torsdag 18. september 2014

En status var kanskje på tide...

Etter en heller effektiv bloggstart på september så ble det plutselig stille. Helt stille. Ikke fordi det ikke skjer stort, men fordi det er vanskelig å skrive i fart. Så istedenfor å vente til månedsslutt så har jeg rett og slett bestemt meg for å kjøre status midt i måneden til en forandring. Jeg er for første gang ajour siden 19. august -)

De nominerte fra venstre
Agnes Ravatn, Ruth Lillegraven, Lisa Aisato, Siri Pettersen
De siste to nominerte - Herbjørg Wassmo og Roy Jacobsen -
var dessverre forhindret fra å delta
For ting skjer så absolutt, både på lese og litteraturaktivitetsfronten. De av dere som leser flere bokblogger har nok ikke kunnet unngå å få med dere at det har vært Bokbloggertreff i Oslo under Oslo Bokfestival. Bokbloggerne har gitt ut sin første pris med bakgrunn i norske forfattere utgitt i 2013, og vinnerne ble: I åpen klasse: Ruth Lillegraven med den fantastisk nydelige diktsamlingen Urd og Agnes Ravatn med romanen Fugletribunalet. Sistnevnte leste jeg på ett døgn... det sier kanskje sitt! De to andre nominerte i åpen klasse var Lisa Aisato med billedboka Fugl og Siri Pettersen med fantasyboka Odinsbarn. Nominerte i klassen for romaner var også Herbjørg Wassmo med Disse Øyeblikk og Roy Jacobsen med De Usynlige.

Det ble en fantastisk flott seanse i Aschehoug's kantine som vi fikk låne for anledningen, og både bokbloggere, nominerte forfattere og andre skuelystne fikk overvære overrekkelsen av prisen. Komiteen hadde gjort en fremragende jobb, og jeg må virkelig si jeg er stolt over å være med i denne flotte gjengen av bokbloggere!

Bokhøsten er også sparket igang, og forlagene har begynt på sine turneer rundt omkring i Norge. Igår var jeg med på Aschehoug's seanse i De Røde Sjøhus i Stavanger. En minneverdig affære! Flott arrangement, mange spennende bøker fra forlaget denne høsten som jeg kunne tenke meg å kikke nærmere på, og ikke minst fikk jeg oppleve Øystein Wiik på scenen - en særdeles spesiell affære, spesielt siden jeg satt på bord med Gro Karete fra bloggen Bok-Karete helt klistret inn til scenekanten. First row ladies indeed! Boka til Wiik var ikke med i den spennende bokpakken vi fikk, men jammen fikk han presentert boka si likevel, Best når det virkelig gjelder. Jeg lo så jeg grein av skuespillertalentet hans. Krimboka hans Casanovasyndromet fra 2013 som ble kastet 5 på terningen hos VG i sin tid har jeg stående i hylla. Kanskje den bør børstes støv av nå. Andre forfattere som gjestet oss foruten Wiik var bla.
  • Unni Lindell
  • Aslak Nore
  • Bjarte Breiteig
  • Reidar Muller
  • A. Audhild Solberg
Og - sist, men ikke minst: vår alles kjære bokblogger Lise Grimnes aka Knirk debuterer i år hos Aschehoug med boka Kaoshjerte. Lykke til !!! Neste uke står Cappelen Damm på planen, samme sted. Jeg gleder meg! Bøkene vil jeg ikke gå nærmere inn på. De er presentert så fint i Aschehoug's høstkatalog HER.

Ellers så er det blitt lest engelsk lately! Hele september sålangt har gått med til pensumbøker på studiet Introduksjon til engelsk og irsk litteratur. Om man tror dette intro-kurset på universitetet er lett match, så bør man ihvertfall ha god tid. Veldig - god tid! Og ihvertfall ikke jobb i tillegg, som meg. Vi har allerede lest oss gjennom flere litterære perioder som inkluderer Romeo and Juliet av Shakespeare, Frankenstein av Mary Shelley, Jane Eyre av Charlotte Brontë og holder nå på med Joseph Conrad's Heart of Darkness. Pensum er gigantisk - nevnte bøker er gjennomgått på 1 mnd, i tillegg leser vi 4 mursteiner om de litterære tidsepokene parallelt. Vi er ennå ikke halvveis... Hva jeg synes om disse herlige klassikerne kommer jeg tilbake til. Unødvendig å si kanskje, men jeg elsker dem!

