søndag 1. mai 2011

Bryter jeg norsk e-bok lov?

Jeg har irritert meg grønn over at det ikke på lovlig vis er mulig å kjøpe en norsk ebok på bokskya.no for så å lese denne på min Kindle. Where there is a will there is sikkert a way, tenkte jeg og skred til verket.

Resultatet av ca. 2 timers sjekkearbeid er at det jo fins en nokså enkel måte å bryte Digital Rights Management på, for så å konvertere norske EPUB bøker til Kindle's MOBI format.

Er jeg da en lovbryter? Bestem selv - jeg har nemlig "gjort meg skyldig" i følgende...

  • Jeg gikk inn på bokskya.no og kjøpte via Norli ærlig og redelig Gunnar Staalesens ebok-versjon av "Ansikt til ansikt" for kr. 149,-
  • Installerte deretter 2 stk gratis programvare på PC'n min, fritt nedlastet fra internett
  • Fjernet DRM rettighetslåsen på boka med den første programvaren
  • Konverterte boka til MOBI Kindle format med den andre programvaren og la den elegant og flott inn i boklista på lesebrettet mitt
  • Og så det viktigste - jeg legger ikke denne fila ut på internett til gratis nedlastning for resten av verden, ei heller distribuerer jeg denne til noen andre. Det jeg imidlertid, og sannsynligvis gjør, er at min samboer får lese boka dersom han er interessert. Utenom dette vil boka kun ligge på MIN Kindle!
Hva er så forskjellen fra å eie en papirbok i mitt tilfelle? Må jeg nå føle meg som kjeltring fordi jeg leser en norsk e-bok på min Kindle?

Hva syns dere?!?

.

10 kommentarer:

  1. Når det er en bok man selv har kjøpt og betalt, hvorfor skal man ikke da få lese den på det lesebrettet man eier? Jeg kan ikke forstå at det skal være ulovlig, selv om det nok kanskje er det i og med rettighetslåsen blir brutt.

    Kjenner jeg er veldig fristet til å spørre hvilke programmer du brukte for å få til dette. Hvordan blir forrestn MOBI filene på skjermen i forhold til azw filene på Kindle? Hvis det blir som med pdf filene så er det så knotete å lese syntes jeg.

    SvarSlett
  2. Nettopp! Og derfor kommer jeg til å fortsette med å ærlig kjøpe norske ebøker til sine respektive priser for så å legge dem inn på Kindle'n min. Jeg har ikke stjålet noe av noen...

    Programvaren er ikke hemmelig, den ligger åpen for alle å bruke. For å cracke DRM koden bruker jeg programmet EPUBEE og for å konvertere EPUB formatet til MOBI så bruker jeg Calibre.

    MOBI filene blir identiske med AZW filene på Kindle. Jeg har bladd meg 10-12 sider fremover i begge bøkene jeg har konvertert, og jeg ser overhode ikke forskjell. Kvaliteten er super!

    Dersom du ikke får det til og trenger en "How-to-do" gi meg en lyd så skal jeg sende oppskriften på mail :-)

    SvarSlett
  3. Hei KindleJoy,

    Endelig ett innlegg man skjønner. Gleder meg til å kunne kjøpe norske bøker på min Kindle. Det eneste er at de er så dyre.

    Kan du sende meg oppskriften på hvordan man gjør det.

    Takk Mvh,
    I love my Kindle

    SvarSlett
  4. Hei Anne!
    Oppskriften ligger lett tilgjengelig bak "ePub"-ikonet nesten øverst i venstre feltet på bloggen min. Under ikonet står det "Hvordan få norske ebøker på din Kindle".
    Dersom du får problemer eller lurer på noe, kontakt meg gjerne.
    Lykke til! ...for det er en ren nytelse å ha norske bøker på Kindle'n sin :-)

    SvarSlett
  5. Eg er så enig så enig, kjøper eg ein ebok i Norge på Norsk så leser eg den på det lesebrettet som eg sjølv vil lese den på.

