lørdag 5. januar 2019

TIPS! - Den populære Isfolket-serien av Margit Sandemo

Da vi solgte gamlehuset og måtte kvitte oss med 2000+ bøker var det ikke tvil om hvilke som fór først ut av huset. Det var de 47 bøkene i Sagaen om Isfolket-serien av Margit Sandemo. Utrolig hvor populær den serien ble. Husker jeg fikk den av min bestemor for mange herrens år siden, hun kom med en plastpose bøker til meg. "De skal du arve", sa hun da. Jeg hadde ikke lest serien, men der lå de - alle 47 bøkene - og jeg tror jeg leste den komplette serien ihvertfall 4 ganger gjennom.

Hvorfor jeg forteller dette nå? Jo fordi jeg fant Isfolket-sagaen på Storytel idag - på engelsk! Så langt ligger det 28 bøker inne. Og jeg? Jeg skal selvfølgelige lytte til den engelske versjonen også! En gang blodfan (som ung), alltid blodfan!

Første bok ut heter Spellbound og blir lest av Myanna Muring, som har en svært behagelig stemme. Dette blir mimring og kos på øret! :-)



.

5 kommentarer:

  1. Artig. Jeg var også blodfan, hvem var vel ikke hekta på disse bøkene i sin tid, og stadig nye generasjoner ble trollbundet, ja, nettopp det, trollbundet.
    Jeg så stykket Sol fra Isfolket på Fagernes en sommer. dro med meg mora mi dit kun for å se det. Det var veldig bra og spesielt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Teaterstykke om Sol? Ja det tenker det var sus over :) Dette er en ren nostalgitripp. Får se hvor mange bøker jeg klarer å henge med i. Morsomt er det lell, om enn på engelsk. Vet ikke om disse er lest inn på norsk engang?

      Slett
    2. Ja, det var spesielt i Margits hjemlige områder..
      Vet ikke jeg heller om de er lest inn på norsk.

      Slett
  2. Jeg har faktisk ikke lest mer enn et par bøker i serien, men den var enormt populær! Arig "gjenhør" dette, Maranne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Utvilsomt deilig å ha på øret når hodet ikke krever annet enn underholdning :-) God å strikke til! Jo lenger ut i serien, desto mer far fetched synes jeg den blir, men du verden for en fantasi! Litt morsomt er det også at mange av fortellingene er basert på god, gammal skandinavisk overtro. "Litt" lærerik?

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)