lørdag 12. oktober 2019

"Dyrene i Afrika" av Erlend Loe

Hadde noen fortalt meg at jeg ville like en bok om sodomi, eller - på godt norsk - sex mellom mennesker og dyr, ja da ville jeg ristet kraftig på hodet og ledd både høyt og lenge av akkurat den påstanden. Vel, jeg har ledd. Høyt, om enn ikke så lenge om gangen. Nettopp av ei bok om skjending av dyr. Og den som fikk meg til det var vel kanskje ingen bombe, Erlend Loe. Jeg fatter ikke helt hvordan han a) kommer på idéene sine, b) klarer å skrive så distansert absurd om alt fra dyresex via runking på naboens kommode til mennesker som går av skaftet fordi de taper en runde krokket med sin bror og c) kommer unna med det i norske medier. Vel, noen runder med irriterte innlegg i aviser finnes jo, men noen større skandale har han ennå ikke klart å stelle istand. Ei heller med Dyrene i Afrika.

Så hva går denne boka i? Den handler om noe så enkelt og grunnleggende som følelsen av å ikke helt høre hjemme i det samfunnet man er født/havnet inn i og om dragninger og tilbøyeligheter som kanskje ikke kommer helt til overflaten hos hvermansen. Vi møter fem personer som ikke kjenner hverandre i utgangspunktet - en filmklipper, en svært suksessrik serieromanforfatter, en kvinnelig politietterforsker, tannlegen Vidkun (fra tv-serien Kampen for tilværelsen) og en homofil zoolog. Alle lever såkalte normale liv, til de nokså tilfeldig havner på det samme fordraget om dyrevelferd.

Men hvorfor skjende? Jo, for nettopp å sette fokus på hva menneskene gjør og i flere tiår har gjort mot planeten vår, moder jord. Med å skjende de ville dyrene i Afrika og dokumentere dette for verden å se vil denne gjengen gjøre som den norske miljøorganisasjonen Fuck-for-Forest gjorde under Quart-festivalen i 2004, nemlig skjende dyr offentlig for å få fokus på ...bevaringen av artsmangfoldet. Menneskene fucker med jordas flora og fauna, Vidkun & Co skal fucke ville dyr i Afrika.

Erlend Loe
Bildekilde: VG
Denne boka må bare leses. Det er nemlig helt umulig å forklare hvilken sinnsstemning den kommer til å sette akkurat deg i. Jeg lo høyt flere ganger, og HØRTE Loe selv lese boka inni hodet mitt underveis. Ikke fordi at jeg liker å lytte til lydbøkene til Loe der han selv har lest dem inn - det er en lidelse for meg - det går jo så aaaltfor treigt, men fordi jeg nettopp hørte ham på Kapittel-festivalen og har lydbildet av ham i hodet ennå.

Historien er definitivt best i perioden der disse vidt forskjellige menneskene møtes og begynner å planlegge denne famøse turen. Alt fra hvordan de trener seg opp til å skjende villdyrene (ved hjelp av bla. et tigerskinn) via hvem de skal benytte som lokalkjente i Afrika (de finner etterhvert firmaet Fauna Fuckers) til hvordan de skal klare å finansiere stuntet. Det er en absurd farse fra ende til annen. Etter ankomsten til Afrika skjer det også mangt og mye uten at jeg vil spoile det her, men førstedelen er altså morsomst. Sistedelen er faktisk og utrolig nok, mest realistisk - i den grad dette kan nærme seg realismen overhode. Mer kan jeg ikke si.

