søndag 24. juni 2012

En smakebit på søndag #2 - "Song for Eirabu"

Mitt smakebitsbidrag til Mari's ukentlige innlegg denne søndagen kommer fra den aller første norske fantasyboka jeg noen gang har lest på nynorsk. Stor var tvilen da jeg åpnet boka og så nynorsk lyse mot meg fra første side. Desto mer overrasket har jeg blitt etterhvert.

Jeg har kommet meg over halvveis i boka. Det er likevel den utrolig nydelige starten jeg lar smakebiten stamme fra:

"Ho kunne ikkje la seg søkke i myra igjen og la desse unge gudane tru dei kunne rå med sin eigen lagnad. Jolnir, den einøygde, skulle ikkje tru han kunne lyge ustraffa. Alt som ikkje døyr og rotnar, kjem til overflata. Ho var her framleis, og orda hennar var ikkje borte. Spådommen hennar skulle ende denne verda, for slik fjorden pustar, skal mørket og lyset puste. Verder blir til, og verder skal gå under, som andedrag."


Det blir Eirabu til kvelds :-)


Ikke bare regn en St.Hans aften i Ryfylke...



.

17 kommentarer:

  1. Eirabu har det meste, solid fantasy med et nydelig, vakkert språk.

    SvarSlett
  2. Hoppas den blir översatt till svenska, nynorska är lite för svårt för mig.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for smakebiten:-) Gleder meg til å ta fatt på disse bøkene. Ha en fin Søndag Marianne!

    SvarSlett
  4. Spännande! Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  5. Nydelig smakebit. Du får kose deg videre. :)

    SvarSlett
  6. En fin smakebit. Jeg skal i gang med denne boken til samlesingen og burde kanskje begynne snart :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Leser den også ifm samlesingen. Språket er nydelig, det gjør imidlertid at lesehastigheten går ned - så det er nok på tide å begynne snart ;-)

      Slett
  7. Vakker smakebit! Jeg gleder meg til å lese den selv etterhvert :-) God søndag, Marianne!

    SvarSlett
  8. Nå har jeg lest meg gjennom mange flotte smakebiter og notert meg nye forfattere "bak øret". Disse søndagssmakebitene hos Mari kan fort koste mye penger ser jeg. Masse kjekt! En god søndag til alle dere også :-)

    SvarSlett
  9. Takk for smakebiten!:) Herlig smakebit!:)Jeg skal begynne på den på mandag tror jeg og da skal den få min fulle oppmerksomhet:) Blir spennende og se om den faller i smak:) Likte det jeg leste i Prologen ihvertfall:)Blir spennende ja og lese de forskjellige omtalene. Gleder meg! Kos deg med boken videre og ha en fin søndag!:)

    SvarSlett
  10. Fin smakebit :-) Jeg har boka på vent. At du liker den er jo et positivt tegn. Håper fortsettelsen er like god. Ha en fortsatt fin søndag.

    SvarSlett
  11. Denne har jeg hørt om tidligere! Virker spennende!

    SvarSlett
  12. Av og til synes jeg faktisk språket er vakrere når det er skrevet på nynorsk, jeg! Men som du sier, det tar litt lenger tid å lese. Jeg har skjønt at denne boka er veldig populær i bloggverdenen, og selv om sjangeren ikke er helt for meg så gir i alle fall alle smakebitene og omtalene et solid inntrykk: ) Kos deg videre med boka!

    SvarSlett
  13. Leste boka da den kom ut, og elsket den!

    SvarSlett
  14. Boka er fremdeles nydelig 75% uti teksten (leser den på Kindle). Den tar imidlertid tid å lese, for jeg klarer ikke/kan ikke skumme meg gjennom sidene som jeg pleier å gjøre. Jeg nyter hver setning, og av og til glemmer jeg nesten innholdet i pur glede over norsken! At jeg - JEG - skulle lese ei nynorsk fantasybok hadde jeg ikke satt mange kronene på... Det sier vel det meste! :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)