mandag 27. januar 2014

Maraton-søndag, fra bok til film...

Det hender ikke helt sjelden at samboen og jeg tar to filmer på rappen når vi først tar "utflukten" til Stavanger for å gå på kino. Det som var litt spesielt denne helgen var at vi tok tre filmer, back-to-back, og at alle tre filmene er basert på bøker fra forfattere som jeg liker utrolig godt. Det var derfor duket for et heldags bok-til-film prosjekt, kun avbrutt av en kjapp matpause på indisk restaurant. Er det bytur så er det bytur :-) Filmene vi hadde bestemt oss for å se var først Smaug's Ødemark, film 2 av 3 basert på Tolkiens bok Hobbiten. Neste ut var Kvinnen i Buret, skrevet av Jussi Adler-Olsen og til slutt filmen Jack Ryan: Shadow Recruit. Sistnevnte er riktignok ikke basert på en bok av Tom Clancy, men basert på karakterene i Clancy's Jack Ryan serie. Det var godt nok alibi for meg. Clancy er og blir en favoritt med Jakten på Rød Oktober som den definitive høydaren. Så hvordan gikk prosjektet?

Hobbiten - Smaug's Ødemark, Tolkien
I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for ikke å se flere av Hobbiten-filmene. Jeg ble nemlig så usedvanlig skuffet av den første. Jeg hadde nok innbildt meg at den skulle følge Lord-of-the-Rings tradisjonen, noe som den i utgangspunktet nok gjorde, men da dvergene satte igang med musical-versjonen av LOTR så datt jeg fullstendig av lasset. Noe flere meg med tydeligvis gjorde, for i film 2 - Smaug's Ødemark - ja da var vi igjen tilbake i det fantastiske Tolkien-universet som ble så utrolig flott presentert i filmatiseringen av LOTR.

Smaug's Ødemark var rett og slett veldig god! Filmingen fantastisk bra, og karakterene kom virkelig til sin rett. Her var gjensyn med flere kjente ansikt fra LOTR og nye skuespillere som gjorde en meget bra jobb. I tillegg syns jeg special effects var fullt på høyde med, og kanskje enda bedre enn, Lord of the Rings. Filmen sluttet selvfølgelig med en gedigen cliffhanger, for det kommer enda en film i rekken før dvergene når målet sitt, og den - ja den skal jeg definitivt se! Da jeg fikk vite at Tolkien's Hobbiten skulle filmatiseres i tre deler ble jeg nesten sjokkert. Boka er tynn som ei fille i forhold til LOTR-"bibelen", og film 1 lovet heller ikke noe særlig. Heldigvis stolte jeg på min sønn og fikk med meg Smaug's Ødemark. Nuh er vi tilbake og på rett spor. Fra bok til film var usedvanlig bra! Anbefales!


Kvinnen i Buret, Jussi Adler-Olsen
Var jeg spent på den første filmen, så var jeg ikke mindre spent på denne. Etter jeg leste boka fant jeg nemlig en ny krimfavoritt, og nå har jeg samtlige av Jussi Adler-Olsen's bøker pent i rekke i bokhylla. Jeg har lest de tre første bøkene i serien om Avdeling Q, og har spart de siste - klok av overdoseskade-erfaringer fra tidligere leserassiaer. Carl Mørch og Assad skal nytes! Og deri lå det store spørsmålet i forhold til filmen.

Ett av de elementene jeg syns Adler-Olsen er spesielt heldig med i bokserien sin er nemlig valget av og utviklingen til karakterene Carl og Assad. De bærer til nå samtlige av bøkene, og det var for meg uhyre viktig at de riktige skuespillerne ble valgt til å portrettere disse. Ikke en helt enkel sak, nemlig. Jeg slapp å bli skuffet! Carl og Assad på film er så nært det må være mulig å komme Adler-Olsens skapte karakterer i boka. Hurra og takk for det! Ellers ble også storyen veldig bra gjenskapt, og den creepy følelsen jeg satt med da jeg leste om Merete Lyngaard og hennes opphold i trykktanken ble levende godt skummelt på film også. Nå visste jeg jo hvordan det gikk, men hadde ikke sagt noe til samboen om verken karakterer, forventninger og plott. Han endte opp med å sitte ytterst på kinostolen, og det sier sitt. Jeg syns de humoristiske kommentarene til Assad fra boka ble noe nedtonet, men Fares Fares som Assad gjorde likevel en så bra jobb at det ikke dro ned noe særlig på karakteren i sin helhet. Nikolaj Lie Kaas var ypperlig som den sære, småsure Carl Mørch. Rett og slett ypperlig! Det var tydelig at det befant seg flere Adler-Olsen lesere i kinosalen, for de flirte høyt av deler av filmen som man egentlig måtte ha lest boka for å fullt ut flire av. Fra bok til film var veldig bra! Anbefales.