    Bruker også Calibre, men har kjøpt eit Amerikansk ? program for å "knekke" DRM koden, det tar ca 5 sekunder pr bok.

    SvarSlett
  6. Hvilket program bruker du? Jeg har til nå benyttet ePubee DRM Removal som har vært freeware frem til nå.

    SvarSlett
  7. Tusen takk for oppskriften din for overføring til Kindle! Fikk en i bursdagsgave og ble ordentlig lang i maska da jeg ikke fikk overført nyinnkjøpt ebok fra Bokkilden til lesebrettet. Fulgte oppskriften din og det fungerte helt perfekt. Det virker som det er kommet tilleggsfunksjoner i Calibre som gjør det enda enklere å overføre til Kindle, du kan velge epost eller bare trykke på knappen "Send til enhet".

    At det er ulovlig kan jeg ikke tenke meg, boka er ærlig og redelig kjøpt og betalt, eneste forskjellen er at vi bruker et annet medium for å lese boka. Kan neppe tenke meg at forfatterne har noe i mot at også Kindle-eiere vil kjøpe bøkene deres:)

    SvarSlett
  8. Heisan Kristin! Gratulerer med Kindle :-) Ja, det er litt hårreisende at det ikke skal være mulig å bare lese hvilkesomhelst e-bøker på hvilketsomhelst lesebrett... Sålenge man kjenner "omveier" så går det som regel bra. Godt du fikk oppskriften til å fungere!

    Calibre kommer hyppig med oppdateringer. Jeg har endret oppskriften flere ganger. Ser ut for at jeg må ta en runde til ved anledning, så takk for informasjonen! :-)) Det blir enklere og enklere å "omgå" problemene, heldigvis!!

    Det er ikke det å lese ei ebok på et annet lesebrett som er ulovlig. Det er å bryte DRM koden (rettighetskoden som "låser" eboka) som er ulovlig. Jeg er imidlertid helt enig med deg. Sålenge man kjøper og betaler det man leser, ja så får det være opp til betaleren å velge hvor man vil lese boka!

    Velkommen i Kindle-gjengen ;-)

    SvarSlett
  9. Sikker på at denne e-bokhylla har bidratt til at jeg nå har to Kindle-brett og ca 100 e-boker. Et hyggelig bekjentskap!
    Så er spørsmålet: Hvordan låner en bort e-bøker?
    Kan selvfølgelig låne bort mitt ekstra lesebrett, men er det mulig å overføre bøker til andre?
    (Fysiske bøker kan jo både lånes bort og gis bort. Men det er selvfølgelig den store forskjell at en (vanligvis) kun har et eksemplar av disse.)

    Svein

    SvarSlett
    Svar
    1. TO Kindle-brett? Jøss - du er jo verre enn meg selv ;-)

      Men hvordan svare på spørsmålet ditt uten å bryte mine moralske begreper, er jeg usikker på.. For det er selvfølgelig fullt mulig å låne bort en bokfil til en annen. Men låne bort i denne sammenheng blir jo i praksis å gi bort. Og du kan gi bort 1000 kopier om du vil, og da blir det ikke som å låne bort en papirbok...

      For å si det slik, når du har fjernet DRM og konvertert filen til .MOBI (for Kindle brettet) så er DRM-låsen borte. Filen er "åpen". Da er det jo ingenting i veien for å "låne den bort" til en annen Kindle-eier. Man kan bare kopiere boka inn på K:\documents mappa på din venn's Kindle så er den lesbar som hos deg selv. Dersom du vil låne boka bort til en annen som har eks. et norsk lesebrett så konverterer du bare boka fra .MOBI formatet til .EPUB formatet med Calibre, og vips så kan fila leses på så godt som alle lesebrett der ute.
      MEN - her er det viktig å holde moralen på plass. For nå du gir en "åpen" fil fra deg, så vet du aldri hvor mange kopier av BOKA DI som plutselig kan befinne seg der ute! Og akkurat DET er ditt ansvar. Ikke mitt :-)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)