fredag 12. januar 2018

"Så faller jeg" av Rebecca Wexelsen

Boka fra Wexelsen havnet på bokbloggernes langliste til Bokbloggerprisen for 2017. Med mål om å lese alle bøkene på langlisten så var jeg spent på denne. Så faller jeg er en lyrikksamling og består i all hovedsak av et fortellende langdikt.

De siste par årene har jeg lest flere diktsamlinger, men trykket bare noen få av dem til eget bryst. Det er en sjanger jeg verken har lang erfaring med eller har likt noe særlig tidligere. Jeg må likevel innrømme at jeg ble nysgjerrig på denne, som krøyp seg helt opp til langlisten. Det må sies å være bra av en debutant.

Tiden forlag skriver selv om boka:

"Så faller jeg" forteller om et menneske på vei inn i alderdommen, som venter på et barn som ikke kommer tilbake. Dikter-jeget leter etter barnet i minnene, og prøver samtidig å identifisere punktet hvor det gikk galt. Dermed blir hukommelsen tilfluktssted og sørgeplass, et sted for både konflikt og forsoning. For i sorgen finnes ingen enkle svar."

...og de som kjenner meg vet, at når jeg siterer forlagets vaskeseddel så har ikke boka engasjert meg så mye som jeg trodde den ville gjøre. Misforstå meg ikke, den var ikke dårlig. Den bare grep ikke fatt i meg, som f.eks. Ingvild Lothe's Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt eller debutanten Frøydis Sollid Simonsen's Hver morgen kryper jeg opp av havet. Alle forutsetninger skulle være tilstede for å like denne diktsamlingen like godt. Dessverre ble det ikke slik for min del denne gang. En treer på GoodReads er veldig godkjent, men heller ikke mer.


Kilde: egen ebok - Utgitt: 2017 - Forlag: tiden - Sider: 60
Utfordring: GoodReads, Nye norske, Kaosutfordringen



.

7 kommentarer:

  1. Så fort og greit kan det gjøres, tipper du er mye mer begeistret for neste langlistebok :) God helg Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ville så gjerne like denne bedre, men med diktsamlinger så går det i hovedsak på følelser hos meg. Jeg er dessverre så enkel. Langdikt er likevel veien inn i poesien for min del, så jeg får bare fortsette å prøve. Jeg likte svært godt de nevnte to, så det er håp for meg også :) Neste langlistebok er Olaug Nilssen. Må bare lytte ferdig Tokyo og lese ferdig Mannen som ikke var morder. Travle dager ;) God helg til deg også Tine!

      Slett
  2. Dikt handler jo veldig mye om følelser og stemninger, så enkel er du ikke, Marianne;)
    Og traff ikke denne, så kanskje treffer neste..
    God helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei kanskje ikke enkelt, men jeg har ikke mange kriterier å begrunne synsingen min på. Enda. Spennende med den diktsirkelen din... Mulig jeg blir med og ser hva jeg syns :) Hvor ofte tenkte du å ha lesning?

      Slett
    2. Det hadde vært gøy om du ble med, så får du se om det er noe for deg ... Jeg tenker annenhver måned. Og det tar jo ikke så lang tid å lese en diktsamling vanligvis, bare man er i rette modus. Innlegg på bloggen nå: https://artemisiasverden.blogspot.no/2018/01/har-du-yst-til-bli-med-i-en-dikt.html#more

      Slett
  3. Nei, nei, nei, hva er det jeg leser ...! Du må da like denne! ELSKE denne! Du må, må, må!

    *henter lommetørkle, fortsatt bitter over at boken ikke nådde lenger enn til langlista*

    SvarSlett
    Svar
    1. åhh... vel... Ellie, da var det ikke baaaare meg som ikke løftet boka til kort'en... traurig når storfavoritter kommer til kort, og hos meg skal det mye til når det gjelder lyrikk - men, jeg kommer meg! Nå leser jeg i det minste dikt, og er med i diktsirkelen - ikke for det, jeg hadde ikke noen stor suksess med valgt samling der heller.. gir meg ikke da, det må jeg ihvertfall få..?

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)