torsdag 28. november 2019

Novembers glimrende bokvalg, oppsamlingsheat

Jeg har lest mye og variert i november, bra har det også vist seg å være. Flere anbefalinger, og noen overraskelser. En god blanding av sakprosa og skjønnlitteratur.

Mmhh.. Dette er vel kanskje den minst interessante boka jeg har lest denne måneden. Litt vel lettbeint rundt det å skrive brosjyre- og/eller reklametekster. Hvordan selge produkter skriftlig. Ikke helt min greie, men lettlest og informativ for rett målgruppe. Det var ikke meg.



Any Other Name er andreboka i forfatterens Split Worlds serie. Dette er en ren fantasy-historie og utspiller seg i tre parallelle verdener. Forræderi og mystikk, mennesker, gode og onde feer, mord og bedrag. Newman har igjen klart å skape sin eget univers fyllt med interessante karakterer. En dæsj Terry Pratchett, et snev Douglas Adams og en sprell levende fantasi. Ganske så annerledes enn Planetfall-serien jeg leste fra samme forfatter, men like velskrevet og med gjennomtenkte karakterer. Newman seiler virkelig opp som en ny favoritt hos meg.



Tore Renberg snakket så interessant om Balzac i litteraturfest-foredraget han holdt på Litteraturhuset i Oslo at jeg rett rett og slett måtte prøve meg. Det Mystiske Hus ligger på storytel, så det ble kort vei til forfatteren. Jeg fikk IKKE det jeg forventet! Jeg vet vel ikke helt hva jeg forventet, men ihvertfall ikke en velskrevet kortversjon av en Ridder Blåskjegg-aktig historie. Handler om en kvinne som er utro, og som straff murer ektemannen elskeren inn i veggen på det mest utspekulerte vis. Sånn, der spoilet jeg historien, men den var kort. Intens. Og god! Jeg skal lese mer Balzac.



Denne boka overrasket meg mest i november. Den var usedvanlig god. Sakprosa. 13 norske forfattere blir intervjuet av Hans Olav Brenner (ja, han med tv-programmet Brenner og bøkene). Brenner intervjuer dem om deres egen skriveprosess. Hvordan den foregår. Hvor ideene kommer fra. Hvordan de takler skrivesperre. Hva som inspirerer. Hvor lang tid de bruker på bøkene sine. Skriver de setning for setning uten å vite hvordan det skal ende. Kommer slutten først. Starten først. Interessant, lærerik og oppløftende! Ikke bare en skarve bokblogger som sliter med såkalt skrivesperre/-lyst. Ikke lett å lese på coveret her, men følgende forfattere blir intervjuet: Fossum, Solstad, Hjorth, Knausgård, Kjærstad, Nesbø, Loe, Petterson, Marstein, Risøi, Saabye Christensen, Fosse, Wassmo. Anbefales!



Så til pallevelteren og boka som ble solgt til en rekke land før den i det hele tatt ble gitt ut. Psyko-thrilleren Terapeuten.  Dagbladet sier: "Psykologen Sara bor sammen med sin mann Sigurd på Nordberg i Oslo. Fredag morgen kysser Sigurd henne farvel. Han skal på hyttetur med noen kompiser. Dagen etter blir han funnet myrdet, på et helt annet sted enn der han skulle ha vært. Det blir raskt klart at politiet mistenker Sara. Hun starter sine egne undersøkelser i det som etterhvert blir en nervepirrende psykologisk krim." De som kjenner meg vet hva det går i når jeg siterer avisene. Nei - jeg ble ikke solgt. Denne hypen traff ikke meg. Jeg brukte 1 mnd på boka, og da tvangsleste jeg meg ferdig. Velskrevet? Ja, den er jo det. Spennende? Overhode ikke. Slutten kom som et pfffffft. Er det fordi jeg ikke fikser hyper? Nei nei, stay away. Eller les. Om du liker psykothrillere, skrevet av en psykolog. Rost opp i skyene. Kom bare ikke å si at jeg ikke advarte deg...


JA! Veldig god bok skrevet av Kaja Scherven Mollerin dette. Sakprosa. Hele boka er et intervju med samtidsforfatteren Vigdis Hjorth om hennes forfatterskap, intellektuelle virke og problemstillingene hun har vært opptatt av gjennom forfatterskapet. Ingen forfattere idag kan vel sammenliknes med Hjorth når det gjelder å balansere på den skarpe knivseggen mellom fiksjon og selvfremstillende litteratur. Ingen er vel heller dyktigere enn Hjorth når det gjelder å svare diffust på de direkte spørsmålene hun har fått gjennom forfatterskapet: "Hvor mye av dette er selvopplevd og handler egentlig om deg, Vigdis?" Dronningen av tåkelegging svarer alltid, men ofte med ordene til andre forfattere fra liknende situasjoner. Jeg digger Vigdis. Mollerin har kommet så nær forfatteren som jeg tror det er mulig for en intervjuer å komme, et forfatterintervju blant de aller beste. Julegaven til Vigdis-elskere!



