mandag 22. august 2016

Ny Kindle Oasis omsider i egne hender!

Jepp, det gikk som det måtte gå. Veldig sein i avtrekket denne gang, men så var den plutselig der. Geburtsdagsgaven fra min snille sambo som tok mine kraftige hint - en flunkende ny Kindle Oasis med vinrødt cover som ventet på oss da vi kom til Houston :-)

Fargevalg: Sort, Brun og Vinrød
Bildekilde: mashable.com

Jeg har skrevet det som er å skrive om Kindle Oasis både her og her. Etter å ha brukt den et par dager nå må jeg likevel korrigere meg noe:

Størrelse
Kindle Oasis er mye mindre enn jeg trodde! Den er rett og slett nusselig, hehe.. Og så liten at den går ned i mine mindre håndvesker. YAY! Og det uten å gå på bekostning av skjermstørrelsen. Det er bare mye mindre rom/ramme rundt selve skjermen enn på Kindle Paperwhite og Voyage. Blir den da vanskeligere å holde? Nei. Fordi den er så liten, og mye lettere - OG at den har en bredere side hvor...

JAAA!!

.. bla fram/tilbake knappene sitter!!!

Bildekilde: express.co.uk

Knapper
Jeg visste jeg hadde savnet bla fram/tilbake knappene Kindle hadde tidligere. Men at det var SÅ herlig å få dem tilbake trodde jeg ikke. Som om en long lost friend endelig var kommet hjem. Sambo har også prøvd Oasis'en, og til tross for at han har en del større hender enn meg så hadde han ingen problemer med å få et behagelig grep om koseplata. Såpass fornøyd var han, at han har bestilt en til seg selv også. Amazon tjener noen grunker på oss, ja... Som man ser på bildet så er det bare å snu Oasis og så flipper teksten over = man kan lese med høyre eller venstre hånd, og knappene er alltid der de ergonomisk korrekt burde være. Genialt! (..og ikke irriterende, noe som jeg først trodde det ville være...) Og JA - det er fremdeles touch-skjerm, så om man insisterer på å bla på skjermen med trykk/swipe så er det også mulig!

Bildekilde: gsmarena.com

Skjerm
Skjermen var feilfri! Det var det neste punktet på sjekklista. Aldeles jevnt belyst, ingen tendenser til punktlys og mørkere/skyggeområder. Upåklagelig kontrast og skarpe fonter.

Batteri
Det gjenstår nå bare å teste hvordan batteriet vil fungere over tid. Vil jeg få betydelig lengre lesetid på en lading nå når det er et ekstra batteri i coveret, eller er dette bare en gimmick. Vi får se. Uansett så har jeg aldri vært i beit for batteri på mine andre Kindler. Reiser jeg på ferie er det sjelden jeg er uten strøm i over 3 uker (les: aldri). Med min til dels heftige bruk av lesebrettet så har alltid en lading holdt til en hel ferie (ihvertfall 2 drøye uker med flere timers lesing pr dag). Jeg skrur nemlig alltid av wifi når jeg ikke må på nett for å laste ned nye bøker..

Man legger bare Oasis "inni" coveret, og så fester det seg selv magnetisk. Det sitter som støpt, faktisk!
Bildekilde: theverge.com

Ulemper?
Ja, to! 
  1. Pris - Kindle Oasis er altfor dyr! Dette er kun et lesebrett, og det burde være helt unødvendig at dette skal koste minimum $289.99 (NOK 2.375,- levert på døra i USA, uten importavgift, mva osv). Kindle Paperwhite, tidligere modell, er superb og koster kun $199.99 (NOK 985,- levert på døra i USA, uten importavgift, mva osv). Man kan kjøpe og lese mange bøker for NOK 1.500,- som er mellomlegget...
  2. Cover/Personalisering: Jeg kan nemlig ikke bruke Oberon Design sine flotte håndlagede cover til Kindle Oasis. Den krever sitt eget cover hvor batteriet er innebygd. Dessverre. For jeg elsker designet på Oberon sine mesterverk. Vel. Jeg vinner både på vekt (mye) og på størrelse (superpraktisk), så jeg kan vel ikke klage. Det vinrøde coveret er faktisk veldig så lekkert!

Endelig konklusjon
Siden dette var en gave og jeg ikke betalte den selv - er jeg fornøyd med produktet? Så absolutt!!!
Hvilket lesebrett ville jeg kjøpt dersom pris ikke var et hinder? Kindle Oasis
Hvilket lesebrett er det absolutt aller beste teknisk i forhold til pris? Fremdeles Kindle Paperwhite, hvor man får aller mest for pengene!



Say no more!

