lørdag 27. januar 2018

"Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen" av Knut Nærum

Jeg tenkte her for noen dager siden at jeg må lirke leselysten over på litteraturfaget igjen, men å starte direkte med ei fagbok ble litt brå start. Helt til jeg fant denne svært så morsomme inngangen til norsk litteraturhistorie. Nå liker jeg svært godt Knut Nærum, da. Humoren hans går hånd i hanske med min, og jeg må si at jeg lo høyt av denne boka. Ikke bare flere ganger, men nokså på det jevne gjennom hele den norske litteraturhistorien. Helt fra 10-12.000 år f.kr opp til 2008, da boka ble utgitt.

Nærum setter scenen perfekt før boka starter (ja, jeg lyttet til denne boka fra Storytel, lest av forfatteren):
"Dette er en bok for deg som kan litt. Altfor mange litteraturhistorier forutsetter at leseren kan norsk litteratur på rams. Denne litteraturhistorien er for deg som mener å ha vært borti Ibsen på videregående. Du som lot deg verve inn i Bokklubben Nye Bøker av søsteren din for at hun skulle få det blå koppesettet som vervepremie. Du som gjerne skulle ha lest mer, men ikke helt vet hvordan du skal begynne."
Tar du tegningen? Jepp, dette er Nærum-humor. Men likevel faglig forbausende interessant. Det er rett og slett en fascinerende gjennomgang av norsk litteraturhistorie, og så er det opp til leseren da - å ta Nærum i fleip blant all fakta. Flere av de store, norske forfatterne opp gjennom tidene får nemlig gjennomgå: Kjartan Fløgstad, Jan Kjærstad, Ingvar Ambjørnsen og ikke minst Dag Solstad. Men han starter ikke der. Som Stavanger Aftenblad så treffende skrev:
Knut Nærum
Bildekilde: forfatterforeningen.no
"Til å være en ettbindshistoriker går Nærum grundig til verks. Han åpner med å avlive myten om at de første menneskene kom til Norge omtrent 12.000 år før Kristus. Kristus kom jo aldri til Norge. Etter dette går det slag i slag gjennom steinalder og sagatid fram til gullalder og bokklubbens blå koppesett. Fra andre, mer tradisjonelle, litteraturhistorier vet vi at Ibsen var en slik regelmessig gjest på Grand Café at man kunne stille klokken etter ham. Mindre kjent er det at han også ble brukt som utgangspunkt for den internasjonale meteren. «En delegasjon fra Paris kom på årlig besøk til Kristiania for å måle ham. Dette tok slutt i 1896, da Ibsen av uforklarlige grunner hadde begynt å krympe. Noen år senere døde forfatteren av naturlige årsaker, mett av dage, rik og knøttliten» skriver Nærum."  

Nå lyttet jeg til denne boka, og fikk Nærums temmelig så satiriske stemme i perfekt symbiose med det han selv har skrevet. For meg var det en absolutt høydare. For samboen her i huset, en hoderistende opplevelse. "Er du sikker på at det er norsk litteraturhistorie du lytter til?" Jepp. Det var nettopp det det var. 

Så vil du ha noen festlige, lærerike og hoderistende lyttetimer på øret. Velg denne! For meg ble den en innertier, og en fin overgang til neste fagbok ut: "How to read literature" av Terry Eagleton.


Kilde: Storytel - Lydbok utgitt: 2010 - Forlag:  CappelenDamm - Tid: 4t59
Utfordring: GoodReads, Nye Norske


Churros
Nok en perfekt symbiose :-)


.

19 kommentarer:

  1. Denne har jeg lest også, og den er hysterisk morsom. Mange ganger lo jeg godt underveis og det er så befriende med bøker som skal være morsom og faktisk greier det!

    Ha en fin søndag Marianne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid vanskelig med humor, men her var jeg nesten klar over at jeg kom til å like boka - særlig med Nærum som innleser. Han hadde et utdrag fra boka på et Kapittel jeg var engang. Flirte så jeg holdt på å dette av stolen. Denne boka er et løft for lesegnisten :-)

      Slett
  2. Denne fikk jeg veldig lyst til å lese, eller kanskje høre med Nærums stemme så må det jo bli bra! Tusen takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg ikke lest i papirform, så jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde reagert på å lese "selv". Nærum som leser Nærum er en stor opptur, så har du muligheten for å høre denne så anbefaler jeg absolutt det. Dette var noen herlige timer på øret :-)

      Slett
  3. Herlig lesetips, selv om humor faktisk er litt utenfor min komfortsone :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Humor kan være vanskelig. Det synes jeg også. Ler liksom ikke av bøker som "alle" finner morsomme. I dette tilfellet var jeg veldig klar over at jeg liker Nærums humor, og som jeg nevnte over her - jeg fikk høre et lite utdrag av denne boka på et Kapittel han var på. Hele salen flirte høyt. Kanskje denne boka på øret kan være noe for deg? Det er jo litteraturfaget han presenterer, så uansett humor eller ei så er den faktisk både lærerik og underholdende!

