fredag 15. januar 2021

Dagen før halv tre av Per Schreiner

Tilfeldigheter gjør at jeg jobber meg jevnt og trutt gjennom min nyoppdagede norske favorittforfatter Per Schreiner i temmelig høyt tempo. Dagen før halv tre lå nemlig forlatt på et bord på biblioteket, enkel for meg å plukke opp.

Schreiner fornekter seg ikke og skriver nok ei svært så spesiell og sær bok. Denne boka er vel det nærmeste jeg kan si jeg har kommet definately no show (at all), only tell og den fikk meg til å flire noe skikkelig. Hva boka handler om? En mann står opp, går ut for å handle brød, brødet er utsolgt så han handler et annet brød, deretter går han hjem. Og alt som skjer, alt han ser, blir beskrevet i pinlig nøyaktig detalj ispedd korte tilbakeblikk til den perioden i livet han tror han må ha vært lykkeligst - et par år under studietiden.

Mannen er ung voksen, kanskje midt i tredveårene. Han har ekskjæreste og en samboer som er totalt forskjellig fra ham selv, han jobber hjemmefra med egne, unevnte prosjekter, men det går heller dårlig. Foreldrene bor i utlandet og venner fra studietiden har han svært liten kontakt med til tross for at han bodde i et kollektiv da han studerte. I boka får vi være med ham en dag fra han står opp og frem til kl. halv tre. Da må han hjem for å lage mat til seg selv og samboeren som kommer fra jobb. Det er alt som skjer på det ytre planet.

Dagens Næringsliv omtalte boka da den kom ut i slutten av 2018 med følgende overskrift: "Kanskje ikke en kioskvelter". Jeg er fullstendig enig. Det er en kort, liten bok, men den tok uforholdsmessig lang tid å komme seg gjennom. Det var først etterpå jeg begynte å tenke videre på boka, og leste lengre passiarer om igjen. Fordi det demret litt. Mannen går nemlig og kjenner på en ensomhet som er gjenkjennelig. Hva er meningen? Er dette livet? Er samboerforholdet noe å satse på? Har jeg en målsetning? Og hva er det egentlig med det manglende forholdet til foreldrene? Vi får aldri noe svar, for boka slutter klokken halv tre. Men så begynner tankene mine å gå. Igjen. Og boka gnager seg fast i meg. Her er det nemlig litt å ta tak i på det indre planet. Deretter fikk boka meg til å minnes egen tid som ung voksen. Her var det mer ja, men kanskje ikke mer enn hva man gjør boka til selv?

Les, så får du se :-)

Flere bøker fra forfatteren


Kilde: Biblioteket - Forlag: Tiden - Utgitt: 2018 - Sider: 125 - Sjanger: Roman

 

Fint besøk på terrassen - hakkespett


12 kommentarer:

  1. Jeg er så glad for at du tar for deg Schreiners forfatterskap. Han fortjener flere lesere enn det kan virke som han har. Fin omtale, Marianne.

    Har skrevet om boken her https://beathesbibliotek.wordpress.com/2018/09/16/dagen-for-halv-tre-av-per-schreiner/

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror du var hakket mer entusiastisk enn meg ser jeg av omtalen, men boka var så spesiell på sitt vis at den ikke helt falt gjennom. Men den var helt på grensen spesiell for meg :)

      Slett
  2. Det er moro når man oppdager en forfatter og bare MÅ lese alt. Jeg noterte ned forfatternavnet forrige gang du skrev en begeistret omtale. Jeg lar meg friste. Men det er noen bøker i kø først.

    Nyt helgen, Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Det fine er at ingen bøker løper vekk ;) Fine helgen til deg også Augusta.

      Fun fact som slo meg her - Jeg er faktisk født i august ;)

      Slett
    2. Haha.....
      Så du er nesten en Marianne Augusta :)

      Slett
    3. Ihvertfall veldig close 😁

      Slett
  3. Så gøy at du har falt for Schreiner, og at tilfeldighetene er på din side. Jeg leste Beistet, men ble mer skeptisk enn begeistret :)
    God helg Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår skepsisen ;)
      God helg Tine!

      Slett
  4. Ja. Jah. Butikk, brød og halv tre. Mye kan skje på det indre plan mens man går for å handle brød. Men å skrive bok om det. Interessant. Bekrefter bare at man kan skrive om alt.
    God helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja jeg tenkte på det samme. Har man ikke et tema, ja så skaper man et! GOd helg :)

      Slett
  5. Tenk på alle de bøkene vi kunne ha skrevet, men som vi ikke skrev fordi vi trodde vi ikke hadde noe å skrive om.;)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)