onsdag 3. januar 2018

Nytt år og nye lurerier :-)

Måtte nesten le da jeg leste målene mine for 2017. Her varre mye skrik og lite ull, gitt... Men, nytt år er nytt år, så da skal det oppsummeres offentlig. For 2017 er det fort gjort...

  • 82/100 leste bøker for året - et fall på 30 i forhold til ifjor
  • 0/12 bøker fra 1001-lista
  • 8/10 nye (for meg) norske forfattere
  • 5/10 forfattere utenfor skandinavia, England og USA
  • 2/10 dikt- og novellesamlinger
  • 0 fagbøker innenfor litteraturfeltet
  • 0 deltakelse på Lillehammer litteraturfestival - igjen!


Det jeg HAR oppnådd er følgende mål (viktig å være positiv!)
  • Gitt vekk bøker fra hyllene! Har kvittet meg med over 1000 bøker, og ytterligere ca 1000 skal bort. Må bare finne mottakere.
  • Spart på Atwood-bøkene mine, og har kun lest 5 av dem i løpet av året. Den som sparer har!
  • Hatt NULL kjøpsbegrensning på bøker, noe som igjen har resultert i færre bokkjøp!!! (Du verden så smart jeg er!)
  • Og så har jeg flyttet da, noe som har tatt masse god lesetid.

Da var det på tide å skru på optimismen igjen...

For 2018 har jeg nemlig følgende mål: 
INGEN!
HAH!

Jeg vil imidlertid notere ned det jeg leser, skrive omtaler når jeg føler for det, og vips... så krystalliserer det seg noen målsetninger etterhvert. De skal imidlertid ikke tvangssettes akkurat nå. Noe har jeg lært, og det er å ikke sette mål første uka i januar! :-)

Jeg vil også samle vestlandstroppene etter jeg kommer hjem fra vinterutflukten vår for å planlegge litt rundt Bokbloggertreffet i Stavanger i september. Her kommer det straks et eget blogginnlegg - før mandag 8.januar! Stay tuned.

Og så ønsker jeg alle der ute et flott nyttår, og spennende lesemål (som jeg kommer til å studere nøye, plutselig kan noen bli mine). En ting er sikkert - det blir mer blogging i år enn i desember 2017. DET skal ikke så mye til...







20 kommentarer:

  1. Godt nyttår, Marianne!
    Og så håper jeg akkurat som du på flere blogginnlegg dette året - alltid en fryd å lese :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre Bjørn :-) Ja det kan vanskelig gjøres å bli "verre" enn i 2017, men alt er jo relativt da.. Nå er flytteprosessen over, og freden senker seg, så jeg ser ikke bort fra at 2018 kan bli et mye mer kreativt år på bloggfronten. Godt nyttår til deg også!

      Slett
  2. Godt nytt år! Jeg har ingen forsetter eller planer for det nye året, skal bare lese etterlystprinsippet.Men vet at det blir mye norsk, da jeg alltid er nysgjerrig på nye debutanter og nye bøker fra norske forfattere generelt. Vet du mer eksakt når treffet i Stavanger skal være? Skal prøve å ta en tur, da jeg har en god venninne på Sandnes som venter på besøk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Åslaug, og godt nyttår til deg også! Treffet i Stavanger sammenfaller med Kapittel-festivalen som går av stabelen 19.-23. september. Jeg skal skrive et utfyllende blogginnlegg til helgen med en del rundt det praktiske. Veldig kjekt om du tar turen :) Og lystprinsippet? ...er det beste prinsippet!

      Slett
  3. Som jeg skrev i min blogg nettopp, i kommentarfeltet, så har jeg savnet det i Blogglandia Marianne. Håper lysten din kommer mer og mer tilbake. Det er sikkert lurt å ikke forplikte seg selv med mål når det har vært en såpass laber periode. Det kommer nok tilbake..
    BB-treff, ja.. den må jeg sette av i kalenderen og starte å booke fly, hotell etc . Nå er det jo salg både på SAS og Norwegian så kanskje man bare skal slå til..:)
    Ønsker deg et riktig så godt nytt år.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk Anita. Ikke redd for at lysten ikke kommer tilbake. Den har alltid gått litt i bølgedaler, så nå får det være slutt. Nytt år, nye bøker å lese. Jeg må bli flinkere til å ikke henge meg opp i følelsen av å MÅTTE lese norske bøker fra fjoråret! Jeg trives bedre med en større mix av sjangre, og ikke minst har jeg lest altfor lite engelsk. God engelskspråklig litteratur. Skjerpings må til!
      Det blir kos med BB-treff i år. Skal som nevnt skrive et blogginnlegg før vi reiser om dette. Håper vi kan få en ny giv med en litterær ramme igjen. Det hadde gjort seg.
      Jeg har funnet "pass, penger og pillett" så nå sjekker jeg inn i Blogglandia igjen. Både med reisebloggen (drar førstkommende mandag) og bokbloggen i ryggsekken :)

      Slett
  4. Sjå der ja. Å ikkje ha mål er eit svært fornuftig "mål" når ein føler at ein ikkje har strekt til forrige år.

