fredag 26. januar 2018

"Blå" av Maja Lunde

Maja Lunde's Blå er andreboka i hennes planlagte klimakvartett som startet med suksessromanen Bienes Historie. Som coveret og tittelen tilsier så handler denne boka om havet, eller - vann, og den etterhvert store mangelen på drikkevann. Blå beveger seg på to tidsplan. I nåtid, hvor vi møter den snart 70 år gamle sjøulken Signe, tidligere miljøaktivist, nå singel kvinne som aller helst tilbringer tid i seilbåten sin. Hun forlater det lille hjemstedet sitt på Vestlandet for å prøve å finne mannen hun en gang skulle gifte seg med. I båten har hun en litt spesiell last, og ferden er ikke direkte en seilas i medvind og solgangsbris.

Parallelt med Signes historie blir vi også kjent med den unge faren David og hans lille datter. Året er 2041 og de er på flukt nordover gjennom et Sør-Europa som er rammet av stor tørke. Målet er å komme til vannlandene i nord. I starten av flukten mister David sin kone og yngste sønn av syne for ikke å finne dem igjen. Håpet er å møtes i en av de mange flyktningeleirene nordpå, men livet går ikke helt som planlagt. Én dag oppdager de en seilbåt i en forlatt hage langt inne i landet.

Maja Lunde
Bildekilde: linkedin.com
Maja Lunde har igjen truffet godt med valg av tema og gjort et interessant og tankevekkende valg med klimaboka si. Dette er ei velskrevet og spennende miljøvernbok uten å komme med advarende pekefingre. Skjebnen til David og hans datter har en troverdighet over seg som det er vanskelig å komme fra. Lunde har funnet en oppskrift som virker. Jeg håper likevel at hun gjør en litt annen vri i sin tredjebok, så bøkene ikke likner altfor mye på hverandre. Personlig likte jeg Bienes Historie best, der oppbygningen med parallelle historier i forskjellige tidsepoker samlet rundt ett tema var nytt. Blå er mer av det samme. Misforstå meg rett, dette er ei god og tidsriktig bok. Men jeg vil helst ha en helt forskjellig form i bok 3. Kravstor jeg, serru :-)


Kilde: fått fra forlaget - Forlag: Aschehoug - Utgitt: 2017 - Sider: 368
Utfordring: GoodReads, Kaosutfordringen


Definitivt nok vann på Barbuda 2016
Sambo med 10 kg tarpon



4 kommentarer:

  1. Flott omtale, kjekt å bli minnet på denne viktige boken. Er enig med deg at en vri i den tredje boken hadde vært fint. God helg Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår hvorfor disse bøkene slår an ute i verden forøvrig, for de er temmelig unike i måten de er skrevet på gitt klimatema de bygger rundt. Det syns jeg er fantastisk bra. Er spent på tredjeboka, både med tanke på hva Lunde kommer til å fokusere på og om hun kommer til å avvike fra "oppskriften". På en måte burde kanskje alle de fire bøkene skrives over samme lest?

      Slett
  2. Jeg leste Bienes historie med stor skepsis, men ble veldig begeistret. Derfor gledet jeg meg til denne og så frem mot en god bok, men jeg ble så skuffet. Jeg syntes denne var litt for lettvint i forhold til Bienes historie. Og jeg syntes det at Signe på 70 skal greie å seile fra Norge til Frankrike ble litt for usannsynlig.

    Men flott at du likte den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet du, jeg er helt enig med deg Gro. Jeg var hypergiret på Biene, for jeg hørte Maja Lunde på Kapittel for et par år siden. Et fantastisk bra bokbad. Da jeg leste boka etterpå ble jeg en smule skuffet, selv om jeg likte boka og ideen. Blå ble mer lettvint enn Biene igjen, derfor likte jeg Biene bedre. Men Signe på 70, hun trodde jeg på. Har en bestefar-nabo som fyker rundt alene i seilbåt langs Europa rett så det er, så den reagerte jeg ikke på.
      Jeg tror jeg liker ideen til Maja Lunde bedre enn bøkene. Derfor er jeg nysgjerrig på nr 3 (som jeg også kommer til å lese, bare fordi ;)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)