Så til nok ei bok jeg hadde store forventninger til etter jeg hadde lest forfatterens forrige bok som jeg likte svært godt - Kan jeg bli med deg hjem . Voksne Mennesker er svært annerledes, men også veldig god. Boka vokste på meg etterhvert, og når forfatteren klarer å få meg skikkelig forbannet irritert på protagonisten så har hun gjort en glimrende jobb. Historien handler om single og barnløse Ida som er arkitekt med biologisk klokke i høygir og nedfrosne egg til forhåpentligvis senere bruk. Hun nærmer seg 40 og føler at livet begynner å ligge bak henne. Det er sommerferie og hun skal feire sin mors 65-års dag sammen med familien på sørlandshytta. Der venter også lillesøster Marthe med samboer, og en strålende nyhet - lillesøster er endelig gravid. Og Ida? Blir (faktisk troverdig) storesøster from hell. Leses med største skadefryd :-)


Og så en liten dose Loe igjen. Denne gang om ei jente på 18 år som mister begge foreldrene og sin bror i en flyulykke over Afrika. Faren sender en SMS idet de er i ferd med å styrte: "Vi styrter. Elsker deg. Gjør hva du vil. Pappa." Julie er fra beste vestkant, og i Muleum får vi i dagboksform innblikk i hva som surrer i hodet hennes i tiden etter ulykken. Hun gjør et totalt mislykket selvmordsforsøk under en teateroppsetning for så å fly på kryss og tvers over hele verden i håp om å enten a) utsette seg for farer så hun selv også kan få dø og/eller b) for å prøve å finne seg selv under all sorgen. Her er Loe fin. Han skriver vondt og trist om sorg og savn, men også morsomt og underfundig om denne unge og sinte jenta med opprørstrang og dødslengsel. Det er ikke Loe's beste, men den er svært god likevel. Loe har en tendens til å treffe meg med sine skråblikk på dette og hint som foregår i menneskesinnet. Anbefales!



Sisteboka i november er fra danske Helle Helle. Jeg har tidligere lest Ned til hundene fra samme forfatter, og den likte jeg svært godt. Helle har en fin evne, og det er å skildre menneskenaturen på en enkel, men svært effektiv måte. I denne boka (som jeg kjøpte på dansk ved en feiltakelse) handler det om søstrene Jane og Tine som bor i Rødby-havn. Begge jobber som ekspeditriser i parfymeriet på ferja som går over til Puttgarden i Tyskland. Tine er alenemor og Jane er singel. Rundt dem dør mennesker av ymse årsaker, og forskjellige menn kommer og går i livene deres. På samme måten levde deres mor og mormor. Vil Tine og Jane noen gang komme ut av sirkelen livene til kvinnene i denne familien dreier rundt? En fin, varm roman om enkle liv. Om skjebner som er forutbestemt. Om kvinner som kanskje vil, men ikke får det til? Historien her ligger like mye i pausene som i teksten selv. Ja, Helle Helle treffer meg igjen. Anbefales!

Jeg sitter i Perth og skriver. Utenfor skinner sola, det er 36 grader her i byen, men lørdag går turen videre til Bali og strandliv. Det kommer til å gjøre godt for en bleikhvit kropp ;-)

Jeg har hatt noen timers lesetid under disse palmene denne uka, deilig!

.

12 kommentarer:

  1. Mye og variert lesing ser det ut til - jeg har lest noen av dem, blant annet Marie Aubert, og Helen Flood, likte dem godt. lesing/lytting går greit, men det er verre med å få tid til omtalene etter hvert....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var de omtalene :) Jeg har blitt litt mer strukturert i det siste. Litt.. og skriver et oppsamlingsheat hver mnd over dem jeg ikke har fått anledning til å skrive omtaler av. Jeg blir like irritert hver gang jeg skal gå tilbake på en lest bok og ikke finner noen ord om den i bloggen. Vi har holdt på "noen" år, ikke rart det går litt i bølger med prioriteringen av tid.

      Slett
  2. Har lest Terapeuten og Vigdis, del for del. Likte begge, men synes som deg at Terapeuten var oppskrytt. Ingen dårlig bok, heller ikke ekstraordinær, og jeg skjønte ikke forhåndshypen..
    Brenner-boka har jeg hatt i hylle i noen år, men enda ikke lest ferdig, må se å få gjort det altså.
    Takk for puffet!
    Aubert står jeg på vent på på bib.
    Ble også nysgjerrig på Balzac. I Dei sju dørene til Agnes Ravatn har Ridder Blåskjegg en sentral plass. Har du lest den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er kommet ca 20% inn i Dei sju dørene, begynte på den igår faktisk :) Jeg hørte Ravatn snakke om boka på Kapittel og forstod den har Ridder Blåskjegg-vibber den også. Ikke kommet så langt ennå at jeg ser det, men husker Ravatn nevnte det under intervjuet. Jeg liker boka hennes så langt, har likt alt jeg har lest fra henne faktisk. Seiler opp blant mine norske favoritter.
      Godt å se at du også synes Terapeuten var oppskrytt. Enig i at boka ikke var dårlig, men forventningene var skyhøye, og jeg falt svært langt ned. Det er ulempen med hypebøker. Og så vet jeg at jeg - helt ulogisk, men dog - er negativ til hypebøker i utgangspunktet. Tror etterhvert det er av egen erfaring. Jeg pleier faktisk å drøye sånne bøker et par år, til jeg ikke leser så mye om dem rundtforbi. Det pleier å hjelpe noe..
      Ja Brenner-boka er interessant. Enkel å ha på nattbordet. Ett forfatterintervju eller to hver kveld. Han er en dyktig intervjuer, og skribent. Og Mollerin med Vigdis da. Den er også usedvanlig god, selv om tåke-Vigdis svarer som tåke-Vigdis ofte gjør ;)
      Skal lese videre i Dei sju dørene idag. Koser meg med boka!