    Du skriv både fornuftig og leseverdig om bøkene du les og om alle nye duppedittar du testar ut. Eg ser fram til å lesa framtidige blogginnlegg frå ebokhyllami.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant, at det å ikke ha mål er en målsetning i seg selv? HAH! (Så får jeg se hvor lenge det varer, det bor en liten listedjevel i meg, som bare MÅ krysse av noe..hehe ;) og takk for hyggelige ord. Livet har roet seg betraktelig nå i 2018, så kanskje det blir en opptur igjen. Årets første bok er lest, om ikke akkurat skrevet om. Ennå.

      Slett
  5. Godt nytt år, Marianne! Kjekt å se litt liv her på bloggen! :-) Jeg har heller ikke noen planer for leseåret 2018, jeg skal for første gang bare ta det som det kommer.

    Jeg må se om jeg ikke kan komme meg avgårde på bokbloggertreff etter hvert, har enda ikke vært avgårde og det er på høy tid.

    ser frem til å følge deg i 2018 også, ha en fin kveld, Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Beathe og godt nyttår til deg også! Der det er liv er det håp, og her står det veldig til liv. Rolig jul og travel romjul for min del. Besøk fra Danmark 5 netter til ende, pluss datter med kjæreste hjemme fra studier. Armer og bein. Herlig :)
      Det hadde vært veldig kjekt å se deg på bokbloggertreffet i Stavanger i september. Med Kapittel 18 som ramme rundt det hele så kan det bli en hyggelig opplevelse. Mer info følger snart.
      Det skal bli kjekt å følge deg også videre. Jeg har faktisk vært flink til å lese blogger gjennom 2017 selv om det har vært lite kommentarer og egne blogginnlegg. På den måten har jeg klart å holde meg sånn noenlunde oppdatert hva som skjedde gjennom året. Nå er det på tide jeg også bidrar litt igjen.
      Fine kvelden til deg også - og vinteren. Selv om jeg ser du boikotter Tour de Ski. Pga "gamleskikongen" kanskje? Heia Høsflot, sier nå jeg, som liker at flere unge kommer opp i etterkant av alle de flinke gamlegutta :)

      Slett
    2. Ja, det er pga behandlingen skiforbundet gir Petter Northug. Og,JA; Klæbo er en helt fantastisk skiløper og det lover godt for fremtiden, det er mange unge som er på vei opp og frem, det er bra.Men jeg liker fremdeles ikke behandlingen Northug får av disse to nissene som styrer(unnskyld språket).

      Har en laber periode når det gjelder blogging men håper at lysten til å blogge tar seg litt opp igjen.
      Høres ut som du har hatt en fin jul med både avslapping og besøk, det er koselig det. Her var det rolig hele julen og det var godt.

      Slett
    3. Jeg har liten kontroll på hva som skjer og ikke skjer med Northug, så der kan jeg ikke uttale meg. Men det har vært en lang nissetid på slutten av 2017 der, så det forundrer meg ikke om de har formert seg både her og både der :D Nå står 2,5 måned i Canada for tur. Reiser mandag og har stooore planer om å starte leseåret 2018 med et pang. Så får vi se om jeg holder helt til mål i år ;) Det er uansett viktig å lese og skrive fordi man har lyst, ikke hele tiden fordi man føler man må...

      Slett
  6. Du och jag, KindleJoy. Du och jag.

    (Eller er dette et fryktelig gammelt og utgått nick?)