Til slutt så kan det nevnes at Michael R. Hicks er på trappene med en rykfersk bok, The Black Gate. Jeg er fremdeles en en del av editor-teamet hans, og denne gang starter han på en helt ny serie. Veldig bra! Tidligere har han skrevet rå intergalaktisk sci-fi og fantasy og en utrolig spennende trilogi om genmodifisert korn på høyt thrillernivå. Sisteboka ut legger passende nok historien til de siste dager av 2. verdenskrig. Tyskerne er i sluttfasen av å ferdigstille et nytt våpen som garantert vil vippe krigsutfallet andre veien enn vi kjenner. Dette er en ordentlig røverhistorie med høyt spenningsnivå! Og jeg er selvfølgelig ikke inhabil ;-)  OG - så har jeg lest filmen som kommer nå i september, i bokform that is: The Maze Runner. Skikkelig YA i Divergent/HungerGames stil. Kanskje ikke heeeelt på høyde? Kan diskuteres! ...men filmen skal jeg se!

Happy bokhøst alla ihopa! (Med hastigheten bokhyllene mine fylles igjen så skulle man ikke tro at jeg egentlig leser ebøker...)

.
Hmm.. Denne ja... Long time, no sjå...










7 kommentarer:

  1. Fin omtale og inspirerende om bokhøsten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi. Bokhøsten er alltid spennende, men jeg skulle egentlig ønske at bøkene ble presentert og gitt ut litt mer sporadisk gjennom året. Jeg føler alle nye utgivelser kommer samtidig med at man har det som aller mest travelt på skole/jobb. Vel - skal vel kanskje ikke klage. Hyggelig med Stavanger-bokhøsten anyway. Treffer flere bokbloggere etterhvert, og imorgen kveld håper jeg vi blir riktig så mange på Cappelen Damm's møte -) Kjekt å treffe deg igjen i Oslo, selv om det ble noe kortere denne gang.

      Slett
  2. Veldig morsom han Wiik! Men jeg kjenner at jeg muligens vil sitte litt lengre fra scenen (har nesten kink i nakken). Synes det er veldig inspirereende med disse engelske klassikerne du leser. Gleder meg til du får anledning til å blogge om dem. Veldig kjekt med aktivitet på bloggen din!

    SvarSlett
    Svar
    1. Wiik var fiin -) Men neste gang - lenger fra scenen. Enig!
      De engelske klassikerne kommer til å få hver sin omtale etterhvert. Jeg bare elsker(!) å gå gjennom dem så grundig som vi gjør i studiet. Det gir seg så utrolig mye mer! Jobber med en innleveringsoppgave på skolen (igjen) og det stjeler det meste av den fritiden jeg ikke har.. Synd det går ut over bloggen! Må også tenke meg om etterhvert når jeg skriver omtaler. Tar nemlig poenget ditt med at de har endret seg i det siste. Påvirket av akademisk skriving som vi blir drillet i på UiS. Trodde ikke det ville skinne gjennom, men jeg ser jo det. See U 2morrow på CD!

      Slett
  3. Fint innlegg og siden jeg ikke fikk med meg Aschehoug-møtet ga du meg en god smakebit her :-) - takk for det! Kjekt å snakke med deg på Bokbloggtreffet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :-) Jeg lister ikke opp bøkene fra forlagsmøtene lenger. Jeg syns forlagene har så fine kataloger selv. Genialt når man kan linke til dem! bokbloggertreffet var kjekt! Og enig! Skikkelig hyggelig å treffe dem man egentlig aldri ser, men kanskje "snakker" mest med gjennom et år likevel. Inspirerende! Spesielt når man 11 av 12 måneder sitter bortgjemt i en fjordarm på vestlandet og har sau som nærmeste samtaleparter, hehe... Ha en flotters dag! Her er det skoletid...

      Slett
  4. Happy bokhøst til deg også:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)