lørdag 21. mai 2011

London blir aldri som før

Fra en av mine mange London-turer
En av de mange gledene med å reise til London var å besøke bokhandlerkjeden Waterstones. Jeg har tilbragt mange timer i en krok der istedenfor å gå berserk og shoppe klær i Soho og langs Oxford Street.

Stor var derfor sorgen da jeg leste nyheten om at HMV selger Waterstones. Mye pga meg... og alle andre... Salg av digitale bøker overgår nå salget av papirbøker.

Og økonomien? Her sakset fra PC magasinet PC Pro "Waterstone's is being bought by a Russian investor for £53 million, after posting an 8% decline in sales over the past four months and £2.8 million profit over the past year."

News Business kan fortelle "Only last month it (Waterstones) said it expected annual profits to be about 25% lower than it had hoped. The retailer has been struggling to cope with declining sales in the face of increasingly fierce competition from supermarkets and online retailers such as Amazon and iTunes."

Den gamle bokhandelen går mot å bli en utdøende rase i den form som vi er vant til. Waterstones var for meg en av de store, men likevel veldig trivelige, bokhandlerne å besøke i London. Ikke noe kan erstatte følelsen av den gamle, gode boka - men, verden må gå videre. Ikke nødvendigvis til det bedre?!?

.

3 kommentarer:

  1. Waterstones er en kjede, sant? Merkelig nok har jeg ikke vært i den i London, men mener jeg var på en Waterstones i Cardiff og at jeg måtte dras ut til slutt.

    SvarSlett
  2. Høres ut som du har vært på Waterstones, ja. Ikke lett å komme seg ut igjen :-) Det er en britisk kjede som nå også har spredd seg litt ellers i Europa. Neste år ville de vært 30 år.. Lurer veldig på hvordan den blir nå, som privat, russisk-eid? Hmm.. Kanskje jeg må ta meg en kjapp svipp til London for å få med meg de siste britiske vibbene? Ingen grunn er for dårlig til å ta seg en tur til London :-)

    SvarSlett
  3. Why usеrs still mаke uѕe οf to reaԁ news papers ωhеn in this technolοgiсal
    wοrld everythіng іs еxisting on net?


    Μу webpage - benefits of reiki
    my site - craniosacral

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)