mandag 25. september 2017

"Øverst på nazistenes liste" av Arne Vestbø

Hele Rogaland leser er et fantastisk bra leseprosjekt som startet i 2008, og som siden oppstarten har delt ut over 350.000 gratisbøker til innbyggerne i Rogaland. Målsetningen er å gi hele Rogalands befolkning en felles leseopplevelse og selvfølgelig med dette også øke interessen for bøker. Prosjektet startet som Hele byen leser i Stavanger, men ble så utvidet i 2010 til å omhandle hele fylket. Vi har blant romaner og diktsamlinger nå kommet til en slags biografi om Moritz Rabinowitz, sannsynligvis den mest markante jøden som levde og virket i Norge før andre verdenskrig.

Rabinowitz kom alene fra Polen til Norge som fjortenåring, men klarte seg forbausende godt. Han startet tidlig klesbutikk i Haugesund, og fikk raskt både mange og gode kunder og et særdeles godt omdømme for måten han drev butikk på. Etterhvert utvidet han med butikker bla. i både Stavanger og Bergen. Rabinowitz var en markant og aktiv skribent og debattant i aviser og tidsskrift, og utover på 1930-tallet så ble han spesielt redd for om nazistene med Hitler kom til makten i Tyskland. Han kunne likevel ikke stoppe med å sette meningene sine på trykk. Dette gjorde at da tyskerne invaderte Norge i 1940 så stod Rabinowitz øverst på listene over nordmenn tyskerne ville slå kloa i. Etter kattens lek med musa i et par år ble Rabinowitz tatt til fange og deportert til Tyskland. Han døde i fangenskap i februar 1942.

Arne Vestbø
Bildekilde: kulturradet.no
Øverst på nazistenes liste er en interessant og sterk historie om en veldig spesiell mann. Boka er lettlest og gjort på en drøy time. I tillegg til en oversiktelig tekst, finner vi i boka også alt fra bilder av Haugesund, Stavanger og leirene i Tyskland via kart, tegninger og iddiser (som bare en siddis vet hva er ;) til kopi av brev Rabinowitz skrev samt også kopi av den offisielle dødsattesten som ble skrevet av en nazist i Sachsenhausen - død av hjertesvikt på grunn av lungebetennelse...

Arne Vestbø har skrevet en interessant bok, og spesielt interessant for oss i Rogaland kanskje. I tillegg til at Vestbø deltok på Kapittel-festivalen forrige uke, så har han også lagt opp et svært løp hvor han skal besøke kommunene i Rogaland og prate om boka si. Han kommer til og med til min lille kommune Forsand, så derfor drøyde jeg foredraget på Kapittel for å oppleve ham lokalt. Fun fact: min mormor handlet i butikken til Moritz Rabinowitz, og det er bare måneder siden jeg kastet min siste Rabinowitz-kleshenger i tre. Jeg skulle bare visst :)


Kilde: Egen bok - Forlag: Spartacus - Sider: 144 - Utfordring: GoodReads, Norske forfattere


.


2 kommentarer:

  1. For noen flotte prosjekter dere har med Hele Rogaland leser og nå Kapittelfestival, gøy å høre om det. Det ser ikke ut til at bøker om 2. verdenskrig mister sin interesse, har kommet over flere på årets høstlansering som jeg vil lese :) Ha en fin dag Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Stavanger begynner virkelig og formes etter en litteraturelskers hjerte :) Hele Rogaland leser er et fantastisk prosjekt. Spesielt ble jeg glad over å se at utvalgte dikt av Kolbjørn Falkeid ble plukket ut som bok i 2013. Med andre ord litt av hvert for enhver smak. Kapittelfestivalen når stadig nye høyder, så det skal bli spennende å se hvem de klarer å hanke inn til neste år.
      2. verdenskrig vil nok ennå holde på manges interesse. Personlig er jeg noe ferdig med perioden. Jeg har tidligere før bloggens tid lest så uhorvelig mange bøker fra krigen, samt før- og etterkrigsperioden. Mine besteforeldre skjulte nemlig jøder under 2.verdenskrig, så det har alltid vært et tema. Jeg har bla. et vakkert treskrin laget av enn polakk som min bestefar hjalp. Utsøkt håndtverk. Så krigen har faktisk sine fysiske spor i hjemmet mitt ennå. Litteraturen har jeg imidlertid kuttet ned på, selv om det selvfølgelig var svært kjekt at Vestbø's historie om Rabinowitz gikk ut til hele Rogaland. Fine dagen til deg også Tine.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)