      Slett
  4. Denne høres artig ut. Denne må jeg skaffe meg snarest. Takk for tips.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så absolutt min humor, ihvertfall. Kos deg med boka :D

      Slett
    2. Skal sjekke biblioteket. :)
      Ps- hvordan går/gikk det med litteraturstudiene dine? Har du sluttet, skal du fortsette? Lure på om jeg skal søke selv for neste år..

      Slett
    3. Jeg ferdigstilte nordisk årsstudium og startet på engelsk litteratur. Så døde min mor, far og onkel i tett rekkefølge. Da datt jeg av studier og det meste. Litt mye å organisere alene. Jeg har ikke kommet igang igjen etterpå. Planen var å starte i 2017 igjen, men da valgte vi å flytte istedenfor. Så nå vurderer jeg å ta opp engelsk litteratur igjen fra høsten av. Elsket å studere, så det er bare å sparke seg bak :) Utfordringen er at jeg nå har fått masse tid mellom hendene og kan være med sambo på reiser hele året (han jobber, jeg fungerer som moralsk støttekontakt og reiseleder) så det blir litt sånn der valgets kvaler. Holder akkurat nå på å sjekke ut om det finnes noen fornuftige nettstudier, men jeg kjenner det er universitetsforelesningene jeg higer etter. Å være DER. Stille spørsmål. Få delta i diskusjonene.
      Hva har du planer om å søke? Spennende !!!

      Slett
    4. Ok, skjønner. Det ble for mye på en gang.
      Skjønner godt at du synes det er mer givende med oppmøtestudier enn nettstudier. Det gjør jeg også. Men hvis man søker et studie uten obligatorisk oppmøte, kan det jo gå an å reise en del. Vet ikke om det er det på engelsk litteratur, men... Dattra tok spansk og reiste rundt i latin-ameriak hele semestret..

      Jeg tenker Allemenn litteraturvitenskap på NTNU. Vurderte nordisk før, siden de har nettstudie, men Allmenn Vit, er det som virker mest interessant, synes jeg.. Må bare sjekke hvordan jeg kan kombinere det med jobb..

      Slett
    5. Spennende med litteraturvitenskap! Sjekket nettopp innholdet. Jeg har funnet engelsk og amerikansk litteratur på nettstudier hos høyskolen i Sørøst-Norge og har sendt dem en mail. Det må bli nettstudier for min del, og de har ikke obligatorisk oppmøte. Lenge til påmeldingsfrist, så nå lusker jeg rundt på nett og ser hva jeg finner :-)

      Slett
    6. Ja, ikke sant.. Ser ut som du også har funnet noe som passe deg.:)

      Slett
    7. Pstt. nå har jeg bestilt både lyd og papir av Nærums litt.historie på bib

      Slett
    8. Jeg håper jeg finner noe interessant, for nå er jeg klar for å bruke hodet igjen. Uten jobbutfordringer så må jeg ha noe som den lille grå kan jobbe med, ellers blir jeg lett veldig ... utålmodig ;)

      Slett
    9. Ja, det skjønner jeg veldig godt.

      Slett
    10. Lyd og papir? Fullgardering :-) Håper du liker Nærumboka like godt som meg!

      Slett
  5. Solgt.
    Har sett på denne før men skjønte ikke før nå at det faktisk er Ambjørnsen på coveret og Nærum som forfatter. Så bare langhåret komiker og trodde det var han stavangerhumoristen som røyker, eller røykte (får håpe han har sluttet nå, og baserte hele showet sitt på dette (en eks en gang var superfan), not for me, men ser jo nå at jeg absolutt har misforstått. Nærum here I come..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp. Ambjørnsen på coveret, og en fest inni :) Langhåret komiker? Per Ingen Torkelsen? Haha - nei det er langt fra Torkelsen. Han var en favoritt hos meg, for ca 30 år siden. Lo så jeg grein av bøkene hans, og humoren. Tror man må være fra Stavanger for å forstå akkurat den... Nærum på Storytel, bare sånn for å påminne!!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)