    Stryk til gangs og null nye mål, om ikke annet er det en lettelse for meg å se at jeg ikke er den eneste som går på lesesnørra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fryktelig gammelt, ikke utgått, bare ikke brukt nick :) Jeg har en Kindle Oasis nå, så strengt tatt burde jeg jo bruke OasisJoy. Fant ut jeg skulle bruke eget navn istedenfor. Enklere i lengden.
      Så godt å se du och jag.. Jeg har lagt et forferdelig leseår, og enda verre skriveår bak meg. Sett med andres øyne er garantert over 80 bøker i året en anseelig mengde bøker... men når mitt hemmelige håp var 120, så er det ikke akkurat nær måloppnåelse. Hehe... nytt år, nye muligheter! Jeg leser hvertfall, både bøker og blogger. Nå må jeg bare kaste meg på tastaturet igjen. Stryk er stryk, ingen nederlag. Vi får bare begynne nytt år med oppbretta ermer, Elli - så får vi et flott et!

      Slett
  7. Mer blogging er det beste målet! Og du leser jo massevis, selv om du ikke klarte 100. Jeg har aldri klart 100, nærmeste jeg kom var 97 og det begynner å bli en stund siden. Men med travel fulltidsjobb og to hunder synes jeg 65 er bra nok. Gleder meg til å følge bloggen din i 2018 og ikke minst til bokbloggtreff i Stavanger!

    Så for øvrig innlegget ditt om ny Kindle og følger spent med. De siste to mine har jeg overtatt fra andre som ikke har brukt sine så ofte, snart kunne jeg tenkt meg en flunkende ny. Kanskje denne er verdt å vente på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må minne meg selv på at 80+ bøker faktisk er massevis. Og at livet av og til kommer i veien for lesingen.. Er fornøyd med 2017, og lader optimistisk opp til inneværende år. Gleder meg også veldig til bokbloggertreffet! :)
      Denne nye Oasisen kan jeg også svært gjerne tenke meg. Ikke for det, min eksisterende "gamle" Oasis er superbra - den gjør absolutt jobben. Men det ville vært greit å ha en vanntett en, og pittelittegranne større. Lydbøker hører jeg likevel på telefonen, og om jeg kommer til å ende opp med Audible er jeg noe usikker på. Denne er nok verd å vente på om du har lyst på en ny en. Alltid kjekt med nye dingser! Med fulltidsjobb og hunder så er definitivt 65 bøker veldig innafor! Jeg jobber jo ikke ute, så jeg har ikke noe å skylde på... Uansett er jeg like klar hver januar, men denne gang lar lesemålene vente litt på seg. Skal se hva jeg "føler for" å sette opp. Kanskje noen lave noen, som er mulige å nå. Da er det jo alltid kjekt å overgå dem. Med stil... hehe

      Slett
  8. Jeg liker at januar har fått alle ut av bloggskapet :D Jeg håper at feiling av lesemål er lik mye annet moro i hverdagen. Ikke at jeg skjønner at det er mulig å ha et mål på over 100 bøker i året - mitt på 50 er så vidt jeg holder.

    Nyt Canadia! Jeg er grønn av misunnelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var ut av skapet med et brak Monika.. Men, den som intet våger osv. Det hele ender opp i prioriteringer. Feiling av lesemål er ikke bare morro for 2017. En langdryg flytteprosess mellom to hus og lite lesetid satte med noe tilbake, men bevares - 80 bøker er ikke direkte lite. Håper Canada kan bøte på manglende lesing og skriving siste kvartal ifjor. Kan jo ikke bli særlig dårligere, hehe.. Ha en flott start på året! WF kan også spilles over grensene :)

      Slett
  9. Meget fornuftig av deg å late som om du ikke har lesemål. Du gjorde den nå ikke så gæli i 2017 heller, 80 bøker er tross alt en stor stabel. Innser nå at vi bare skal være glad for at lese/skrivetørke er så utbredt som det er, se nå bare for travelt det har vært denne første uka i januar, da alle slår i bordet med energi og bloggiver. Har ikke gjort noe, NOE, den siste uka enn å hoppe rundt fra kommentarfelt til kommentarfelt. Håper i hemmelighet at det dabber av slik at man kan få tid til å lese igjen. Skal det fortsette slik er det ingen som greier noen lesemål og du vinner hele året.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn - da var vi utpakket i reservehjemmet. Alltid rabalder å få egne ting ut av avlukker, siden vi leier bort kåken når vi ikke er her..

      Enig, 80 bøker er en stabel. Skal ikke glemme det. Jeg ser jo at jeg er i godt selskap når det gjelder hyppige innlegg og ikke-oppnådde målsetninger. Jeg har nå mer sett på målene som retningslinjer, egentlig. (Da er det lettere å svelge at jeg ikke når dem, hehe).
      Er godt igang med langlista. Hadde flere av dem inne, men jeg har ingen definitive favoritter. So far.. Hva med deg? Gullkalvene blinket ut i hver kategori?

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)