fredag 15. juli 2016

#5 bokryggpoesi med vri fra ebokhyllami

Det nye? ebokhyllami har prøvd seg som stuntbokryggpoet! Jeg ble inspirert av Garté/Pihl sin bok Bokryggpoesi hvor det - blant mange andre rare avsnitt - ble diskutert den plutselige tilkomsten av nye ord til det norske språk. "Noen av dem er nærmest uforklarlige og er åpenbart produkter innenfor et begrenset miljø." Du sier ikke det, hehe... Bokryggpoesi er et slikt ord. Stuntbokryggpoet er et annet. Det handler rett og slett om en person - i dette tilfellet meg - som besøkte både en bokhandel, en bruktbokhandel og et biblioteket. Poenget er å sette opp bokryggpoesi i full offentlighet med bøker man finner i hyllene der man er - uten å bli fersket. Som sagt så gjort. Jeg fotograferte poesien og rygget ut igjen, uten at noen så meg. Kanskje poesien står der ennå? Eller kanskje ingen la merke til mine kreativiteter? I verste fall, de ansatte så meg og ble irritert på alt rotet og nå er jeg uønsket kunde?  Ikke vet jeg, men morro var det lell!

Ukas stuntbokryggpoesi - oppstilt, forevighet og fragått i andre etasje på Løvås Bruktbutikk i Stavanger - er denne:



DET UTENKELIGE
Munken som solgte sin Ferrari
i Djengis Khans rike
Der det ikke finnes nåde
Haikeren...

Noen andre skapstuntbokryggpoeter der ute som tar utfordringen? Neste uke kommer bidraget mitt fra Stavanger Bibliotek på Kulturhuset.

For flere bokryggpoesier, besøk Pia's Kulturkrok :-) Ha en flott helg!


.



.

8 kommentarer:

  1. Jeg tar utfordringen! Neste uke blir det stuntbokryggpoesi - utrolig morsomt!
    Og flott resultat ble det også - så gøy det blir for kundene hos Løvaas nå. Du er god!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt regnet bringer innendørskreativiteten fram. Nå kan jeg gå inn i en bokhandel og virkelig kose meg - UTEN å kjøpe, men å ha det like kjekt :D

      Slett
  2. Så kreativt! Stuntbokryggpoet - virkelig bra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk :) Som stuntbokryggpoet går man ihvertfall ikke tom for ideer. Når det er "tomt" i egne hyller er det bare å forsyne seg hos andre...

      Slett
  3. Pssst: Så at du la igjen en kommentar hos Birthe om at du hadde lyst til å lese Rosemary's Baby, og håper du gir den en sjanse:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Allerede kjøpt fra Amazon ;)

      Slett
    2. Flott:) Spent på din mening. Trodde ikke jeg ville like den i og med at jeg har sett filmen først, men både boka og filmatiseringen er jevnt over godt gjennomført:)

      Slett
    3. Skal se filmen om igjen neste uke i og med det er lenge siden sist:)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)