fredag 9. april 2021

Levels of Life av Julian Barnes

Jeg hadde ikke lest noe fra Julian Barnes da jeg fikk denne lille boka som gave fra bokblogger Elida. Forfatteren står med et par bøker på 1001-lista over books you must read before you die, men ut over det var han et ukjent kapittel for meg.

Levels of Life (Livets Nivåer) er delvis selvbiografisk og er historien om Barnes egen kamp for å finne meningen med livet etter han mister sin kone gjennom 30 år, Pat Kavanagh. Etter selv å ha mistet begge mine egne foreldre brått og følelsesmessig brutalt lenge før tiden traff boka meg midt i hjertets anerkjennelse av det som nesten er utenfor ord.

Barnes illustrerer på forunderlig vis livets opp- og nedturer i denne boka gjennom metaforiske historier fra 1900-tallets ballongfarere som flyr "høyere enn livet selv" via kjærlighetslivet til skuespillerinnen Sarah Bernhardt hvis kjærlighet løftet henne til det høyeste nivået og tapet av en elsker førte henne brått ned til det laveste. Barnes kone døde i 2008 kun 37 dager etter at hun ble diagnostisert. Han vurderte seriøst å ta sitt eget liv og fryktet også nærhet til andre mennesker for en lang periode. 

Julian Barnes
Bildekilde: wikipedia

Jeg kjente selv på hvordan Barnes enkle historier pirket veldig dypt i min egen tilstand og viser hvor sårbare vi virkelig er når vi mister noen for alltid og det eneste man har igjen er minnene som man innerst inne ønsker å dele med andre mennesker. Man trenger ikke å ha mistet noen nære og kjære for fullt ut å like boka og forstå Barnes, men jeg tror de aller fleste som har gått gjennom en slik sorgprosess vil finne en slags trøst i vissheten om at man ikke er alene og at det er mulig å komme gjennom den uten å mistet seg selv helt. 

Julian Barnes er en britisk forfatter. Han er bosatt i London. Barnes fikk sitt litterære gjennombrudd med romanen Flauberts papegøye i 1984. Denne romanen innbrakte ham den franske prisen Prix Médicis, og den første nominasjonen til Bookerprisen.

Levels of Life var utrolig fin. Så enkelt. Avisen The Independent sa det så riktig:

"This is a book of intense honesty and insight;
it is at once a celebration of love
and a profound examination of sorrow"
 


Kilde: egen bok - Utgitt: 2014 - Forlag: Vintage - Sider: 118 - Sjanger: Selvbiografisk

Ballongferd rett over hodene våre
Sossusvlei, Namibia






8 kommentarer:

  1. Åh,denne fikk jeg lyst til å lese. Høres veldig fin ut. Holder på med en bok nå med noe av det samme. Et ektepar har mistet sønnen sin og faren drar ut på leting...
    Tilbake til Barnes, har lest Flauberts papegøye og Fornemmelse for slutten,sistnevnte fikk han Bookerprisen for og er filmatisert.
    Takk for påminnelse om å lese mer Barnes 🙂

    God helg, Marianne 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke min siste Barnes, nei. Jeg fikk også The sense of an Ending av Elida, så den står i hylla og venter. Små bøker, store innhold. Det kan jeg like. Har også kikket litt på Flauberts papegøye siden den er på 1001-lista. Den får komme etterhvert.
      Ja den er fin Beathe, og kun på 118 sider. Leses som kos en kveldsstund :-)
      Hva synes du om Flauberts Papegøye i forhold til Fornemmelse for slutten?

      Slett
    2. Det er to vidt forskjellige bøker,jeg likte begge men kanskje Fornemmelsen..var mer gripende. Den andre er jo en slags biografi av Gustave Flaubert. Har skrevet om begge. Denne fant jeg på Bookbites men vårt bibliotek hadde den ikke inne,ei heller på Allbok. Eventuelt er veien til en nettbokhandel meget kort 😊

      Slett
  2. Jeg fikk også lyst til å lese denne. Må se om den finnes på norsk. Har lest Fornemmelse av slutten av Barnes. Han skriver fint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Finnes på norsk Anita, med tittel Livets Nivåer. Hiv deg rundt 😊 Jeg forstår jeg må lese mer Barnes 👍

      Slett
    2. Takk for det Marianne, da vet jeg det:)
      Men jeg venter med den, siden jeg har hevet meg rundt og lånt tre Janne-klassikere he rog skal også lese Trekkoppfuglen pluss noen andre i april.

      Slett
  3. Flott omtale Marianne, jeg fikk lyst å lese boken. Har bare lest Fornemmelse for slutten, men ser at jeg ga den bra med prikker på terningen. Jeg kan fortelle deg at 1700-talls puben Pillars of Hercules i London er Barnes` favorittpub, så det er bare til å komme seg ut å reise igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhhh... Det er mye jeg kunne tenke meg å oppleve i London. OG i Dublin der det er en litterær pub-to-pub-crawl som står øverst på ønskelisten. Må bare klare å øyehoppe først. Men DA er jeg klar :D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)