skrive?
      Takk for all yoga-info hos Inga!! Nå skal det googles, serru. Jeg driver yoga med Adriene, en 30 dagers yoga challenge akkurat nå. Hun finner du her:
      https://www.youtube.com/results?search_query=yoga+adriene+challenge
      Enkel å følge, gratis og kan gjøres - viktig for meg: hjemmefra :)

      Slett
    4. Ja, mulig derfor, med nr 3 , og du leser jo en del engelsk også.
      Houllemann er bra, har lest tre av ham, leser gjerne flere..

      Det er kanskje noe med det, ja, at vi har holdt på mange år (jeg siden 2006)- mye tid på blogging, og når mye annet skjer, prioriteres det annerledes, og/eller gnisten er ikke likedan.

      Bare hyggelig med yogainfo. Etterpå ble jeg litt redd for at jeg snakker ihjel.. men det bare tyter ut, så tenker jeg take it or leave it.

      Video på youtube skal testes, særlig nå når jeg har chromecast og kan få det på TV-skjerm i stua. Før så jeg yogavideor fra macen, kjøpte en del før, men den stasjonære er på soverommet, ikke plass til asanas der. Og laptopen har ikke CD-rom.
      MedYoga kan jeg gjøre, for der trengs ingen videoer, bare lydfiler som jeg har tilgang til så lenge jeg går på kurs. Men litt mer yogastrech for kroppen kan også være kjærkomment igjen.:)

      Slett
    5. Jeg også gjør yoga med Adrienne :)

      Slett
    6. Så gøy Marianne! Adriene anbefales definitivt. Veldig behagelig å følge! Vi har smart-TV i stua her borte vest i fjellom så jeg får henne på 55" skjerm, nesten som å ha henne live :) Holder på med 30-dagers serien Dedicate nå. Den er en smule slow, tok 30 days Yoga CHallenge i fjor. Passer utmerket for kneprotesen min. Jeg bøyer kne som om det (nesten) skulle være normalt nå, så yoga for meg har vært uunnværlig det siste året :)

      Slett
  2. Har hele tiden trodd det vampyrene til Harris du skulle lese om. Tror dog reaksjonen ville blitt den samme. Vurderte, da jeg var i den villeste vampyrfrenzy'n, å lese mer Harris, men hadde allerede da en følelse av at det ikke ville gå. Men hun er lettlest. Det skal hun ha!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Harris har klart å snike inn en vampyr (og kanskje to?) her også, men han/de var ikke utpreget til syne. Det var mer de andre, også alternative på sitt vis, individene som dominerte i denne førsteboka. Lettlest er hun, definitivt! Jeg var bare ikke helt påskrudd den litt laid back'e holdningen til sjangeren. Jeg liker at fantasy ER fantasy, ikke barer pirker borti, men antar jo at serien tar seg opp etterhvert. Det er ihvertfall lagt opp til litt mer overnaturlig i neste boka, litt... Har du lest Harris, eller bare sett?

      Slett
    2. Jeg har lest hele Southern Vampire serien, den som ble til True Blood på HBO. Leste første halvpart i et frenetisk jafs, deretter saktere og saktere, føler hun mistet seg selv, eller Sookie, da TrueBlood ble populær og hun begynte å metaskrive (inkludere serien i bøkene feks, selv om jeg bare la merke til det en eneste gang, skurret det).

      Slett
    3. Humm... frenetisk jafs? Sånn ala Bosch? Da bør jeg kanskje vurdere å lese Southern Vampire? Ikke sett noe av TV-serien.

      Slett
  3. Jeg var fan av serien True Blood - fjollete og herlig, men ble aldri fristet til å lese bøkene. Det finns jo så mye bra fantasy jeg heller kan lese.
    Du er lunken til boka - men ble du underholdt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mjæææhhh... Underholdt er kanskje å ta litt hardt i. Boka var helt ok, men tok meg i å vente på noe mer - litt mer spektakulært kanskje? Ikke fordi det alltid må være så spesielt, men denne ruslet litt for sakte avårde i litt for sakte tempo til at jeg kan si jeg ble direkte underholdt. Mer tidsfordriv enn noe annet. Holdt gjennom hele boka fordi Harris virkelig kan skrive, det var bare fortellingen - innholdet - som ikke fenget så mye. Karakterene som ble litt for lite interessante til å virkelig underholde. Jeg tror faktisk boka kunne gjort seg bedre i filmformatet. :-)

      Slett
    2. Noen ganger er det greit med tidsfordriv også .. :) Det er besten verre når en god skribent er kjedelig.
      Har du lest succubus bøkene til Richelle Mead?

