mandag 18. september 2017

"Verda er ein skandale" av Agnes Ravatn

Etter selv å ha flyttet fra Stavanger til bygda for så nettopp nå å ha flyttet til ei enda mindre bygd på landet ble likhetspunktene mange og veien til Ravatn sin essaysamling kort. Hun flyttet nemlig med mann og spebarn fra Frogner i Oslo til veslandsbygda Valevåg for å ligge på lading i permisjonstiden. Den lille boka, som har undertittelen "Ei bok om livet på landet", inneholder 10 korte essays samt et etterord og ble en sann liten åpenbaring av det faktum at jeg slettes ikke er alene om tankene rundt et landliv kontra det ofte mye mer hektiske bylivet. Valestrand og Forsand synes å ha mye til felles.

Essaysamlingen er lettlest og småmorsom og beskriver observasjoner av miljø og mennesker så til de grader på kornet. Boka er like deler Ravatn's egne opplevelser av livet på landet som det er en slags komprimert biografisk fortelling om forfatterkollegaen Einar Økland m/frue Liv Marit som er familien Ravatn's nærmeste naboer og venner i bygda.

Går det faktisk an å bo her?  På landet?

"Det hadde vore fantastisk morgonsol, og frukost utandørs i tunet. Etterpå hadde eg baka brød og laga suppe med urter og grønkål frå hagen, deretter ein pai med lokale blåbær - ja, det er krampaktig, og eg er klar over at å trykke det i ei bok berre er highbrow-varianten av å dele det i sosiale medium. Men når ingen damebladredaksjonar tar seg råd til å reise hit for å lage livsstilsreportasje om meg, så får eg nesten skrive den sjølv. Eg er elles smitta av vår tids trong til å leve sitt liv for sosiale mediums skyld meir enn ein skulle tru, for då eg ein ettermiddag sykla ned til vatnet og på vegen susa roleg forbi alle dei hyggelege små gardshusa, med sine hyggelege små hagar, sine rosetre og nyslåtte bakkar, tenke eg i et blaff: Kvifor i alle dagar gidd dei å ha det så fint når dei ikkje kan skrive om det?!
Men mens eg stod der ved kjøkkenbenken og levde ut mitt perfekte landlege instagram-utan-internett-tilvære, tenkte eg altså på kva haken kunne vere..." 

Agnes Ravatn
Bildekilde: Ivar Aasen-tunet
Agnes Ravatn debuterte i 2007 og har gitt ut et knippe bøker. Blant dem Fugletribunalet, ei bok som faktisk stakk av med Bokbloggerprisen for norske romaner utgitt i 2013. Forøvrig ei bok jeg slukte på ett døgn...

Så ... flytta Ravatn til Valestrand etter permisjonstiden? Eller ble behovet for nærhet til byen og kultureliten for stort? Den som les får sjå :-) Koselig, nostalgisk og herlig velskrevet. Anbefales så absolutt!



Kilde: Egen bok - Forlag: Samlaget - Utgitt: 2017 - Sider: 95 - Språk: Norsk
Utfordring: GoodReads, Norske





8 kommentarer:

  1. Så artig at denne passet perfekt i ditt liv akkurat nå, da er det gøy å lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja denne boka var som hånd i hanske. Følte jeg leste om meg selv til tider, selv om jeg ikke har en forfatter som nærmeste nabo. Tanker, forestillinger og livet uten sosiale medium - vi fikk TV etter 3 mndr... og sveiv-igang-internett har vi ennå (selv om fiberkabelen ble nedgravd til tomta idag - IDAG!) Tror ikke Ravatn og co hadde TV de første 4-5 månedene heller, så her her likhetene store. Herlig morsomt parallell-liv :)

      Slett
  2. Svar
    1. Så langt favoritt blant mine (riktignok få) leste 2017-bøker!

      Slett
  3. Lar meg inspirere av du er så inspirert. Inspirerende heter det kanskje (?). Jeg likte også Ravatn. Og har også flyttet på landet, riktignok for 14år siden, men jeg gikk fra europas raskeste internett til 100kr/mnd (ntnu i gamle dager) til dialu pmodem som kostet spedbarnsblod. Første regninga vi fikk var på 6000kr. For en måned. Grøsser enda. I Ragdeboka jeg leser nå, fra 90s, holder de også på med dette modemet. Dobbelgrøss.

    Treffinspirasjonen har truffet meg også. Føler plutselg sterkt for å ytre meg om alle, alle årets leste. Nå skal jeg lese Fosseomtalen din..

    SvarSlett
    Svar
    1. AU! Det der var dyr bonderomantikk, og det til og med før sosiale medier fikk sitt oppsving. 6000kr? Dobbeltgrøss! Nå sitter jeg her og lurer på når mannen skal grave grøft, fiberkabelen ligger så kjekt 2 meter fra husveggen, men fristen for å grave ned - og dermed datoen for tidligst fiber INN i boksen - er ikke før 17.oktober. Vel, nærmere enn nå har vi vel aldri vært. Nettflix uten å se på de evinnelige prosentene som sakte spinner seg opp, er snart historie...

      Inspirert og -erende! Flott. Jeg fikk riktig boost av bokbloggertreffet, og at vi skal legge det til Stavanger neste år må få et eget innlegg, på et tidspunkt. Akkurat nå er jeg mest opptatt av at jeg skal på Kapittel senere idag, Hjorth'a står på programmet. Vigdis-varianten. Gleder meg!

      Slett
    2. Ekstremt misunnelig på Kapittel. Detaljert rapportering forventes. Fra alt. Festivaldokumentering er elitesport.

      Slett
    3. Dokumentering skal bli. Skal til og med pakke fotoapparatet (om jeg finner det et sted blant esker og kasser - det man ikke trenger pakkes ikke opp før man trenger det, og merking av flytteesker er for pingler..). Du får med deg Kapittel neste år! Det er bare å booke, anbefaler Skagen Brygge Hotell i vågen. Snubleavstand til alt litterært, også alt ulitterært som pub'er, restauranter, fargegata og gamle Stavanger. KUL TUR kultur!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)