Jack Ryan: Shadow Recruit, basert på Tom Clancy's karakterer
Jeg hadde minst forventninger til denne filmen faktisk, til tross for at traileren på forhånd hadde gjort en god jobb i å hype denne opp som en tidsriktig action-film med spennende skuespillere. Hvem vil vel ikke se Kevin Kostner og Chris Pine utfolde seg på lerretet? Gammel og ny eyecandy i en og samme film er ikke å kimse av :-) Jeg har sett flere av Tom Clancy's bøker på film, med nevnte Jakten på Rød Oktober som den absolutten toppen av disse. Jeg ble derfor litt skuffet over denne. Eller - kanskje ikke skuffet, men den innfridde ikke helt forventningene mine. Jeg har alltid hatt en følelse av fortettet spenning, både i Clancy's bøker og de par filmatiseringene jeg har sett tidligere. Det var spenning nok her, men ikke den intense, spenningen og det forventede psykologiske presset jeg nok hadde håpet skulle prege filmen. Det var en helt grei action film, rett og slett. Det var likevel ikke en film jeg ville stemple som "basert på Tom Clancy". Til det er bindingene altfor løse, og så må jeg jo si at Kevin Kostner som snikskytter i en action film kanskje ikke var heeeelt den skuespilleren jeg ville satt i rollen? Ok, den siste der er kun for egen regning, men likevel. Fra karakterer-basert-på-en-bokserie til film var helt grei nok. Anbefales som god action film heller enn som forventet fortettet Tom Clancy thriller.

Om ikke disse tre ovennevnte filmene basert på bok var nok så har jeg planer om å se "Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant" - filmatisering av boka til Jonas Jonasson samt "Meg eier ingen" som er filmatiseringen av boka med samme tittel skrevet av svenske Åsa Linderborg som vi hadde på pensumlista høsten ifjor. Begge håper jeg å få tid til inneværende uke før jeg reiser bort for 3 uker. De prioriteringene de prioriteringene :-)

Her følger trailere på de tre filmene jeg så igår, søndag. Enjoy!

Hobbiten - Smaug's Ødemark




Kvinnen i Buret, Jussi Adler-Olsen




Jack Ryan: Shadow Recruit, basert på Tom Clancy's karakterer


6 kommentarer:

  1. Åh! Jeg var også på "Avdeling Q" i går. Men jeg ble litt skuffet.
    Jeg hadde sett for meg karakterene så annerledes. Jeg hadde bla. sett for meg Ali Kazim som Assad.
    Hvor var Morten Holland, Fru Sørensen og Mona?
    Det var irriterende at Assad var politi... Jeg kunne også tenkt meg at de ikke kutta ut broren til Daniel, at sekretæren til Merete var med.
    Det var ingen dromedar og kamel vitser heller...
    Egentlig kunne jeg tenkt meg at boken ble laget som en serie i "Broen-format".

    Men en helt grei film, hadde bare forventet så veldig mye mer ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så dumt du ble skuffet, Karete! Jeg hadde ikke satt noen skuespillere inn i rollen rent mentalt, så jeg gikk igrunnen med blanke ark og egentlig med en indre overbevisning at jeg kom til å bli skuffet. Tonet ned forventningene noe skikkelig, med andre ord. Ble derfor veldig positivt overrasket. Dromedar og kamelvitsene kjøper jeg, de ventet jeg også på. Og at Assad plutselig var blitt politi med skilt og greier, men skrev det på kontoen for at alle detaljene i ei bok ikke kan filmatiseres. Nå må jeg google hvem Ali Kazim er ;o)

      Slett
  2. Kvinnen i buret må jeg få sett snart! Høres forøvrig fantastisk ut med tre kinofilmer på en dag, det må prøves :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var utrolig gøy, Silje - men plukk dine filmer med omhu. To på rappen går greit, men har man tre så er det viktig med stor variasjon. Det kan ble litt lenge på rumpa helt i ro ;o) Blandingen igår var imidlertid veldig god. Det ble en flott dag! Kvinnen i Buret anbefales! Husker ikke i farten om du har lest boka, men har du ikke så er det også ei bok jeg anbefaler sterkt!

      Slett
  3. Eg og ei venninne såg to filmer på rappen på kinodagen for fleire år sidan, og du har rett i at du må velge filmer med omhu og god variasjon. Den gongen endte me opp med nyinnspillinga av "Hairspray" og ein thriller med George Clooney. Første film er rasande festlig, og andrefilmen var spennande.

    "Hobbiten" såg eg og bror før jul. Eg er veldig glad i Richard Armitage, og må ha med meg han når han for ein gongs skuld er på kinolerretet. "Kvinnen i buret" har fleire bokbloggere sett, men det er veldig delte meiningar. Med mindre eg blir invitert med skal eg ikkje sjå den på kino. Boka ga meg så veldig mykje av godt og vondt (og det var rett før eg ikkje fortsatte med serien), og sjølv om eg veit kva som skjer hadde eg sikkert sett ut som samboeren din. Eg har lyst til å sjå "Jack Ryan" for der er det god eyecandy (og sikkert ein god historie også) ;-)

    Eg har kun "Marco-effekten" igjen av Adler-Olsens Avdeling Q, men eg har ikkje dreve med maratonlesing ;-)

    SvarSlett
  4. Kjempeartig å lese dine opplevelser av filmene Marianne. Og bra du likte Kvinnen i buret. Ang Hobbiten, har jeg også tenkt at det å lage tre storfilmer ut av de tynne boka er å melke Krigen om ringen-filmene så det ljomer etter.. Kan man se nr to uten å se nr en, tror du? Eller mister jeg mye? Jeg synes det er et ork å se tre timers filmen,d a skal de jaggu meg være gode.
    Har selv planer om å se Hundreåringen og Meg eier ingen, samt Boktyven så snart jeg rekker og orker..

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)