      Slett
    3. Enig :)
      Succubus-bøkene har jeg ikke lest, ei heller hørt om Richelle Mead. Helt ny forfatter for meg. Fantasy?

      Slett
    4. Når jeg trengte noe lettvint deilig for noen år siden lese jeg succubus serien - https://www.goodreads.com/book/show/235718.Succubus_Blues - koste meg. Angrer på at jeg ga bort bøkene

      Whistler ... koselig navn på en by :)

      Slett
    5. Skal sjekke dem ut, takk for tips :)
      Koselig by også, spesielt i lavsesong. Navnet kommer av plystrelyden - the whistle - som the marmots som bor i fjellene her lager. Vet ikke hva dyrene heter på norsk, de likner på småfeite ekorn, hehe. Og plystrer altså. Ikke det at jeg har hørt dem, men derfra navnet.

      Slett
    6. Må bare hoppe inn her.
      For jeg har lest Richelle Mead. Hele Vampire Academy. Hele Bloodlines. og de 3, eller 4 første i Subbucusserien. Før jeg fikk nok. Flere år siden, husker ikke helt hva det var med Subbucusene som begynte å kjede, men tror faktisk jeg har en eller to uleste liggene, ( i tillegg til Kelley Armstrong, som jeg også var besatt av en stund), kanskje på tide med et nytt forsøk, eller bare jeg skal la de gå videre. Finner jeg dem, kan jeg ta med til deg Marianne? Ved neste korsvei. Vel og merke hvis jeg ikke skal fly, eller har for mye å bære på = hvis du feks dropper Canada får å komme på krimfestival. Anita sa at Michaelides kommer......

      Slett
    7. Publiserte for fort.
      Skulle si noe om at Augusta angrer på Subbucusbortgivelsen, men rotet meg bort. MarianneA: Har du lest hele serien? Ble den bedre? Verre? Etterhvert?

      Slett
    8. Dropper nok ikke Canada. Krimfestivalen frister hvert eneste år, men det er jo alltid da jeg er her.. Ja tusen takk til neste korsvei! Skal du til Lillyhammer? Jeg har såvidt begynt å tenke på litt.festivalen der. Snakk om bokbloggertreffet dit i år? Men har ikke hørt noe enda. Hvem var det som skulle holde i det? Ragnhild?
      Michaelides ja. Skulle gjerne fått (med) meg ham... men denne gang heller ei (presensvarianten).

      Slett
    9. Noen ganger vil jeg bare bli underholdt - og da var Succubusserien perfekt. Om den holder seg nå? Aner ikke. Det var spenning og sex og humor i fantasyform :)I forhold til Charlaine Harris bøkene

      Marmots - er det murmeldyr? Søte til de åpner munnen?

      Slett
    10. Jepp, murmeldyr og tilhører ekornfamilien. Jeg liker ekorn, de holder til rundt huset her og spiser nesten fra hendene våre. De tjukke fetterne har jeg sett, men ennå ikke hørt. Tror jeg. Masse rare lyder i skogene her når vi er ute og sykler fra mars av. Ser ut for at det blir snøfritt i lavlandet før vi reiser hjemover, så jeg skal jammen høre etter marmots når vi er på tur. Så langt har jeg bare lyttet etter bjørnelyder, naturlig nok. De liker jeg ikke tett på. Derfor sykkel og ikke gåturer i fjellheimen her. Jeg er tilhenger av muligheten for lynrask retrett ;)

      Slett
    11. Du skriver så jeg ser det for meg. Whistler virker idyllisk. Her i Oslo sentrum er det lite idyll og enda færre søte ville dyr.

      Slett
  4. Godt du tar deg tid til å skrible ned noen ord selv om du ikke er begeistret. Også interessant å høre at det finnes striregn der du er :) håper blå himmel og godt skiføre vender tilbake snart. God helg Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, her kan det regne. Whistler står ikke tilbake for Stavanger når været plutselig får det for seg. Men det stopper mye fortere. Nå er det full vinter igjen, ikke som hjemme - når det begynner å regne så holder det ofte på noen uker i slengen... :)
      Er igang med Nina Lykke nå, Full Spredning treffer meg midt i blinken. Nettopp lest Oppløsningstendenser også. Hun er rett og slett morsom!
      Harris? Kanskje en annen serie passer bedre for meg?

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)