      Slett
    2. Ravatnboka gikk unna. Jeg liker også hennes bøker veldig godt. Hørte henne på litteraturhuset for et par uker siden, der hun snakket om denne boka og Operasjon Sjøldisiplin og egne erfaringer med dette og det å flytte på bygda.

      Har en del bøker om skriving. Har du lest Stephen King Om å skrive? Den er veldig bra.

      Slett
    3. Nei ikke lest Om å skrive. Prøvde å finne den tidligere her på Bokkilden, på norsk. Der stod det at den var utsolgt. Kanskje jeg burde sjekke igjen. Det er flere som har anbefalt meg akkurat den boka. Tydeligvis en god en!

      Slett
  3. Kun lest Helle Helle sin av disse og jeg er glad for at du likte,håper du leser mer av henne, jeg har lest alt hun har skrevet og gleder meg vilt til hun er ferdig med neste bok.

    Har lyst til å lese Aubert sin bok for jeg likte veldig godt novellesamlingen hennes, men det blir ikke nå i år.

    Har boken om Vigdis liggende ulest så den skal jeg nå få lest etter hvert også.

    Flood boken har jeg også liggende på Kindle men den frister i grunnen ikke så veldig, man rekker ikke over alt heller så man må prioritere.

    Ha en fortsatt fin ferie :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Beathe! Og ja, du har helt rett i at man ikke rekker over alt. Prioritering er ikke alltid enkelt. Som du så, Flood kan du godt drøye. Aubert er fornøyelig lesing. Jeg likte muligens novellesamlingen litt bedre, men jeg kjenner Voksne Mennesker vokser på meg. Den viste seg faktisk å svare til forventningene.
      Les Vigdis-boka om du er Vigdis-fan. Den er fornøøyelig, og er trolig den beste forfatterintervjuboka jeg noensinne har lest. Kanskje fordi jeg er veldig glad i Vigdis som forfatter, og nå fikk jeg litt mer innsikt i Vigdis som person også. Et mye mer komplekst sammensatt menneske enn man i utgangspunktet kanskje tror.

      Slett
  4. Terapeuten og Voksne mennesker var vel de eneste jeg har lest, ellers var det mye ukjent. Boken om Vigdis Hjorth har jeg ikke lest, men jeg slukte hennes tolkning av Ibsen i dag, den må du få med deg. For et nydelig sted du har landet på, ikke gale å starte julemåneden der :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke lest Ibsen-tolkningen, men den skal jeg selvfølgelig få med meg! Takk for påminnelse. Ja jeg har landet på et godt sted å være rent værmessig. Herlig når det er dårlig vær hjemme. 32 grader på Bali idag. 40 grader i Perth som vi reiser tilbake til på søndag. Det er "noe" varmt, så vi satser på at vi akklimatiseres noe mer før den tid... God førjulstid :-)

      Slett
  5. Her var det mange favoritter og noen jeg er enig med er hypa. Terapeuten feks, way hyped. Vigdis? Lei av tåkelegginga. Loe? Nja. Leste Helvete i høst, grei nok, men ikke mer enn det. Helle og Puttgarden derimot, stor fan. Har også leste ei skriveboka av Brenner, der han intervjuer, men tror ikke det er denne, har han skrevet flere (vet jeg kan sjekke), liker han godt. Liker skrivebøker godt. Beveger meg sakte rundt på bloggene og kjenner på leselysten. Det rykker litt. Later som jeg ikke kjenner det. Vil ikke skremme den bort. Skal du være i Bali hele jula forresten? Rett fra beach til Canada?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ble noe seint svar dette, men nei - not rett fra beach til Canada. Det ble Perth-Bali-Perth en uke hver (Perth jobb) og så noen dager i Bangkok på vei hjem, vennebesøk. Jul og nyttår hjemme, Canada mid januar. Skal bli godt å lande der borte. "Noe" travelt, ikke helt planlagt før jul. Men kunder er kunder, så hva gjør man (eg.sambo) ikke. Håper lesegnisten har flammet opp. Mye kjekt her ute. Kjenner jeg er littegranne overdosert på bøker, men det skal likevel bli godt å slappe av i jula. Med ei bok :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)