9 kommentarer:

  1. Det var da riktig så lekkert.
    Nå regner meg med Oasis er obsolete på det tidspunkt jeg trenger ny (bank i bordet), har kindle4, med bak og fram knapper på begge sider, og håper den varer evig. Innrømmer dog at jeg føler meg tiltrukket av størrelsen, og ikke er så anti touch som jeg har vært tidligere. Kjøpte nylig ny gps med touch (som jeg hadde sverget jeg aldri skulle, og ikke er udelt fornøyd med), så jeg er på gli mot framtiden.

    Som du vet har jeg også ny pc - sukk - men der jeg snudde jeg ryggen til touch. Det får være grenser. OK, det er litt teit at de presser deg i coverretningen, man vil jo velge selv, og det er ikke egentlig en unnskyldning at det var pent. Ikke egentlig. Egentlig.
    Egentlig. Men hva skal man gjøre??
    Annet enn å håpe kindle4 lasts forever.
    (Sikker på de snart finner på et triks som gjør den ubrukelig)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nyt Kindle 4! Eldre modeller ruster ikke ;) Oasis er både/og touch/gammel dame, så det trenger du ikke bekymre deg over. Størrelsen var imidlertid sjokkerende faktisk. Jeg måtte måle for å se at selve leseområdet på skjermen var like stort som Paperwhite/4/Voyage, og det var det jammen. Uten coveret er Oasis en så liten søt sak at den går ned i pyntevesker. Størrelse DOES matter. Uansett hva mannfolka sier! ;) Trikset for å gjøre Kindle 4 ubrukelig er like gammelt som dataalderen.. Amazon bare unnlater å komme med oppdateringer på et tidspunkt, og voila så er programvaren så utdatert at den ikke kommuniserer med Amazon book store. DET var dystopisk.. Tror ikke det vil skje med det første, så behold 4'ern til den dør av leseslitasje..

      Slett
    2. Skrekk og gru.
      Gladjente som jeg er går jeg utifra at dette dystopiske scenarioet inntreffer før jeg sliter den ut. Alt jeg gjør er å trykke på sideknappene (alt internett blir gjort fra app). Se der, en oppdatering som gjør at disse ikke virker og vips. VIPS.

      Slett
    3. Glemte: Du tar den vel med til treffet så vi før bivåne og beføle??

      Slett
    4. Beføling er en selvfølge. Oasis medbringes garantert. Reiser ikke noe sted uten. Og så må jeg jo ha plass til papirbøker i kofferten, sånn just in case Eldorado viser seg fra sin bedre side... Nettopp kommet tilbake fra Barnes & Noble. Ebøker sa du? HAHA.. jeg går bananas i reolene der hver eneste gang! (Tror det må være en sykdom. Kjøpte idag ei bok som het: "How to read a book" Burde kanskje startet med den for ca 45 årsiden? :D

      Slett
  2. Så morsomt å bli oppdatert på den nye Kindle'n din, Marianne. Forresten, gratulerer så mye med dagen som har vært(er?!)!

    Selv er jeg på min andre Kindle, jeg har PaperWhite og ut i fra det jeg leser hos deg, så får den bli en stund til. Den har foreløpig holdt mye lenger enn min første Kindle, hvor skjermen bare låste seg. Den står med et Jane Austen bilde på skjermen den dag i dag, sikkert minst to år siden den takket for seg. Rart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dagen var tidligere i måneden, så takk :)
      Informerte du Amazon kundeservice ang din første Kindle? Skjermen skal ikke bare låse seg. Det samme skjedde min, jeg kontaktet dem, returnerte min dengang Kindle Keyboard og fikk ny tilsendt - alt innen 14 dager midt i julestria. Men ok, Austen er jo et fint bilde å ha der for evig tid da :) Behold din Paperwhite du. Det er et utrolig bra lesebrett!

      Slett
  3. Artig å lese anmeldelser på en ny Kindle! :-) Gratulerer med ny dings i hus og overstått dag! :-) Har siden starten av sommer gått å drømt om en Kindle Paperwhite, og etter jeg leste innlegget ditt har ikke noe endret seg, særlig når jeg tenkte hvor mye bøker man egentlig kan skaffe seg på mellomlegget som du oppfordret oss å tenke på, hehe. Nå har jeg jo greid å ligge unna bestillings knappen en stund, så nu lurer jeg litt om jeg skal ønske meg den til jul i stede. Ikke at det er noe galt med den gamle Kindlen, men er jo gøy med litt nytt!

    Kos deg med din nye dings og ha en fantastisk dag! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk til begge :-) Og forresten.. dersom du ønsker deg ny Kindle så kommer jeg til å legge min Kindle Voyage ut for salg til veldig snill pris, inkl Oberon cover og det hele ;-)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)