Det er Loe, det er sært, det er herlig og det er annerledes. Rynker du på nesa? Ikke lese boka, sier du? Vel, da går du definitivt glipp av noe veldig spesielt, for det er ingen fare her. Bare en forfatter som (nok engang) på genialt vis evner å sette fokus på hva som skjer i samfunnet rundt oss og hva vi nordmenn er/burde være opptatt av? :-)


Kilde: egen bok - Forlag: Cappelen Damm - Utgitt: 2018 - Sider: 332 - Utfordring: GoodReads


Gepard jeg traff i Sør-Afrika
Nei, jeg skjendet IKKE denne ;-)






8 kommentarer:

  1. Sodomi og samfunnsfokus? høres ut som en historie bare Erlend Loe kunne kommet opp med :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Loe er på grensen mellom gal/genial når det gjelder hvordan han får fram poengene sine, men den underliggende samfunnskritikken/-statusen er alltid gyldig. Kreativ ordkunstner, alltid med snert og en (ihvertfall for meg) treffende absurd humor. Herlig 🤩

      Slett
  2. Jeg liker Loe, og har denne på leselista mi, men har ikke skaffet meg boka, så den er nesten glemt , helt til du nå brakte den på banen igjen, og takk for det.:)
    Husker godt anmeldelsene og skriveriene da bok kom..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fant boka på Norli og klarte ikke stå imot. Jeg har prøvd en stund å fortrenge at Loe raskt klatrer opp på favorittlisten min over norske forfattere, men har nå kapitulert. Jeg tror jammen han har havnet på jeg-må-lese-alt-han-har-skrevet-lista sammen med Hjorth, Fosse og Christiansen :-) Ser fram til at du leser og skriver om boka. Den er temmelig spesiell.

      Slett
    2. Har du lest Kurt-bøkene? Særlig den med Kurtby? (en slags parodi på Knudby) (mulig det er den eneste Kurt-boka jeg har lest/hørt btw)- den er helt ustyrlig bra. Hørte den på lydbok mens jeg bodde i Valdres.
      Kan nok ta tid før du ser omtale her om Dyrene i Afrika, men hvem vet-- det er denne TBR-lista du vet, men jeg kan jo plutselig kaste alt overbord og lese noe helt annet ved et innfall.. Som nå Solstad, sånn plutselig _ eller plutselig, har jo hatt han på planen lenge da, men Randis omtale av den siste boka satt i gang en hurtigprosess.
      Kanskje din Loe-omtale gjør de også, men nei, må vente litt. Det er en Nobelkvinne som skal leses, og en krim, og og og.. Atwood og Lunde.

      Ha en fin søndag:)

      Slett
    3. Nei ikke kommet til Kurt-bøkene, men sjekket nå og finner dem innlest av Loe selv på Storytel sammen med en skokk av de andre bøkene hans. Sliter litt med Loe som innleser, det gååååår såååå laaaangsomt, men kan jo speede ham opp på mobil-appen, haha - ja! Skal jammen teste Kurtby etter boka jeg leser nå. Takk for tips :)
      (Solstad, jeg fikser ikke. Måtte lese ham på universitetet, det ble en evig vandring i Berlins gater... Det var det med noen forfattere som aldri trenger gjennom skallen (og viljen) min).
      Er som deg når det gjelder TBR-lista. Jeg har en plan, og SÅ finner jeg en helt annen interesse og kaster meg over helt andre bøker. Er det ikke herlig da. TBR har fått en ekstrabokstav hos meg PTBR, hvor P er Probably... ;)

      Slett
    4. Hehe, ja , Storytel er bra sånn , at man kan speede opp. Det gjør jeg de perioder jeg har Storytel. Speeder opp med 25 prosent. Synes generelt lydbok er tregt jeg, ikke bare Loe.
      Gøy at du har Kurtby i sikte.:)

      Å den herlige Berlin-boka av Solstad.Når skal det sies at jeg leste den ifb Berlin-tur i fjor eller året før-. Det er noe annet enn å lese den som ung student. Middelaldrende dame på Berlin-tur, altså..med Solstad i kofferten.

      Jepp, egentlig bra at man kan hoppe av sine TBR-lister, det er jo tross alt lesing på fritid. Ikke jobb elle studier. Skulle bare mangle- Tvangslesing gå bort..

      Slett
  3. Respekterer at du ikke likte boka. Smaken er som baken - delt. Det var jo fullt mulig å ikke lese boka ferdig? Lesing er ikke tvang ;-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)