mandag 1. mars 2021

Korset av Ingar Johnsrud og Du er nok av Victoria Dalsberget (og litt ferieplanlegging)

Det ble sol på vestlandet og de siste dagene i februar stakk fra meg. Det er blitt lest - på øret og på papir - samtidig som planleggingen av årets corona(nokså)sikre ferie er påstartet. Vennepar har fått seg bobil de også, så nå blir det fire stk og en firbeint på Nord-Norge tur i sommer. 

Siden jeg er en som eeeelsker å planlegge turer, så blir det nesa i reisebøker fremover. Nærmere bestemt to av de tre Bobilguidene som Magne Klann har gitt ut. Ja, jeg vet. Man kan selvfølgelig bruke det store internettet, men disse skal jeg ha med meg og bla i på tur. Sånn erre bare :-) Bøkene er svært gode og viser både fricamp-, bobilcamp- og campingplasser over det ganske land. Boka Vestlandet er brukt en del allerede. Nå er det dags å bla seg gjennom Nord-Norge & Midt-Norge for å finne steder å overnatte på veien oppover. Nuvel, en liten feriedigresjon der.

 

Da jeg på tre års overtid innså at Ingar Johnsrud var kommet ut med sisteboka i krimtrilogien med Fredrik Beier i hovedrollen var jeg ikke sein om å snu meg. Korset er navnet på sisteboka, de to forrige - Wienerbrorskapet og Kalypso - var nemlig veldig spennende! (Les omtale på begge to bak linkene) Korset skuffet definitivt ikke og toppet faktisk også de forutgående to veldig gode bøkene.

Dette er definitivt serien for feinschmeckere på krimfronten. Her var det ingen dødpunkter, historien hadde flere spenningstopper underveis og svært få hint ble plassert for å lede leseren i rett retning. Her var jeg like mye i stuss som Fredrik Beier selv. Sånn liker jeg!

Normalt leser jeg nødvendigvis ikke serier kronologisk (jeg vet mange grøsser nå...), men denne trilogien vil jeg anbefale å lese fra start til mål. Her er det historikk som er relevant å kjenne til for fullt å forstå utviklingen av både plottet og det som skjer med og rundt Beier og kumpanen Kafa Iqbal. 

Har du ikke lest disse bøkene ennå? Da er du heldig! Jeg anbefaler alle tre. 

Forlaget skriver om boka:

"Han har ofret alt. Sannhetens time er kommet.
En av myndighetenes mest betrodde menn blir funnet død i en vaskehall i Oslo. Skutt i skrittet og etterlatt til lidelsen. Den kjente TV-journalisten som jaktet hans hemmeligheter forsvinner. For politietterforsker Fredrik Beier er etterforskningen personlig. Journalisten visste noe om ham. En historie selv Fredrik bare ante de mørke konturene av."
I politiet opererer en infiltratør. Fredrik og hans kollega Kafa Iqbal må kjempe mot en mektig fiende som alltid befinner seg et steg foran. Men i en verden av svik, hvem kan Fredrik egentlig stole på?

Kilde: Leseeksemplar fra Aschehoug - Utgitt: 2018 - Sider: 525 - Sjanger: Krim, Thriller

 


"du er nok" av Victoria Dalsberget er en fin liten diktsamling med korte dikt. Gjennomgangstema er som tittelen antyder - du er god nok, sterk nok, fin nok, flink nok. En diktsamling som kanskje mest er rettet mot yngre lesere. 
 
Veldig fin inngang til poesiens verden for dem som vanligvis ikke leser dikt. Victoria Dalsberget driver insta-kontoen enkel_poesi og flere av diktene i denne samlingen har tidligere vært publisert der.
 
du vet det speilet
du stirra inn i
i dag tidlig
skuffa

jeg skal hilse
fra det speilet
og si at du
tok feil

 
Boka er mottatt som leseeksemplar fra Vigmostad Bjørke. 

Kilde: Vigmostad Bjørke - Utgitt: 2021 - Sider: 108 - Sjanger: Dikt, Poesi

 
 

 
.

9 kommentarer:

  1. Var på bobilreise i forfjor - og gjør det gjerne igjen. Hadde ikke trodd for få år siden at jeg vill LIKE bobilferie. Det var jo bare for pensjonister ...

    Må også lese Korset. Lest og likt de to første i serien. Underholdende bøker!
    Jeg har lest du er nok - og er nok litt mindre fan enn deg.

    Forresten: Kult at du er tilbake :)

    SvarSlett
    Svar
    1. HAHA, jeg har også hatt et pensjonistforhold til bobilisme. Helt til vi for alvor prøvde for to år siden og hadde to uker (uten ungene, som nå har flydd fra redet - hurra ;) på hjul i Irland. Det var så gøy! Har hatt bobil i Irland MED ungene tidligere, men det ble litt for mye styr. Nå blir det bobiltur i egen bobil som vi kjøpte på tampen i fjor. Brukte to uker fra Ålesund til Forsand og bare lullet avgårde i eget tempo. Til sommeren blir det 2+ måneder til Nord-Norge. Gleder meg vannvittig. Pensjonistferiering? Not so much :)

      Ja, så absolutt underholdende bøker. Tjukk og saftig på 525 sider, men velskrevet og med et skikkelig sammenskrudd plott. Det kan man like! Jepp, I'm back. Schwarzenegget å I. Av og til blir livet litt for travelt til å få med seg alt, men det leses og koses lell :)

      Slett
    2. Rart hvordan vi går rundt og mener ting - og så tar vi helt feil :) Vi dro fra Bodø til Ålesund på 6 dager. Så flott. En egen frihet. Håper dere får en fin ferie :)

      Slett
  2. Feriedigresjoner er hjertelig velkommen. Vi har hengende over oss en hellasferie som vi ikke fikk tatt i fjor. Det spørs om vi blir vaksinert tidsnok til å få lov av grekenland å komme inn og forsikringsselskapet å reise, så vi får se hva som skjer.
    Korset er bra, og diktboken fikk jeg i posten i dag, så jeg kommer nok til den i løpet av måneden.
    Kos deg med planleggingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Planlegging er for meg halve turen, så det å ikke kunne reise noe sted er virkelig en nedtur. Tenker nå på dere og Grekenland-planer. Spørs hvordan det blir i år ja. Jeg håper og tror at det blir stilt krav til bevis om vaksinering før folk får både slippe ut og komme inn i Norge. Det er det eneste som jeg ser kan hjelpe. DERSOM vaksinering virker mot alle disse nye mutantene da...

      Slett
  3. Har aldri prøvd bobil, men ser at folk blir helfrelst av det. To mnd i bobil i Nord Norge høres ut som en drøm. Jeg skulle gjerne vært på en slik tur, med fotoapparatet mitt. Men, det blir nok for det meste hjem - hytta for oss i år. Men ingen vet hvor jeg plutselig drar......
    Ha en fin dag og jeg har ikke lest noen av dine bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fotoapparat(ene) er definitivt med oss også på tur. Har en hobbyfotografsambo og jukser litt i faget selv når jeg får ånna :) Bobil er hytte på hjul. Det blir alternativet til vår egen hytte. Som ligger i Canada... Ikke akkurat et sjakktrekk i disse dager, kan man trygt si. Gleder meg til vår og sommer nå, uansett hvor. Ikke så kravstor bare jeg får noe sol og varme ;)

      Slett
  4. Skjønner godt at bobil kan være en fin måte å feriere på. Har bare prøvd et par helgeturer sammen med et vennepar. Har begynt å planlegge ferie i neste februar! Langt fram, men lenger etter sol og varme nå. Og både Italia og Hellas roper i bakhodet, så hvem vet hvor ferden går når det endelig åpnes for å reise! Inntil videre blir det korte turer til Smøla i havgapet, og hytta i Oppdal, fjellbygda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror at flere og flere får øynene opp for Norge som sommerferieland etter denne pandemien fikk oss til å bli litt mer navlebeskuende. Typisk nordmenn å reise ut av landet, meg inkludert. Og så har vi det så flott her! MEN - alltid men'et. Vi har jo ikke nødvendigvis det varmeste sommerværet da.. Håper vi "slipper ut" snart, i kontrollerte former!
      En god helg (snart) til deg!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)